Перейти до основного вмісту

Виходець із «закритої структури» демонструє безпрецедентну відкритість

За першу добу на web-сайті Євгена Марчука — 87 відвідувань
11 листопада, 00:00

Один із учасників прес-конференції, присвяченої відкриттю web-сайту голови парламентського Комітету з питань соціальної політики та праці Євгена Марчука, порівняв цю подію для нас із виходом людини у відкритий космос. Факт «виходу» першого українського політика в Інтернет дійсно неабиякий, особливо на тлі сірості та «якості» інтелектуальної упаковки поведінки багатьох дійових осіб української політики. Недарма на прес-конференції та презентації було помітно багато молодих облич. Здавалося б, за нинішньої ситуації, коли більшість українців живуть за або біля межі бідності, може постати запитання: «Чи до Інтернету зараз?». Передбачаючи подібне здивування, Євген Марчук заявив, що головною ідеєю, закладеною у web-сайті, є «еволюція і власна, і еволюція в резонансі з Україною, але з випередженням на крок уперед». Іншими словами, політик повинен виконувати роль локомотива відносно рівня та технологій державного мислення.

Структура сторінки включає біографію, програмні матеріали, публікації та інтерв’ю Є. Марчука, думки та відгуки (в тому числі й негативні) про нього. Оновлення інформації планується здійснювати раз на тиждень. Окрім того, у сторінці є функція зворотного зв’язку — будь-який користувач Інтернету може висловити свою думку з будь-якого приводу, слухаючи тільки одного «цензора» — власний рівень культури спілкування та правил хорошого тону. Передбачено також проведення Інтернет-конференцій. По суті, відкриття такого сайта в Інтернеті означає, що політик надає широкій публіці своє політичне досьє, свідомо стаючи віртуальною мішенню для опонентів, експертів, журналістів і, найголовніше, для виборців.

На прес-конференції з приводу відкриття сайта, котра відбулася в понеділок, Євген Марчук зазначив, що однією з головних проблем української політики є її закритість. Особливо це стосується «авторства» й аргументацій політичних рішень, а також ясності та передбачуваності позицій політичних лідерів. Про відкритість особистої — психологічної, інтелектуальної — конституції політиків не доводиться й говорити. На думку Є. Марчука, застосування Інтернет-технологій може зробити переворот у інформаційно-політичній сфері: зруйнувати завісу закритості української політики. А спілкування через Інтернет з громадянами своєї країни — громадянами третього тисячоліття — сприятиме «вихованню» українських політиків. При цьому Є. Марчук заявив, що не має наміру перетворювати web-сторінку на «передвиборну агітку».

Однак, як зауважив відомий політик, сьогодні, коли «концепція» мільйонів українців звелася до одного запитання — «Коли буде зарплатня?», пріоритет соціально-економічних і політичних тем у спілкуванні з відвідувачами сайта неминучий. Окрім того, будучи поки єдиним українським політиком, представленим у Інтернеті, Є. Марчук зазначив, що має намір приділяти увагу формуванню іміджу України. На його думку, імідж країни коштує дуже дорого і має цілком конкретну ціну — обсяги іноземних інвестицій. При порівнянні цих обсягів в Україні та інших країнах Східної Європи, «вартість» іміджу України стає гнітючо зрозумілою. При цьому Є. Марчук зауважив, що імідж країни він розуміє виключно з точки зору національних інтересів і не збирається використовувати глобальний характер Інтернету для трансляції внутрішньополітичних конфліктів і протиріч. До речі, подібні «ознаки» політичної культури часто публічно демонструють політики, котрі претендують на високі пости в державі.

Відповідаючи на запитання «Дня» з приводу прикладів і тенденцій закритості української політики, Євген Марчук сказав: «Як приклад закритості можна навести програму співпраці України з МВФ. Хтось із присутніх бачив цю програму? Адже це стосується всіх нас. Чи запитував хтось у якійсь формі думку молодих людей про цю програму? Адже віддавати ці кредити доведеться їм. Що відомо громадянам про мотиви прийняття цієї програми, окрім того, що «дуже потрібні кредити»? А рішення вже прийнято й запущено механізм його реалізації. Це й є закритість політики. Інший приклад. Уряд пропонує підняти «поріг» нарахування житлових субсидій для тих, у кого квартплата зараз перевищує 15% доходу сім’ї, до 20%. Економічне значення цих пропозицій зрозуміле. Але хтось чув публічні роз’яснення посадових осіб з цього приводу? Проблема відвертості прийняття рішень і прозорості влади у нас стоїть дуже гостро. Окрім серйозної політичної складової вона зумовлена ще й значною інерцією старого владного мислення. Однак досвід розвинутих країн показує, що від розв’язання цієї проблеми піти не вдасться».

Варто зауважити, що Інтернет має одну неприємну для тих, хто не зацікавлений у відкритості політики, особливість: інформаційні потоки в ньому піддаються контролю значно гірше, аніж, наприклад, у телеефірі чи на ринку друкованої продукції. Інтернет примушує всіх, у кого є сумніви в можливості і необхідності вільного поширення інформації, розлучитися з цими сумнівами. Це лише питання часу. Єдиний спосіб «контролю» в цьому випадку — проведення політики, у результаті якої більшість населення думає не про залучення до світу комп’ютерних технологій, а про те, що буде їсти завтра. Метод, якщо судити з нинішньої ситуації в Україні, досить дієвий. Вибір тут невеликий: або зміна «методів», або перетворення країни на соціальну і технологічну периферію.

P.S. Факт створення web-сторінки українського політика «Дню» прокоментував директор компанії «Ukraine On-line» Хаїм Шапошник:

— Відкриттям такої сторінки ми допомогли створити прецедент відвертості політика. Ми повинні бачити обличчя і знати думки тих, кого ми будемо обирати. Кожний повинен мати можливість запитати політика про те, про що він хоче його запитати. Причому ці «обличчя» повинні бути видно не через прес-секретарів і не крізь кордон охорони, а на екрані комп’ютера, після набору простої електронної адреси. Інтернет — це річ, яка ламає бар’єри і реально підтверджує та поглиблює свободу слова. Те, що Євген Марчук — один з грандів української політики — пішов на таку відвертість — це значне явище в політичному житті України.

— Чи є перспективною, з точки зору вашого бізнесу, подібна «участь» політиків у Інтернеті?

— З точки зору матеріальної зацікавленості компанії у створенні нових сайтів це не дуже цікаво. Набагато цікавіше створювати сайти для бізнес-структур. А от виходячи із зацікавленості у політичній стабільності України, краще, якщо таких сайтів буде більше. Ми повинні бачити, знати і розуміти наших політиків. Прямої матеріальної зацікавленості тут немає. А є розуміння перспективи — необхідність формування нормального середовища спілкування та нормального соціально-економічного середовища для бізнесу.

№216 11.11.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»

Delimiter 468x90 ad place

Новини партнерів:

slide 7 to 10 of 8

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати