Сигнальний постріл для податкової революції
На розгляд парламенту було запропоновано п’ять різних варіантів створення нової податкової системи в Україні. Внаслідок попередньої роботи за основу було прийнято урядовий варіант. У ньому враховано пропозиції інших законопроектів щодо податкових ставок і спрощеної системи оподаткування. За словами першого заступника голови комітету з питань банківської діяльності Сергія Терьохіна, «законопроект передбачає досить амбіційне скорочення ставок основних податків, певне скорочення окремих несоціальних пільг». Відповідно до нього основна ставка податку на прибуток підприємств меншає з 30% до 20%, а ставка ПДВ меншає з 20% до 17%. Максимальна ставка податків на прибутки фізичних осіб меншає вдвічі (з 40% до 20%), що має сприяти виведенню з тіні заробітної платні. Водночас, на думку голови бюджетного комітету Олександра Турчинова, «одним з головних недоліків законопроекту є те, що в ньому нечітко виписано питання про спрощення системи оподаткування малого і середнього бізнесу». Крім того, пiдкреслив вiн, «в кодексі необхідно більш чітко визначити відповідальність податкових структур, у випадках неправильного адміністрування податків і зборів».
Хоча вже до наступного четверга в проект податкового кодексу можна внести корективи і його може бути ухвалено у першому читанні. Як зазначив О.Турчинов, «це дасть можливість прогнозувати, на яких податкових ставках формуватиметься прибуткова частина бюджету — 2001. Крім того, буде можливість працювати над перехідними положеннями, які містяться у цьому кодексі, до розробки бюджету на наступний рік. А восени ми зможемо остаточно прийняти і податковий кодекс, і бюджет, який розраховуватиметься на нових податках».
Верховна Рада у середу також, по інформації УНІАН, розглянула два альтернативних проекти Земельного кодексу України, внесених на розгляд Кабінетом Міністрів і народними депутатами — членами фракції «Батьківщина». Представлений урядом проект передбачає, що власність на землю в Україні має три форми — приватна, комунальна і державна. Об’єктами земельних правовідносин є земля в межах території України, земельні ділянки, земельні частки (паї). Суб’єктами земельних правовідносин, окрім громадян і держави, як визначається в урядовому проекті Земельного кодексу, можуть виступати і юридичні особи, і територіальні громади сіл, селищ і міст. При цьому проект скасовує право колективної власності на землю. Суб’єктами права власності, згідно з депутатським проектом, є «український народ, від імені якого право власника здійснюють органи державної влади і місцевого самоврядування». Іноземні громадяни, а також особи без громадянства можуть набути право власності лише на земельні ділянки несільськогосподарського призначення. На ранковому засiданнi ВР не прийняла рішення по обом законопроектам. «За» проект Батьківщини проголосувало 207 депутатів, за урядовий — 225. Заблокували прийняття проекту комуністи і соціалісти, які, до того ж, намагалися взагалі заблокувати засідання ВР, протестуючи проти голосувань по Земельному кодексу. На вечірньому пленарному засіданні депутати таки підтримали в першому читанні урядовий проект Земельного кодексу. За це проголосувало 229 депутатів. При цьому член регламентного комітету комуніст Сергій Танасов заявив, що при первинних голосуваннях із Земельного кодексу було використано картки 36 відсутніх у залі депутатів. Також, на думку С.Танасова, аграрний комітет порушив процедуру розгляду обох проектів. А фракція КПУ, блокувавши трибуну парламенту, змусила І. Плюща достроково закрити вечірнє засідання.