Перейти до основного вмісту

Виховання бюджетом

18 червня, 00:00

Бюджет-2001, розроблений урядом Віктора Ющенка та реалізований урядом Анатолія Кінаха, суто теоретично міг би якось згуртувати дві основні політичні сили, що діють в українському парламенті, як правило, розрізнено, причому як усередині «себе», так і між собою. Однак у бюджетному питанні на перше місце традиційно виходять не доцентрові, а відцентрові поривання. Тим більше, що саме такі тенденції дедалі більше управляють ситуацією в українському парламенті.

Звичайно, уряду, який наївно вірить у те, що добросовісна праця та прагнення до співпраці з парламентаріями самі собою відкривають йому шлях до взаєморозуміння з ними, буде важко. Можна передбачити, що нудна позитивна статистика минулого й поточного років не справить на сесійну залу належного враження (загальний фонд державного бюджету без урахування прибутків від приватизації, за оперативними даними, за січень-травень 2002 року збільшився на 28% порівняно з аналогічним періодом 2001 року й досяг 12,95 млрд . грн.). Набагато більше емоцій викличуть чесні зізнання уряду про принизливий для такої країни, як Україна, масштаб бюджету. За 2002 рік бюджетні доходи на душу населення становлять у нас лише близько $200, тоді як у Казахстані — $280, в Росії — $570.

Найбільша полеміка, звісно, розгориться навколо виконання бюджету-2002. Напередодні «наш» глава бюджетного комітету Петро Порошенко заявляв, що у вирішенні питання про розрив бюджету не обійтися без змін у податковій системі або без секвестру, тобто істотного скорочення витратних статей головного кошторису країни.

Нагадаємо, що горезвісний розрив утворився навколо достопам’ятної 48-ї бюджетної статті, що повернула скасовані пільги — явно непідйомні для слабосильного бюджету. Але добре було б тепер проаналізувати, чиїми голосами вона була ухвалена в парламенті минулого скликання? Чи не голосами «четвірки»? А також варто замислитися над тим, чи зуміє парламент виявити солідарність з урядом, оцінюючи запропоновані ним зміни в системі оподаткування?

Схоже, ті ж люди сьогодні накинуться на уряд, заперечуючи прийняття запропонованої ним бюджетної резолюції й вимагаючи секвестру чинного бюджету. Мабуть, головним ньюсмейкером «бюджетної опозиції» буде П. Порошенко. За його словами, як можна прочитати на сайті «Нашої України», вже сьогодні спостерігається погіршення макроекономічних показників, істотне зниження темпів зростання внутрішнього валового продукту, спад обсягів промислового виробництва, зокрема машинобудування.

Сумнівається у виконанні Україною держбюджету-2002 і МВФ. Надходження будуть меншими, ніж планувалося, — такий прогноз зробив глава місії МВФ Еммануель ван дер Менсбрюгге. Водночас він зауважив, що виконання бюджету в березні-квітні нинішнього року «обнадіює».

Тим часом, напередодні обговорення бюджетних прогнозів Рахункова палата дійшла висновку, що Україна зазнала суттєвих фінансових втрат через недосконалу систему використання кредитів міжнародних фінансових організацій. Країна втратила понад $270 млн. при реалізації проектів, що підтримувалися кредитами Міжнародного банку реконструкції та розвитку (МБРР). Зокрема, колегія Рахункової палати дійшла висновку про неефективність використання кредиту в розмірі $317 млн., наданого МБРР 1997 року на реалізацію проекту розвитку ринку електроенергетики. Певно, уряд врахує ці зауваження, приймаючи рішення про джерела покриття фіскального розриву нинішнього й майбутнього бюджетів.

Наступного року Кабмін сподівається, зокрема, добитися 4% реального зростання ВВП; забезпечити середньомісячну зарплату 454 грн.; прогнозний середньорічний обмінний курс — 5,57 грн. за долар; утримати зареєстроване безробіття на рівні 4,3%.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати