В’ячеслав КИРИЛЕНКО: Для створення демократичної коаліції у майбутньому парламенті нам знадобиться не більш як тиждень часу
Депутатська недоторканність і численні пільги власників мандатів, які обіцяють ліквідувати в майбутній Раді представники пропрезидентського блоку НУ-НС — це зовсім не виборча «фішка», а реальна вимога українців. У цьому нас переконував голова політради «помаранчевого» мегаблоку В’ячеслав Кириленко. Зокрема, В’ячеслав Анатолійович на запитання «Дня» про того, хто є автором ідеї про недоторканність як агітаційну тему номер один для НУ-НС під час нинішньої виборчої кампанії, відповів лаконічно: «Люди». Партійці «помаранчевої» політичної сили, за його словами, провели всеукраїнське опитування і близько 80% респондентів як першочергові свої вимоги назвали саме скасування всіляких пільг вітчизняних парламентаріїв і позбавлення їх горезвісного імунітету. Крім цього, «День» також говорив із В’ячеславом Кириленком про хвилю популізму, яка накрила Україну передвиборну, про ймовірність створення широкої коаліції у Раді наступного скликання, про принципи формування виборчих списків, про відшаровування політичного класу від суспільства, а також про якість нинішньої політики загалом та її «штурманів» безпосередньо.
— В’ячеславе Анатолійовичу, цієї п’ятниці ми святкуватимемо 16-ю річницю незалежності України. Яке наше місце на карті світу? З погляду нещодавнього «пишного цвітіння» кризового букета українських проблем, до речі, на вашу думку, говорити слід про євроінтеграцію, євроізоляцію або євросимуляцію чи про що?
— Річ у тім, що європейська інтеграція України залежить, насамперед, від самих українців. Так, це банальна істина, але вона не втрачає своєї актуальності протягом уже тривалого часу. Безперечно, ми помітно поліпшили свої європейські перспективи в період першого року після помаранчевої революції. Однак потім, як мені здається, відносно України знов поновився євроскептицизм. Це, на мій погляд, пов’язано з тим, що ми знову-таки розпочали бурхливу дискусію про політичні перспективи України та щодо її європейського майбутнього. Але я належу до числа єврооптимістів і вважаю, що нормальна робота проєвропейського, демократично налаштованого уряду, спроможного провести реформи, вагомо наблизить європейську інтеграцію України. У такому випадку і зона вільної торгівлі між Україною та ЄС, і перспективи членства будуть не далекою, захмарною перспективою, а гранично досяжною річчю. Тим часом, знов- таки, необхідно розуміти: а для чого це? Якщо це все робиться не в інтересах пересічних громадян, не в інтересах забезпечення свободи пересування, не в інтересах руху українських товарів на європейські ринки, тоді виникає логічне запитання: навіщо ми це робимо?
Європейський шлях України передбачає низку дуже професійних завдань, які нова команда фахівців може елементарно реалізувати в гранично швидкі терміни.
— Чи відрізняється офіційна позиція європейських структур щодо подій в Україні від неофіційних заяв окремо взятих європейських чиновників?
— Чесно говорячи, я не помітив, щоб вона відрізнялася.
— Точно знаю одне: єврочиновники вважають, що забезпечити європейську інтеграцію України може тільки сама Україна. Я не думаю, що в нас сьогодні все ще триває дискусія про необхідність чи її відсутність щодо європейської інтеграції України. До Європейського Союзу позитивно ставиться понад 80% наших співвітчизників. Отже, виникає закономірне запитання: чому ми повільно рухаємося, і чи є в нас уряд, який може реалізувати європерспективу? Виходить, що немає. Саме тому, ситуацію, а якщо точніше, склад Кабінету Міністрів необхідно міняти.
— Давайте поговоримо про іншу інтеграцію — євроатлантичну. Чи не вважаєте ви, пробачте, абсурдом, заявляти, що тема НАТО — це гуманітарне питання, яке на виборах необхідно винести за рамки публічного обговорення. Саме це запропонував номер один списку вашого мегаблоку Юрій Луценко, і, судячи з риторики ваших соратників, тема Альянсу дійсно віднесена до числа таких, які не обговорюються. Адже багато хто з українців хочуть почути чітку відповідь, чітку позицію щодо НАТО. Що їм, питається, робити?
— Деякою мірою — так, ви праві. Але, знаєте, правда також полягає і в тому, що існують проблеми, які вимагають невідкладного, першочергового розв’язання. До числа таких відноситься якраз боротьба з політичною корупцією, боротьба за вільну і прозору економіку, боротьба за справедливу соціальну систему. Насправді, саме ці проблеми дуже цікавлять людей. Однак, це, звісно ж, зовсім не означає, що не існує й інших проблем і що вони не є важливими.
— Стратегічні програми для України. Нещодавно свій «Український прорив» презентувала пані Тимошенко. У таборі «синьо-білих» також готують щось подібне. Стратегічний путівник для України від вашої політичної сили коли чекати? І ще цікаво от що: допустімо, три, чотири чи п’ять політичних сил презентують свої стратегії розвитку нашої держави. Хто і як буде визначати кращу?
— По-перше, свою програму «Для людей, а не для політиків» ми нещодавно озвучили.
По-друге, в цій програмі поставлені чіткі межі для кожного сектора професійного уряду. Наша ж стратегія буде оприлюднена тоді, коли, отримавши довір’я людей, демократичні сили сформують більшість у парламенті і отримають мандат для формування уряду. І тоді саме цей уряд, спираючись на програму, визначатиме курс країни: як стратегічний, так і тактичний.
— А демократичні сили гарантують, що українців не чекає політичне коаліційне дежавю зразка 2006 року? Чому вже зараз виникають такі підозри? Хоч би тому, що, незважаючи на всілякі заяви представників БЮТ і вашого мегаблоку про ненапад один на одного зараз, фактично на старті виборчої кампанії, Юлія Тимошенко звинувачує НУНС у змові з регіоналами в ЦВК. Мовляв, представники ваших політичних сил у Центрвиборчкомі вступили в змову і блокували ідею бютівців про проведення референдуму щодо Конституції в один день із виборами в Раду. Якщо такі суперечки виникають на початку, що буде далі, чого чекати в кінці, після виборів?
— Я не вважаю за необхідне реагувати критикою на критику, і переконаний, що дана заява наших партнерів — це непорозуміння, яке не вплине на довгострокову співпрацю «Нашої України» і БЮТ. Більше того, в питанні щодо нової Конституції і необхідності проведення референдуму у нас взагалі однакове бачення: і ми, і БЮТ хотіли б прийняття нового Основного Закону шляхом всенародного референдуму. Отже, в цьому питанні принципових розбіжностей не існує. А от юристи, в тому числі юристи наших політичних сил, нехай, нарешті, дадуть консолідовану відповідь: можливий вже 30-го вересня який-небудь референдум чи неможливий? От і все.
— Нинішня виборча кампанія нагадує море пафосу з хвилями популізму. Практично всі великі учасники виборчої кампанії-2007 роблять ставку на соціальну сферу. Відбувається таке собі змагання: хто більше дасть грошей при народженні першої, другої, третьої дитини і так далі. Але чому зараз фактично не звучить слово «реформа»: земельна, освітня, медицини, ЖКГ тощо, благо, реформувати у нас є що.
— Слово «реформа» не звучить, тому, що люди в першочерговому порядку потребують соціальної підтримки та соціального захисту. І таких людей, повірте, в нашій країні ще дуже й дуже багато. Це факт. Але, водночас, ми зовсім не відмовляємося від проведення реформ. Ми, наприклад, беремо на себе чіткі зобов’язання провести податкову реформу, внести проект нового податкового кодексу, опрацювати новий бюджетний кодекс. Нас також дуже сильно непокоїть місцеве самоврядування. Воно має отримати більше повноважень, більше фінансування, але й велику відповідальність. Це також реформа, яка прямо пов’язана з податковою і бюджетною реформами і, до речі, з новою Конституцією в тому числі.
Крім цього, нас дуже непокоїть той факт, що нині повністю заморожена пенсійна реформа і, таким чином, у пенсіонерів відсутня можливість отримувати надбавки до пенсій. Все це чітко прописане в нашій програмі. Однак, слід зазначити, що швидкоплинність, а також ряд інших специфічних моментів нинішньої виборчої кампанії не дозволяють нам говорити про все й відразу. З огляду на це ми концентруємо увагу на окремих повідомленнях, які найбільш важливі для людей.
— Президент Ющенко заявив, що наполягатиме на впровадженні з першого січня майбутнього року озвучених ним соціальних ініціатив. Вони, як відомо, передбачають, зокрема, збільшення розміру пенсії на 35% за рахунок підвищення коефіцієнта трудового стажу з 1% до 1,35%, а також встановлення мінімальної заробітної плати в розмірі 500 грн. Де взяти на це все кошти?
— Ми знайдемо близько десяти мільярдів гривень для збільшення додаткової прибуткової частини бюджету на наступний рік, забезпечивши прозоре функціонування страхових фондів, податкової інспекції ітощо. Також гроші надійдуть від переадресування бюджетних програм, спрямованих лише на обслуговування клану Януковича, що править в уряді . Це збільшення прибуткової частини бюджету, повірте, дозволить нам розпочати реалізацію соціальних ініціатив Президента і нашого блоку.
— Ви зараз їздите Україною. Який настрій людей, яка сила постреволюційного народного розчарування?
— Я не знаю як інші, але, принаймні, «Наша Україна» зробила все для того, щоб продемонструвати людям, що свої помилки ми усвідомили і провели над ними ретельну роботу. І це, до речі, вилилось у цілий ряд абсолютно конкретних рішень, затверджених як на партійному рівні, так і на рівні блоку. Тому ми йдемо на відкритий діалог з людьми. А критику ми сприймаємо нормально, адже це і є демократія. Надалі ж ми будемо докладати всі зусилля, щоб не припускатися подібних помилок.
— Ви щойно сказали про те, що йдете на діалог з людьми. Діалог — це коли на з’їзді презентують готовий список, на корекцію якого люди апріорі не можуть вплинути? Діалог, це коли в цьому списку виявляється багато, скажімо так, неординарних особистостей, які, в тому числі у безпосередньо вашого виборця, викликають неприємні асоціації? Багато які експерти, до речі, називають списки всіх великих партій «нічними», мовляв, приймалися партверхівкою в ніч перед з’їздами.
— У нас були затверджені офіційні критерії формування виборчого списку. Ці критерії були затверджені президією партії і політрадою блоку. Однак, оскільки цей процес вже завершений, я не хотів би повертатися до цієї теми взагалі. Скажу одне: наші списки значною мірою, а саме на 60% оновлені, і вони затверджувалися публічно. «Наша Україна» свою частину списку затвердила на багатогодинному засіданні політради, а до цього всі питання обговорювала президія партії. Остаточний же варіант списку запропонував з’їзду політраду блоку, до складу якого входять глави дев’яти політичних партій. І кожний делегат з’їзду блоку «Наша Україна—Народна Самооборона» в течці, ще до початку з’їзду, отримав проект виборчого списку. Так от поцікавтеся, де ще таке було?!
— В’ячеславе Анатолійовичу, ви — вихідець із Руху. Сьогодні аналітики констатують, що створення мегаблоку НУНС — це, пробачте, похорон націонал-патріотичної течії в країні: великий мегаблок поглинув «правих». Ваша оцінка.
— Я не знаю, хто з експертів і що говорить, я просто працюю. Ми сказали, що об’єднаємо всі патріотичні сили на підтримку патріотичної, європейської, демократичної платформи? Ми це зробили. Дев’ять політичних партій підписали угоду про створення виборчого блоку? Підписали, і зараз йдуть як одна команда на ці, повірте, вельми складні вибори.
— Якість української політики. Вона після виборів, на ваш погляд, зміниться на краще?
— Я би дуже хотів цього добитися. До речі, професійний критерій був домінуючим при формуванні нашого виборчого списку. Тому, якщо в майбутній парламент прийдуть професійні люди, які до всього ліквідують депутатську недоторканість, можна буде сподіватися на те, що ця Верховна Рада працюватиме в інтересах людей, в інтересах створення нових законів, які привнесуть зміни на краще для нашої країни. Я думаю, що старт цьому процесу саме зараз, саме цими виборами ми й задали. У цьому сенсі, політична криза, яка нещодавно пройшла країною, була корисною, оскільки вона показала гостроту всіх проблем, що стосуються всього політичного середовища України. Ми свої висновки зробили і йдемо з цими висновками на вибори.
— Усі дев’ять політичних сил, що входять до пропрезидентського мегаблоку єдині в тому, що широка коаліція з «синьо-білими» в Раді майбутнього скликання неможлива?
— Безумовно, оскільки це норма угоди про створення виборчого блоку «Наша Україна—Народна Самооборона». А під угодою стоять і підписи керівників дев’яти політичних партій і печатки дев’яти політичних партій. Більше того, скажу, що нам для створення демократичної коаліції знадобиться не більше як тиждень часу. А широкої коаліції не буде, нам з Регіонами не по дорозі.
— Ви говорите, що всі дев’ять партій-членів мегаблоку апріорі відмовляються від коаліційного союзу з соратниками прем’єра. А почесний голова «Нашої України» також солідарний з такою позицією?
— Я думаю, буде правильно, якщо це запитання ви поставите безпосередньо Президенту Віктору Ющенка.
— Нещодавні скандальні події біля Генпрокуратури. Незабаром після них на всю країну пролунала жорстка оцінка Віктора Ющенка, люди чули його заклик покарати винуватців штурму. Минуло пара місяців і ця справа, як традиційно в нас буває, перетворилася на фарс. Чому в нас так відбувається і коли, нарешті, відповідальність депутатів і вищих посадовців, стане нормою, а не, пробачте, мильною бульбашкою?
— Пройдуть вибори, буде сформовано новий уряд, буде призначено нового Генерального прокурора. От і все.
— Отже, все, що було, біля будівлі Генпрокуратури буде віддано забуттю, так?
— Ні, я думаю, після виборів новий уряд, нова міліція, нова прокуратура дадуть належну правову оцінку тим подіям.
— Нині, на переконання експертів, спостерігається тенденція відшаровування політики і політиків від суспільства та суспільних проблем: політики і люди живуть у двох різних світах. Грядущі вибори що-небудь змінять в цьому плані?
— Ми робимо все, що б підстав для таких тверджень було менше. Я підкреслюю — новий закон про статус народного депутата, який не матиме недоторканість, пільг і привілеїв, істотно зменшить бажання багатьох людей як із політичного, так і з бізнес-середовища балотуватися в депутати Верховної Ради. Це стане для таких людей нецікавим, оскільки це канцелярська, прискіплива робота з паперами, спілкування з виборцями тощо, а не пільги, привілеї й недоторканість. І, повірте, в такому випадку, підстав говорити про те, про що ви щойно сказали, з кожним роком буде все менше. І, до речі, якби не було тієї проблеми, яку ви назвали, не було б і дострокових виборів. Безумовно, ця дистанція є. Більше того вона, внаслідок нового виборчого законодавства, з’явилася вже навіть на місцевому рівні. Остання політична криза оголила цю проблему і саме зараз, або ніколи, її необхідно вирішувати.