Про Президента – або добре, або – нічого
Мало яка газета Миколаївської області, випуск новин на ТБ або радіо обходиться без згадки про Л. Кучму. У різних контекстах: чи то його чергові діяння на посаді голови держави, чи то іміджеві матеріали. Ледь не обов'язковими стали посилання на Президента у публікаціях про голів колгоспів, директорів підприємств, керівників місцевих органів влади. Наче ненавмисно, між іншим, але герой публікації обов'язково мусить сказати про «видатну» роль Л. Кучми у реформуванні економіки (турботі про галузь, підтримку вітчизняного товаровиробника тощо). Для журналістів подібна згадка є своєрідною гарантією того, що матеріал побачить світ, а для героя публікації — це зайва «галочка» на доказ своєї лояльності. Проте героїв публікацій багато, а Л. Кучма — один. І, схоже, для ЗМІ, які слабують на кризу жанру в створенні «єдиного та неповторного» образу, почав виходити інформаційний випуск «Регіони України напередодні виборів».
Випуски, виконані у вигляді збірок інформагенцій, щодня, крім неділі, розповсюджуються штабом Л. Кучми серед підконтрольних ЗМІ. Кожному з кандидатів на посаду президента України у них присвячено від одного до кількох інформаційних повідомлень. Причому тільки Л. Кучма у цих випусках виглядає героєм, усі інші кандидати — бридкі, мерзенні, противні, нещирі й взагалі — зарозумілі. У стилі доносів у випусках видається інформація про кандидатів: хто де був, про що розмовляв, на чому приїхав, хто супроводив, що з цього приводу говорять у транспорті, хто яким популізмом займається... І тільки Леонід Данилович, ну, й іноді Валерій Павлович, якщо вірити випускам, — повністю в білому, істинно та щиро ратують за країну загалом і народ зокрема. Всю цю «лабуду» вже почали періодично видавати в ефір деякі миколаївські електронні ЗМІ.
Подібний випуск кореспонденту «Дня» передали в одній із миколаївських редакцій. Окрім назви — «Регіони України напередодні виборів» — у ньому не міститься ані вихідних даних, ані прізвищ редакторів, ані адреси чи телефону. Зате є виділена чорним шрифтом ремарка: «Увага: точне відтворення тексту не рекомендується. Інтерпретація поданих нижче повідомлень повинна здійснюватися координаторами ЗМІ (координаторами від штабу Л. Кучми. — Д.К. ).
Якщо підконтрольні ЗМІ почали покірливо й безкоштовно випускати подібні випуски, то стосовно інших, очевидно, стала в пригоді гучна «аналітична довідка» СБУ, що характеризує ситуацію в інформаційній сфері Миколаївської області. Як відомо, у ній миколаївські ЗМІ поділено на тих, на кого «може спиратися чинний Президент», і таких, чиє важке економічне становище «можуть використати» інші кандидати. Як розповів кореспонденту «Дня» редактор однієї з газет, зарахованих до «другої категорії», днями між його редакцією і представниками передвиборного штабу Л. Кучми підписано угоду, згідно з якою газета на платній основі зобов'язується публікувати надані матеріали, такі, що формують позитивний імідж нинішнього Президента. Однією з умов договору є те, що газета, зберігаючи за собою право друкувати матеріали про інших кандидатів, утримається від публікації статей і висловлювань, що показують Л. Кучму з негативного боку.