У черзі за євростандартом
або Як із цивілізованих норм зробити проблемуI з завтрашнього дня в Україні планувалося запровадити обов’язкове страхування громадянської відповідальності власників транспортних засобів. Однак, як повідомили вчора «Дню» в департаменті розгляду претензій Моторного (транспортного) страхового бюро України, виконання цієї постанови відкладено на невизначений час, оскільки ДАІ та відповідні служби ще не розробили систему стягнень, якщо немає страхового поліса у водія. До того ж вартість поліса коливається між 79 і 195 гривнями залежно від типу автомобіля та об’єму двигуна, а для тих водіїв, які користуються транспортними засобами за генеральним дорученням, «світить» набагато більша сума, адже їм треба одержувати тимчасовий талон, а щоб його одержати, потрібно вистояти не одну годину в чергах, безповоротно втративши не одну нервову клітину, викласти досить велику суму і лише після одержання його можна одержувати страховий поліс. У МРЕВ № 5 м. Києва жоден із співробітників, котрі погодилися поспілкуватися з кореспондентом «Дня», не зміг пояснити систему, згідно з якою проводитиметься перевірка наявності страховки і встановлюватиметься стягнення. Однак у вівторок, торкаючись практичних аспектів запровадження обов’язкового страхування в Україні автовласниками відповідальності перед третіми особами, глава МТСБУ уточнив, що ДАІ здійснюватиме контроль за наявністю страхових полісів у водіїв і проводитиме роз’яснювальну роботу. Усі спроби отримати яку-небудь інформацію в Головному управлінні ДАІ МВС України, де кореспондентів «Дня» відправляли (по телефону) то на склад, то в бухгалтерію, також не увінчалися успіхом. На прес-конференції у вівторок у Києві президент МТСБУ Микола Лутак зазначив, що цей вид страхування відповідає світовій практиці захисту конституційних прав громадян, постраждалих у ДТП, і діє в більшості країн світу, з-поміж них в усіх розвинутих європейських, а також у пострадянських Естонії, Латвії, Грузії, Казахстані та Білорусі, повідомляє Інтерфакс-Україна. Розмір уніфікованого страхового забезпечення в країнах ЄС становить $500 тис., що передбачає поетапне його запровадження в Україні, зазначив М. Лутак. В Україні страхове відшкодування оцінюється в межах 500 грн. — 8,5 тис. грн. (життя) і 500 грн. — 25 тис. грн. (майно). М. Лутак підкреслив, що до внесення відповідних змін у законодавство, зокрема, до Адміністративного кодексу, не штрафуватимуть тих, котрі не мають страхового поліса. За даними МТСБУ, сьогодні в Україні — 10 млн. автовласників, з яких десь 50% є постійними користувачами автозасобів. За період із 1997 року застрахували свою громадянську відповідальність 4 668 864 автовласників.
У дворі МРЕВ №5 міста Києва кореспондентові «Дня» вдалося поспілкуватися з водіями, які просили не називати їхніх прізвищ і яких насамперед торкнеться нововведення.
Станіслав О.: — Страховий поліс оформляти я поки що не збираюся. Нехай вони там, «нагорі», розберуться, а потім уже видають постанови і стягують гроші. Та й до того ж ні в Правилах дорожнього руху, ні в Цивільному кодексі немає відповідних статей про обов’язкове страхування.
Василь В.:
— Я думаю, що штрафувати нас почнуть уже з 1 жовтня, хоч відповідних розпоряджень ще й немає. Однак це ще на кого потрапиш. Оформляти поліс я поки що не збираюсь, адже відповідних постанов поки що немає. Та й до того ж мені треба оформити тимчасовий талон, на оформлення якого, скоріше, піде не один день і досить багато грошей. А взагалі, я не бачу сенсу оформлення поліса саме тепер, коли немає поправок до Правил дорожнього руху і до Цивільного кодексу, отож усе це може виявитися черговою пірамідою, яка завтра впаде.
Андрій П.:
— Напевно, поліс оформити треба, хоч я не зовсім розумію, навіщо він потрібен, мені цього просто ніхто «популярно» не пояснив.
КОМЕНТАР
Олександр СОСІС, генеральний директор УАСК АСКА: — Дуже часто у винуватця ДТП просто немає коштів сплатити завданий збиток. Тому в усіх розвинених країнах не існує іншого механізму, крім обов’язкового страхування. Адже для цих цілей немає якихось спеціальних державних фондів. Тому купити страховий поліс — це громадянський обов’язок, який, проте, наші люди виконують дуже неохоче. Хоча тих, хто має купити страховий поліс значно більше, ніж тих, хто зможе отримати за ним відшкодування. Страхові компанії в цьому випадку виконують роль перерозподільника коштів. При цьому держава має стежити за тим, щоб ціна страхування не тільки не давала страховим компаніям розоритися, а й надміру збагачуватися. У деяких країнах у такому випадку для страхових компаній встановлюється поріг рентабельності. В усякому разі механізм має діяти, й страхове відшкодування виплачуватися. Хоча щодо суми страхового відшкодування теж все не зовсім гладко. Максимальний поріг для відшкодування збитку майна встановлено в 25 тис. гривень, а за життя людини — 8,5 тис. гривень. За нормальною людською логікою, має бути навпаки, інакше виходить, що людське життя оцінюється дешевше вiд заліза. З 1 жовтня змінами в правила дорожнього руху передбачено, що із собою водій повинен мати поліс обов’язкового страхування. Однак це не означає, що з 1 жовтня водії, які не мають полісів, будуть оштрафовані. Певний час, дійсно, слід пояснювати власникам автомобілів необхідність страхування. Але цей період повинен мати закінчення. А потім ДАІ має застосовувати штрафні санкції до порушників, інакше з ідеї обов’язкового страхування просто нічого не вийде.
Підготувала Юлія ШАЙДА, «День»