«Ракетна» версія Україною вже не відкидається
Тим часом «ракетне» кільце навколо України стало ще вужчим. Учора НТВ передало, що помічник президента Росії Євген Шапошников, який входить у комісію з розслідування катастрофи Ту- 154, уперше офіційно заявив: літак було дійсно збито українською ракетою.
І хоч офіційних результатів комісії ще немає, очевидно, що, як говориться, ще позавчора варто було оцінити можливі негативні наслідки для України. Особливо враховуючи «твердо негативну» позицію, яку весь цей час займали наші військові. Звичайно. якщо ракетна версія все-таки підтвердиться.
Як сказав учора «Дню» полiтолог Олександр Дергачов, у цьому випадку в двосторонніх відносинах між Україною та Росією великої проблеми не виникне. Однак, можливо, що опоненти України захочуть скористатися цією ситуацією, щоб поставити під який-небудь контроль ту частину військово-технічної діяльності, з якою Україна, просто кажучи, не справляється, сказав О. Дергачов.
Якщо експерти доведуть причетність українських військових до катастрофи літака, потрібно чекати кадрових перес тановок в армії, адже цього разу навряд чи хтось вважатиме, — переконаний О.Дергачов, — що у такій ситуації для Олександра Кузьмука, залишитися на посту буде «виявом мужності», як він це заявляв минулого року після трагедії у Броварах. (Тим часом, учора Леонід Кучма не став відповідати на запитання агентства Інтерфакс про можливу відставку Олександра Кузьмука, сказавши «Попереду батька в пекло... — прислів’я таке є», і назвав О. Кузьмука «людиною дуже високих моральних якост ей». При цьому Президент заявив, що погодиться з усіма висновками, до яких прийде міжнародна комісія).
Значним чином від того, наскільки адекватною буде міжнародна реакція та реакція громадськості і преси, — вважає О. Дергачов, — буде залежати реакцiя українського керівництва. «Наші керівники ще не зрозуміли, — говорить політолог, — що адекватно реагувати на такі випадки треба самостійно, без нагадування ззовні».
Тим часом, крім втрат для іміджу України визнання провини за українськими військовими спричинить ще й відчутні фінансові втрати. Страхові компанії, після відшкодування збитків авіакомпанії та сім’ям загиблих (кожного з яких, до речі, було застраховано на суму 20 тис. доларів), можуть виставити регресний позов до винної у катастрофі сторони. У такому випадку, як повідомили «Дню» в столичному представництві авторитетної страхової компанії, що побажала залишитися неназваною, позов можуть подати або у міжнародний суд, або у вищий господарський суд України.
Якщо буде доведено причетність українських ППО, що у разі аналогічного висновку експертної комісії, буде зробити зовсім нескладно, тягар виплат, найшвидше ляже на плечі українських платників податків. Як повідомило учора НТВ з посиланням на відомого московського адвоката Бориса Кузнєцова, «Росія може звернутися до міжнародного суду в Гаазі, створеного відповідно до статуту ООН. Якщо провину України буде доведено, суд може зобов’язати її виплатити компенсації родичам загиблих і навіть ввести стосовно України певні санкції».
У той же час, як розповiв «Дню» політолог Володимир Дергачов, окрім матеріальних втрат, цей випадок може бути найсильнішим ударом по іміджу України, а всі заяви українських військових зроблені досі, на його думку, більше схожі на те, що вони намагаються втiкати від істини та врятовувати честь мундира, а не з’ясовувати реальні причини катастрофи. Якщо експерти доведуть причетність наших військових до катастрофи літака, — говорить він, — ми можемо чекати різних санкцій з боку світової спільноти, аж до заборони нашим літакам літати над певними територіями. «Такі випадки вже траплялися в світовій практиці, наприклад, після того, як у 1983 році, радянськими ППО було збито корейський Боїнг», — сказав В. Дергачов.
ДО РЕЧІ
Якщо буде доведено причетність української сторони до катастрофи російського ТУ-154, міжнародні авіакомпанії не бойкотуватимуть перевезення через територію України, вважає начальник загального відділу «Авіаційного страхового бюро» Світлана Гавриленко, повідомляє УНІАН. Вчора, вона відзначила, що ця катастрофа — «поодинокий» нещасний випадок, що стався під час навчань (у разі доведення причетності України до катастрофи — УНІАН), які в Україні проводяться «далеко не щодня». На думку С.Гавриленко, негативний економічний ефект від катастрофи ТУ- 154 буде пом’якшений для України, якщо Міністерство оборони України займе відкритішу позицію. За її словами, небажання Міноборони детально поінформувати про події, що справді мали місце, посилює й без того побоювання, що їх мають на сьогоднішній день пасажири авіакомпаній.
В той же час, як повідомляє агентство Defence-Express з посиланням на ізраїльську газету «Дебкафал», не виключено, що пасажирський лайнер Ту-154 потерпів катастрофу внаслідок вибуху керованої по радіо бомби, закладеної в літаку. Джерела «Дебкафайл» в ізраїльській розвідці і контррозвідці вважають, що вибуховий пристрій з радіоприймачем був вмонтований в стелю пасажирського салону до того, як лайнер відправився з Новосибірська в Тель-Авів. Припускається, що бомба, швидше за все, була імплантована 3 жовтня терористом з технічного персоналу сибірської авіакомпанії. Як відзначає видання, вже стало відомо, що якийсь «електрик» знімав обшивку в пасажирському салоні і деякий час перевіряв проводку. Відтоді його ніхто не бачив. Якщо ця версія буде підтверджена, то літак віз на собі вибухівку з Новосибірська в Тель-Авів і вибухнув над Чорним морем.