Перейти до основного вмісту

Війна всіх з усіма

З особливим становищем «партії влади»
21 лютого, 00:00
З особливим становищем «партії влади» Наталія ТРОФІМОВА, «День»

Після того, як у виборчій кампанії проміжні акценти розставили соціологи, політологи пропонують висновки. Учора на прес-конференції директор Київського центру політичних досліджень і конфліктології Михайло Погребинський поділився з журналістами своїми спостереженнями і окреслив ряд означених тенденцій. На його думку, всіх учасників виборчої кампанії можна класифікувати різними способами. Але найбільш відповідними для української ситуації політолог назвав три: за ідеологічною ознакою («чистими» зразками цього типу є Комуністична партія України, СДПУ(о), і — в очах виборців — Партія зелених України. Багато вітчизняних партій і блоків не піддаються цій класифікації), за ступенем наближеності до влади (опозиція — провладність: «чистий» зразок — «За єдину Україну!») і за наявністю чи відсутністю харизматичного лідера («чистий зразок» — «Наша Україна»).

Крім цього, на думку М. Погребинського, є ряд партій і блоків, які намагаються поєднати у собі декілька класифікаційних ознак. Таким чином, з’являються своєрідні подвійні і потрійні «міксти». Наприклад, Блок Юлії Тимошенко — це подвійний мікст, у якому поєдналися «опозиційність і харизматичність лідера», Блок Н. Вітренко — потрійний мікст, який характеризується «чистою» ідеологією, харизматичністю лідера і опозиційністю. Говорячи про блок «Наша Україна» Віктора Ющенка, М. Погребинський зазначив, що в ньому «є мозаїка політичних орієнтацій усередині одного блоку, і, як і раніше, немає ясності щодо його ідеологічної концепції». cПолітолог також запропонував «графік» систематизації виборчої кампанії, згідно з якою перший етап — це визначення складу учасників, другий — «захоплення» електорату і третій — завершальний. На першому етапі виборчої кампанії, сказав він, суб’єкти виборчого процесу переважно класифікувалися спостерігачами за ознакою наближеності чи віддаленості від «владного центру». На другому — нинішньому — етапі вибудовується нова конфігурація, де «є один центр влади і одна партія, яка втілює в собі владні можливості, — і є всі інші». Іншими словами, політолог називає цей етап фазою «війни всіх проти всіх з особливим становищем блоку «За єдину Україну!». Другий етап, на думку Погребинського, завершиться до кінця першої декади березня, після чого партіям і блокам буде вже надто складно залучати до себе нових прихильників. Тому суб’єкти виборів для завоювання симпатій електорату нині повинні чітко заявити про свою ідеологію, «визначитися зі ставленням до простих запитань», які хвилюють виборців. На думку політолога, єдиною політичною силою, яка «може обійтися без ідеології», є блок «За єдину Україну!».

М. Погребинський також порівняв дані соціологічних опитувань, проведених у жовтні 2001 р. — лютому 2002 р. Фондом «Демократичні ініціативи» спільно з компанією «Социс», Київським міжнародним інститутом соціології і центром «Соціальний моніторинг», зазначивши, що динаміка основних показників ідеологічних пристрастей електорату і рейтингу політичних сил та їхніх лідерів практично ідентична. Зокрема, зауважується зростання особистого рейтингу В. Ющенка при «плавній тенденції» до зменшення рейтингу очолюваного ним блоку. Таку ситуацію політолог пояснив тим, що виборча кампанія «Нашої України» «полягає у роботі на харизматичного лідера». Разом з тим, він не виключив, що з якогось моменту рейтинг В. Ющенка почне знижуватися, зокрема, через нав’язливе прагнення блоку за допомогою політичної реклами примусити виборців ще більше полюбити його лідера. Подібна ситуація, — зазначив він, — спостерігається з блоками Ю. Тимошенко і Н. Вітренко, особистий рейтинг яких з листопада минулого року зріс удвічі, а рейтинг їхніх блоків «не має ознак зростання».

Особистий рейтинг лідера СДПУ(о) Віктора Медведчука, — сказав М. Погребинський, — виріс з листопада минулого року на 15 відсотків, що супроводжується і деяким зростанням рейтингу партії. Зростання популярності СДПУ(о), сказав, відповідаючи на запитання «Дня», політолог, пов’язане, на його думку, передусім з тим, що об’єднані соціал-демократи активно використали ідеологічний чинник, тоді як у суспільстві є попит на соціал-демократичну ідеологію та ідеологію взагалі.

Особливих несподіванок у ході виборчої кампанії, — сказав також «Дню» М. Погребинський, можна чекати тільки від тих, хто «хоч іноді вистрибував за 2-відсоткову межу». Зокрема, від «Яблука», рейтинг якого досягав вже 3 відсотків. «Можна також чекати падіння рівня готовності населення голосувати за КПУ і за блок «Наша Україна», внаслідок наявності тенденції до зниження рейтингів цих політичних сил», — зауважив політолог. Також великою несподіванкою, на думку М. Погребинського, для всіх, крім нього, може стати провал на виборах «Жінок за майбутнє». Щодо блоку «За ЄдУ!», політолог вельми коректно зазначив, що результат блоку буде залежати від результатів голосування у віддалених селах.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати