Успiшна угода
Українські ракети виходять на «орбіти» нових ринківНе виключено, що лютий 2004 року стане історичною віхою в розвитку вітчизняного ракетобудування — днями в невеликому італійському містечку Коліферо під Римом відбудеться підписання контракту, який уперше передбачає участь українців в реалізації одного з проектів у рамках Європейського космічного агентства (ЄКА). За домовленістю з італійською аерокосмічною фірмою «Авіа» (в минулому «Фіат-Авіа»), державне конструкторське бюро «Південне» та Південний машинобудівний завод мають забезпечити виготовлення й поставку двигунів четвертого ступеня на європейський ракетоносій «Вега». Хоч Україна досі не є членом ЄКА, дніпропетровські ракетники вважають свою участь у проекті «Вега» справжнім проривом на європейський космічний ринок, небезпідставно вважаючи, що це лише початок.
За словами заступника генерального конструктора КБ «Південне» Володимира Шнякіна, співпраця з італійською фірмою «Авіа» розпочалася ще 1996 року. Тоді партнери спільно опрацьовували перспективи модернізації та використання українського ракетоносія «Циклон-4», який пізніше був задіяний в українсько-бразильському проекті запусків з космодрому Алькантара. Зрештою італійці, які самі розробляли твердопаливний двигун для європейської ракети «Аріан», вирішили створити і «свій» ракетоносій «Вега». Роботи по ньому на 70% фінансує Італія, решту — низка країн, які в рамках Європейського космічного агентства вносять паї та відповідно до цього отримують замовлення. Україна, передусім через фінансові причини, поки що лише подумує про асоційоване членство в ЄКА. Проте двигун для ракетоносія «Вега», розроблений дніпропетровськими конструкторами, виявився настільки поза конкуренцією, що італійці вирішили підписати контракт, уперше заявивши про це на торішній Московській аерокосмічній виставці. Зрозуміло, каже заступник генерального конструктора, можливості КБ «Південне», яке впродовж півстоліття розробляло ракети й ракетні двигуни, дозволяє дніпропетровським фахівцям виконувати замовлення практично будь-якої складності. Однак конкуренція на аерокосмічному ринку сьогодні настільки велика, що продаж двигунів для одного із ступенів європейського ракетоносія цілком можна вважати вдалою угодою. Дорожче цього — визнання й висока оцінка вітчизняних розробок західними фахівцями.
Ракетоносій «Вега», розповідає В. Шнякін, — це чотириступінчаста ракета. Сам двигун є унікальною розробкою — за рахунок впровадження нового принципу охолоджування дніпропетровським конструкторам вдалося досягнути його підвищеної енергетики, незважаючи на невеликі розміри камери згоряння.
Роботи над двигуном такого типу, за словами заступника генерального конструктора, почалися ще за радянських часів, коли у КБ «Південне» було створено блок для посадки на Місяць. І хоча цей блок, який побував у космосі та пройшов випробування в умовах невагомості, через згортання «місячної» програми ніколи не використовувався за прямим призначенням, «ноу- хау», що застосовувалися при створенні його двигунів, надалі стали в пригоді при модернізації найгрізнішої радянської бойової міжконтинентальної ракети СС- 18 «Сатана». По суті, на «Везі» буде використано один із «сатанинських» двигунів, що розводили на самостійні траєкторії ядерні боєголовки. Щоправда, тепер його сильно модифікували й адаптували до нових цілком мирних завдань. Передбачається, що спільні дослідно-конструкторські роботи з участю українців триватимуть близько трьох років з тим, щоб потім вийти на льотні випробування. Обсяг замовлень — шiсть двигунів на рік. Однак поки що йдеться про поставку першої партії із 10 штук.
Загалом на перспективи співпраці в міжнародних космічних проектах дніпропетровські ракетники дивляться з великим оптимізмом. За словами В. Шнякіна, КБ «Південне», яке вже 5 років бере участь у міжнародній програмі «Морський старт», сьогодні переживає «справжній бум замовлень» — крім співробітництва за «Вегою» дніпропетровцям одночасно доводиться працювати над реалізацією українсько-бразильської програми запускі в вітчизняного ракетоносія «Циклон-4» з бразильського космодрому Алькантара, а також продовжувати вельми перспективну співпрацю у використанні російсько-українського конверсійного носія «Дніпро», створеного на базі бойової ракети СС-18. Крім того, у КБ «Південне» вважають зовсім не випадковими слова свого колишнього колеги, а нині Президента України Леоніда Кучми про намір України взяти участь у міжнародних проектах з освоєння Марса й Місяця. Принаймні, каже В. Шнякін, генеральний конструктор КБ Станіслав Конюхов нещодавно офіційно заявив, що дніпропетровці мають намір запропонувати свій «місячник» — блок посадки і зльоту з Місяця — для планованих американцями міжпланетних експедицій та освоєння місячної поверхні.