PR — з лапками чи без?
«Непоховане тіло (Георгія Гонгадзе. — Ред. ) вже стало частиною величезного PR-проекту, який досі не завершено. Й у ньому Георгія можна ховати або відроджувати так часто, як це потрібно його новим клієнтам», — так звучить один з фінальних акордів фільму «PR», прем’єра якого відбулася на телеканалі ICTV минулими вихідними.
Один з авторів і продюсерів цього фільму, як повідомив генеральний директор ICTV Олександр Богуцький на презентації фільму для журналістів, що відбулася напередодні прем’єри, — Чарльз Кловер — зробив собі ім’я в британській газеті «Financial Times». Зараз він працює спецкором у Афганістані, а останній рік серйозно займався розслідуванням зникнення Георгія Гонгадзе. На думку Олександра Богуцького, й американські експерти, й українські політики в цьому фільмі іноді кажуть речі, яких вони ніколи не сказали б українському журналісту... І не погодитися із цією думкою важко. Фільм «PR» взагалі вражає кількістю запрошених свідків і експертів: починаючи з українського селянина, син якого знайшов «таращанське тіло», й закінчуючи Президентом України Леонідом Кучмою. І хоча західного журналіста не можна назвати неупередженим (оціночні думки — на зразок «політичний підпал з метою повалення Кучми» — звучать не лише від експертів, а й «за кадром»), проте «PR» дійсно дозволяє глядачу порівняти свої оцінки, думки, висловлені раніше у вітчизняній пресі і, можливо, дещо інакше розставити акценти в подіях, пов’язаних зі «справою Гонгадзе» та «касетним скандалом». Не можна не помітити, що ми досі є певного роду заложниками невисловленої позиції щодо цього скандалу, адже в сучасній геополітиці вагу мають саме країни, в яких є власна позиція з тих чи інших ключових питань. Хоча, як засвідчило інтерактивне опитування, проведене у «Свободі слова» (ICTV) у неділю, не так уже й мало в нас тих, хто дотримується думки, що подібні фільми треба (час уже!) робити й в Україні (підтримали цю ідею близько тисячі глядачів, що додзвонилися).
Безумовно, оцінки, що іноді звучать у фільмі, надто незвичні — зокрема, якщо говорити про досить неоднозначне трактування авторами чи експертами «PR» журналістської діяльності самого Георгія Гонгадзе. Запам’яталося висловлювання директора приватного російського пошукового агентства «Цілком таємно» Андрія Константинова, який порівняв журналіста з медиком, який підпадає під захист Червоного Хреста — але лише до того часу, поки він залишається нейтральним. Як тільки журналіст починає займатися чорним PR, Червоний Хрест його вже не захищає...
Автори «PR» спробували представити кризу, пов’язану зі зникненням Георгія Гонгадзе та «касетним скандалом», у геополітичному контексті. «Ланцюжок» розкручується таким чином: боротьба за президентське крісло в Україні; вступ у битву за контроль над Україною США та Росії; акцент на тому, що якби внаслідок, «касетного скандалу» Леонід Кучма змушений був би зійти зі сцени, у вигідній позиції опинився б Віктор Ющенко, який користується симпатією в США (який був тоді прем’єром і, відповідно, законним наступником Президента в разі його відставки). Автори фільму звертають увагу й на те, що зняття Ющенка з посади прем’єра призвело до «згасання» скандалу. Досить неприємну оцінку дано Олександру Морозу, який оприлюднив горезвісні аудіозаписи, незважаючи на те, що голоси на них, як виявилося, так і не змогли з упевненістю ідентифікувати внаслідок першої — голландської — експертизи. Та й інші факти, про які вже неодноразово писали й українські ЗМІ (місце поховання «таращанського тіла», хронологічні невідповідності в аудіозаписах, роль у скандалі «Радіо «Свобода» та ін.) з’являються в «PR» сфокусованіше. «У фокусі» виявляються в більшості випадків одні і ті ж «мішені» — Олександр Мороз і Віктор Ющенко. Останній, до речі, повідомляє інтернет-видання «Форум» (www.forua.com), спростував твердження, яке нав’язує фільм, про те, що блок фінансується американцями. «Це велика брехня, — сказав він. — Юристи готують відповідний позов до телеканалу». Мотиви зрозумілі. (Хоча не зрозуміло, чому позов адресовано телекомпанії, а не авторам фільму). Для образи цілком вистачило б і висловленої авторами «PR» версії про підтримку Віктора Андрійовича мільярдером Джорджем Соросом. Як і нижченаведеного висловлювання американця-мецената: «Я знаю Ющенка досить добре, може, навіть дещо краще, ніж Кучму, адже в мене з ним більше близьких тем. Хоча в сучасній Україні дуже важко сказати, хто власне реформатори й чи дійсно вони відстоюють чисті, чесні принципи або ж просто борються за владу». В контексті того, що політична кон’юнктура, що склалася після зникнення Гонгадзе, дійсно була досить вигідною для Ющенка, який, напевно, не випадково уникав конкретних оцінок «касетного скандалу», висловлювання Сороса може бути сприйняте, знову ж таки, неоднозначно.
А інтернет-видання «Форум» (www.for-ua.com) оприлюднило висловлювання Віктора Андрійовича, засмученого тим, «що такі матеріали почали з’являтися на телеканалі, яким керує зять Президента» (йдеться про бізнесмена Віктора Пінчука). Зрозуміло, що цей аргумент — один з останніх, які повинні були б наводитися. Ющенко зводить претензії не до суті, а до відомих йому понять — «кум», «сват» тощо. Однак показ подібного фільму незадовго до виборів (навіть, незважаючи на те, що чимало висунутих у ньому версій виглядають досить обгрунтованими) цілком може зіграти на руку тому ж Віктору Андрійовичу, в черговий раз піднявши його рейтинг методом «від зворотного» — «лають, отже хороший». Проте політичний координатор блоку «Наша Україна» Роман Безсмертний (донедавна — представник Президента у парламенті) розглядає фільм «PR» «не як критику Віктора Ющенка чи блоку, а як чергову спробу дискредитації української держави». Роман Безсмертний також розцінив фільм, продемонстрований на ICTV, як «відверте й пряме втручання інших держав у внутрішні справи України». За його словами, автори фільму, «змонтувавши його в Україні, але видаючи за закордонний», тим самим переступили межу закону (а де докази, що монтувалося в Україні?).
І все ж, незважаючи на досить неоднозначне ставлення до цього фільму (вже згадане опитування, проведене «Свободою слова», засвідчило, що не сподобався він дещо більшій кількості глядачів з тих, хто взяв участь у опитуванні), подібні фільми, мабуть, мають право на існування — звичайно ж за умови, що кожен з них представляє не єдиний, а ОДИН IЗ поглядів на проблему. Адже, як зазначив один iз опитаних творцями фільму експертів політолог Володимир Малинкович, «відкрите суспільство треба робити відкрито». До речі, про відкритість: у вівторок телеканал ICTV планує провести обговорення фільму «PR».
КОМЕНТАРI
В’ячеслав ПІХОВШЕК, телеведучий:
— Фільм «PR» на ICTV — це лише одна з версій того, що сталося навколо скандалу з Гонгадзе. А якщо у глядача або читача є можливість порівняти версію цих авторів з іншими версіями, присутніми на цьому ринку, тоді виходить добре.
Я сподіваюся, що канал ICTV зробить публічними й інші версії скандалу з Гонгадзе, давши глядачу можливість вибирати.
Щодо можливого позову блоку Ющенка «Наша Україна» до ICTV, це їм вирішувати, що їх ображає, а що їх не ображає. Нехай готують такий позов, тільки суб’єктами цього позову мають бути автори фільму, а не канал ICTV. Це міг транслювати будь-який інший канал.
Образа Ющенка: не знаю, мені здалося це невиправданим. Я розумію, чому він це зробив, але те, що він відмовився давати інтерв’ю для цього фільму, є невиправданим. (www.part.org.ua)
Директор Інституту політики Микола ТОМЕНКО вважає, що демонстрація фільму американських авторів про «касетний скандал» в Україні на телеканалі ICTV «практично не вплине» на уподобанні виборців у країні. Вчора в інтерв’ю Інтерфакс-Україна Микола Томенко назвав цей фільм «тусовочною річчю, яку подивиться політична еліта й дебатуватиме». «Це гра всередині політичної еліти, й на суспільні інтереси це абсолютно не вплине», — наголосив він, також підкресливши, що «люди з оточення Президента, які робили цей проект, роблять ведмедячу послугу» Президенту України Леоніду Кучмі. «Оскільки фактично «касетний скандал номер 2» (йдеться про оприлюднення телефонних розмов лідерів блоків «Наша Україна» та «Єдність» Віктора Ющенка i Олександра Омельченка. — Ред. ) не стане реальністю, вони намагаються воскресити в пам’яті суспільства історію з «касетним скандалом», і це насамперед шкодить Президенту, тому що він є ключовим гравцем (першого «касетного скандалу». — Ред. )», — пояснив політолог. Разом із тим, Микола Томенко наголосив, що проект створення цього фільму «фінансово обгрунтований і готувався протягом півроку». Цей фільм, за його словами, є «черговою версією того, хто замовляв» «касетний скандал», яку він вважає непереконливою. Андрій ТИЧИНА , «1+1»:
— Фільм, безумовно, є тим, чим і називається. З огляду на це, на мою думку, не варто говорити ані про його художню, ані про публіцистичну цінність, ані про цінність для жанру журналістського розслідування. З політичної точки зору це цілком виправданий PR-хід напередодні виборів, але спрямований здебільшого не на широкий загал (аудиторія каналу, на якому він транслювався, занадто мала), а на реакцію всередині політичного середовища. Цілком зрозуміло, чому під цим твором стоять підписи виключно західних телевізійників, адже «американська» версія «касетного скандалу» з вуст будь-кого з російських чи українських журналістів виглядала б занадто тенденційною. Тому запитання, чому такий фільм не створили в Україні, є риторичним (якщо його справді створили не в Україні). Усі «незалежні» експерти, оцінки яких лунають в кадрі, підібрані просто та зі смаком, починаючи з «колишнього дисидента» та завершуючи «російськими детективами», хоча непідготовлений глядач наврядчи помітить тут якусь тенденцію. Велика кількість інших різнопланових облич гармонійно відтіняють їхні оціночні твердження. Загалом, за рахунок валу фактажу та декількох ексклюзивних інформацій, фільм виглядає глибоким, фаховим та неупередженим. От лише для повноти картини гостро бракує інших версій подій півторарічної давнини, яких цілком вистачає.
КОЛИ ВЕРСТАВСЯ НОМЕР
Головний редактор служби інформації українського телеканалу ICTV Дмитро Кисельов вважає неправильним використовувати документальний фільм «PR» як предвиборну технологію, компонент політичної боротьби. «Ми — за найширше обговорення цього фільму», — заявив Д.Кисельов в інтерв’ю Інтерфакс-Україна у понеділок, повідомивши, що запросив до участі у своїй авторській програмі у вівторок ввечорі лідера блоку «Наша Україна» В. Ющенка і — по телефону — секретаря РНБОУ Є. Марчука, який зараз перебуває на лікарняному.
Очікується участь співпродюсерів фільму П. Пауела (за допомогою телемоста з Америкою) і Ч. Кловера (по телефону з Афганістану), а також — співкоординатора акції «Україна без Кучми» В. Чемериса, журналіста Л. Малазонії, депутата В. Суслова, політолога В. Малинковича.