Вибори провести можна, але як...
Європейська комісія «За демократію через право» (Венеціанська комісія) зацікавилася прийнятими нещодавно змінами до виборчого законодавства щодо виборів президента.. Як повідомили Генеральний секретар Ради Європи з координації програм співпраці в Україні Аке Петерсон та координатор проектів ОБСЄ в Україні Любомир Копай, 9 жовтня 2009 року на своєму засіданні Венеціанська комісія планує розглянути ці зміни, вручивши віце-спікеру Олександрові Лавриновичу офіційне запрошення на засідання.
Тим часом юридичний документ, що вже встиг наробити чимало галасу, все ж таки набрав законної сили. Спікер Володимир Литвин підписав Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виборів президента». Тепер вибори нового президента проходитимуть, за новим законом, без відкріпних талонів і майже без можливості захистити свої права в судовому порядку.
На черзі оскарження закону Президентом, обіцяне ним напередодні подолання парламентом президентського вето. У всякому разі, цей крок очікують як від Віктора Ющенка, так і від інших депутатів, що не є членами БЮТ і ПР. Варто зауважити, що саме останні як ніколи консолідовано виступили за ухвалення Радою цього законопроекту, проте так чи інакше він зіграє чи проти одних, чи проти інших.
Яка ймовірність фальсифікацій на виборах президента за таких нових норм? Як вплинуть нововведення на виборчу кампанію і чого більше: корисних змін чи політичних кроків у цьому законі?
Юрій ЯКИМЕНКО, Український центр економічних і політичних досліджень імені Разумкова:
— Закон підтримувався політичними силами двох конкуруючих кандидатів, отже, ціллю кожного з них було обмежити можливості опонента щодо будь-яких фальсифікацій. Потрібно було створити взаємні запобіжники — урівноважити шанси сторін. Безумовно, є норми, які можна розглядати по-різному.
Це стосується положень про запровадження кримінальної відповідальності членів комісії за ухиляння від своїх обов’язків чи під час підписання протоколів. Викликає сумніви й положення про оскарження в судовому порядку результатів виборів.
Проте, попри недоліки, я вважаю, що за цим законом вибори можна провести. Законом запроваджено певні механізми взаємного обмеження у використанні фальсифікацій, в тому числі за участю членів виборчих комісій. Цей закон не є досконалим. У випадку розгляду його Конституційним Судом знайдуться положення, які можна визнати неконституційними, але в цілому закон вже набув чинності. Він відкриває можливість для того, щоб розпочати виборчі процедури згідно з оновленим законодавством, а не посилатися на старе, яке в порівнянні містить набагато більше недоліків.
Відсутність у новому документі положення про відкріпні талони є уроком, винесеним із голосування в другому турі виборів 2004 року. Оскільки саме відкріпні талони дали можливість масового переїзду з однієї дільниці на іншу і голосування по декілька разів замість одного. Це унеможливлення одного з механізмів фальсифікації, отже, це є позитивом цього акту.