ЗАПИТАННЯ «Дня»
Як наявне конкурентне середовище впливає на розвиток вашого бізнесу?
Юрій СЕНЮК, президент промислово-фінансової компанії «ІТМ»:
— Є деякі напрями, де конкурентне середовище справді існує, але якщо оцінювати загалом, то його, на мою думку, нема. Конкуренцію ми відчуємо, наприклад, у виробництві м’ясної продукції: добре, що вона є, і врешті-решт це повинно спрацювати на ефект прийнятних цін. Пригадайте, 2-3 роки тому в магазинах було чимало польських продовольчих товарів. Сьогодні практично повсюди ситуація змінилася: нікого вже не треба благати, щоб купували вітчизняне: люди самі переконалися, що воно краще.
Однак є галузі, де говорити про конкуренцію важко: ми відкинуті далеко назад порівняно з тим, що було раніше. Передусім, це високі технології. Тут питання стоїть інакше: як знайти та відвоювати місця для України на міжнародних ринках розподілу праці. Я абсолютно переконаний у тому, що на початку третього тисячоліття Україні треба докласти зусиль, щоб стати самодостатньою. І цей шлях пролягає через нашу активну позицію в міжнародному розподілі праці. Тільки в цьому разі запрацює наш гуманітарний потенціал, бо всередині України для простого відтворення він зовсім не потрібен. Це означає участь у процесах науково-технічної та промислової кооперації.
Своє вагоме слово має сказати й держава: їй належить стимулювати відповідні галузі, як це робиться в Японії або Німеччині. Адже це ті пріоритетні напрямки, які забезпечували б людей роботою. Наші люди не повинні працювали за кордоном як нелегали, займаючись дрібною роботою, вони мають робити те, до чого спроможні тільки вони. Отоді й буде справжня конкуренція.
Ігор ДОБРУЦЬКИЙ, президент компанії «Роксолана»:
— Конкурентне середовище найкраще проглядається на рин ку продуктів харчування: людині пропонується широкий асортимент, і є нормальна конкуренція. А от на ринку квітів конкуренція менша, бо це, можете повірити, важкий хліб — до того ж і акциз плати, і ввізне мито. Держава охоче забирає податки, а от виробництво квітникарської продукції й досі в країні не створено.
Щодо іншої сфери нашої діяльності — парфумерії, то в ній конкурують між собою магазини або дистриб’ютери. Цінова політика має тенденцію до вирівнювання відносно Європи. Конкуренція існує між нашим і європейським ринками. Нас стримує низька платоспроможність населення.
Сергій ЛИТВИНОВ, генеральний директор компанії «Мінолта Україна»:
— Рівень конкуренції в Україні дуже низький. Зараз тривають, можна сказати, «золоті часи», коли ринку насправді нема, й можна працювати, не дуже покладаючись на необхідність враховувати ринкові фактори. Я часто беру участь у численних конгресах для країн Східної Європи, буваю у Польщі, Чехії, Словаччині, тож бачу, що там обговорюються зовсім інші проблеми, бо є розвинений ринок і конкуренція. В Україні ж поки що немає навіть спроб вивчити ринок: здається, тільки в двох країнах — у нас та в Болгарії — відсутня незалежна оцінка щодо ринку офісної техніки.
Звичайно, відсутність конкуренції шкодить бізнесу, не дозволяє йому нормально розвиватися. Ті ж, хто працює в Україні «українськими методами», тобто підтримуючи контакти з держчиновниками і користуючись спеціальними пільгами, навіть не розуміють того, що це не бізнес, а щось зовсім інше...