Розвал флоту виштовхнув моряків на «підпрапорні» судна
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/19980704/4125-3.jpg)
Хоча ще наприкінці 80-х років в одному з документів Одеського облвиконкому говорилося: «Внаслідок нестачі суден лише в Чорноморському пароплавстві більш як тисяча моряків не мають роботи. Багато хто змушений працювати на різних підприємствах не за спеціальністю...».
«Обминуло» ж Україну безробіття в морській галузі, схоже, завдяки тому, що ще 1989-го група моряків зрозуміла: немає роботи у своїй вітчизні і вирішила її шукати на інших берегах моря. Щороку, за словами Володимира Ланга, керівника нещодавно створеного Товариства сприяння працевлаштуванню і соціальному захисту моряків, що об’єднало 20 морагентств України, близько восьмисот матросів, механіків, штурманів, капітанів суден різного призначення направляє крюїнгове (крюїнг у перекладі з англійської — комплектування екіпажу) одеське агентство «Адріатико-Бриг» на судна грецьких та інших компаній. Загальний обсяг укладених за останні роки контрактів на працевлаштування сягнув 15 тисяч.
Назріває вже інша проблема: зарубіжним судновласникам не вистачає українських фахівців середньої ланки, особливо механіків та штурманів, рекламні оголошення морагентств «ТІС», «Інтерброкер», «Кристал марін», «Транзит експрес», «Саус стар», «Південтранс», «Юнімар» та інших про набір кваліфікованих спеціалістів останнім часом заповнюють цілі сторінки галузевого тижневика «Моряк України».
І коли крюїнговий бізнес в Україні «розкрутився», то у відносинах приватних морагентств, з одного боку, та керівництва Департаменту морського та річкового флоту і профспілки працівників морського транспорту України – із другого, почали виникати, так би мовити, певні непорозуміння.
«Ці структури, – роз’яснює В.Ланг, – не забезпечили морських фахівців робочими місцями в Україні. А тепер намагаються монополізувати ініційований нами крюїнговий бізнес: «пробивають» у Кабміні проект державного морагентства «Укркрюїнг». Ніхто не проти створення 106-го крюїнгового агентства. Але чого треба створювати йому пільгові умови, чого воно мусить «розчавити» морагентства Одеси, Миколаєва, Ялти, Херсона, котрі успішно допомагають морякам у працевлаштуванні та щомісячних заробітках від 800 до 2500 доларів США?»
Лідери Товариства сприяння працевлаштуванню моряків вважають: якщо державним структурам не вдалося забезпечити моряків роботою, то хай не зневажають хоча б право вибору морських спеціалістів – агентства, рівня зарплати, прапора іноземного судновласника, типу судна, району мореплавства, тривалості рейсу тощо. Якщо ж ініціатори «Укркрюїнгу» зуміють «пробити» через урядові кабінети монопольне право цього кадрового агентства на ринку праці, то українські моряки можуть утратити й право вибору «підпрапорного» судна...