Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

У європейський «дім» — через вищу школу

До 2010 року освітній простір задумано зробити єдиним
14 жовтня, 00:00

На цьому тижні Європейська комісія знайомить вузи України з однією зі своїх програм, спрямованих на допомогу в розвитку країнам- партнерам, програмою Tempus. Інформаційні дні проводяться в найбільших містах нашої країни, де представники від вищої школи вивчають можливості тісної співпраці з вищими навчальними закладами країн Європейського Союзу. Це пов’язано з тим, що до 2010 року освітній простір задумано зробити єдиним. Це означатиме, що студенти зможуть переміщатися в процесі навчання по навчальних закладах Європи, а дипломи держав, які вступили в Болонський процес, що охопив європейські вузи, признаватимуться в усіх країнах (до речі, в Україні планується згодом видавати два дипломи — національний і європейського зразка). Програми вищої школи буде структуровано за спеціальними блоками (модулями), поняття «сесія» залишиться в історії, оскільки рівень засвоєння знань і навичок визначатиметься протягом всього семестру, вимоги в оцінці знань, на думку фахівців, в Україні мають різко зрости. Передбачається більше часу на індивідуальну роботу зі студентами, а також стимулюватимуться заняття педагогів вищої школи безпосередньо наукою із залученням до дослідницької роботи і студентів. Викладачі університетів та інститутів також зможуть реалізовувати свою педагогічну і наукову діяльність у рамках різних держав і навчальних закладів.

Однак для того, щоб мати право брати участь у роботі із вдосконалення системи європейської освіти, Україні треба перш за все бути прийнятою до цього співтовариства, а точніше, приєднатися до Болонського процесу. Ця подія очікується в травні 2005 року, принаймні в нашій країні дуже активно ведеться підготовча робота в цьому напрямі. Зокрема, вже береться за основу вища освіта, яка передбачає два ступені — бакалавра і магістра. Молодших фахівців більше не випускатимуть, а технікуми зарахують до спеціальних середніх навчальних закладів, діяльність яких буде регулюватися спеціальним законом, що нинi розробляється. Бакалавр також змінить свій статус. Зі сходинки підготовки до професійної та наукової діяльності він має перетворитис я в ступінь, що характеризує повноцінного професіонала, крім того, ступінь бакалавра повинна буде відкривати двері для здібних до наукових досліджень молодих людей, шлях до отримання звання магістра. Це непросте завдання, яке стоїть не тільки перед Україною, а й багатьма іншими європейськими державами.

Загалом, у європейських і українських вузів багато схожих проблем. Спільно працюючи над їхнiм вирішенням, можна зблизити освітнє поле окремих вузів, а потім і цілих держав. Тому двосторонні договори про співпрацю навчальних закладів із різних країн сьогодні стають особливо актуальними. На такого роду договори і виділяються гранти програмою Tempus. У центрі уваги цієї програми — вдосконалення системи вищої освіти як основи для позитивних змін у державі.

Tempus розпочала працювати з 1990 року й вже пройшла три стадії свого розвитку. На яку допомогу Україна може чекати від даної програми Євросоюзу? Це полегшення впровадження сучасних педагогічних методик, що ставлять у центр уваги студента, допомога навчальним закладам у реструктуризації, у впровадженні сучасних технологій управління університетами і в академічному плануванні. Вона готова надавати допомогу у відновленні бібліотек, підписці на наукові журнали, купівлі комп’ютерів та інших навчальних матеріалів і в багатьох інших актуальних питаннях. Однак за однієї умови — проект повинен бути спільним із представниками країн, що входять до Європейського Союзу. Йдеться не просто про співпрацю, а про створення міцного партнерства, яке цілком може зберегтися і після припинення фінансування. Це створення зв’язків і мережевих структур, набуття навичок працювати спільно, подолання таких проблем, як взаємне визнання ступенів і кредитів, забезпечення інфраструктури для поїздок студентів. Таким чином, дана програма націлена на зближення культур і на структурний діалог.

Однак у багатьох роботодавців в Україні зараз виникають сумніви стосовно якості підготовленого професіонала з рівнем бакалавра, досягнутої за термін навчання в чотири роки, а не п’ять, як це було зі «спеціалістами». Бельгія, наприклад, зробила два види бакалаврату — професійний і академічний. Перший — після трирічного навчання на четвертий рік йде отримувати практичні навички. Другий — навчається три роки і потім йде на дворічну магістерську програму. При успішному навчанні на практичному бакалавраті дається шанс на продовження освіти в академічному напрямі. Україна шукатиме своїх шляхів для реалізації цих двох можливостей. Наприклад, неможливо підготувати якісного інженера за чотири роки, коли на його підготовку відводили до шести і більше років. Неможливо так швидко підготувати і гарного лікаря. Тому міністерство освіти зараз і намагається знайти прийнятні варіанти, які б не загнали Україну у стан бананової країни, тобто до втрати складного технологічного напрацювання й підготовки висококваліфікованих кадрів. Зараз система нашої освіти схиляється в бік професіоналізації. А це небезпечно. Так ми можемо втратити академічну класичну освіту — це йтиме в розріз iз світовими тенденціями розвитку освіти, де наука вважається основою вищої освіти. За словами заступника міністра освіти та науки України Михайла Степка, світові тенденції на сьогодні такі — створення не тільки єдиного освітнього простору, а й загального для Європи наукового простору, що набагато складніше зробити, ніж у сфері освіти.

До речі, програма Tempus заохочує співпрацю між установами та країнами, заохочує обмін думками, людськими ресурсами і ноу-хау між країнами ЄС та країнами-партнерами. Гранти вона присуджує трьох типів. Перший — на спільні європейські проекти, насамперед університетам, що співробітничають один iз одним, і на цілі, які можна досягти за 2-3 роки. Другий — гранти на структурні та додаткові заходи, які націлені на підтримку національної реформи та виконання певних завдань, розрахованих на виконання від кількох тижнів до року. Третій — гранти на окремі поїздки для лекторів, професорів, штатним працівникам чи посадовим особам міністерства для роботи, пов’язаної з проведенням реформи.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати