Перейти до основного вмісту

Запитання «Дня»

Якими можуть бути для нашої країни наслідки розгляду на засіданні ПАРЄ питання про «конституційну кризу» в Україні?
28 січня, 00:00
Члени української делегації в Парламентській Асамблеї Ради Європи прогнозують, що завтрашнє обговорення на засіданні ПАРЄ питання про «конституційну кризу» в Україні буде досить бурхливим. Для прийняття того чи іншого рішення потрібна проста більшість голосів присутніх на засіданні членів ПАРЄ, причому кворум, на відміну від нашої Верховної Ради, не обов’язковий. Про те, які наслідки матиме черговий розгляд «українського питання» в Страсбурзі, — в коментарях експертів «Дня».

Володимир МАЛИНКОВИЧ , політолог:

— Я не вважаю, що в Україні «конституційна криза». Криза лише парламентська. Не думаю, що розгляд цього питання в ПАРЄ закінчиться якимись серйозними санкціями для України. Це наша внутрішня проблема. Інше питання, що її треба вирішувати конструктивно, а не так, як роблять наші політичні сили.

Віктор НЕБОЖЕНКО , Інститут стратегічних досліджень:

— Поза всяким сумнівом, у ПАРЄ більше можливостей «покарати» Україну, ніж у України способів опору ПАРЄ. Справа в тому, що ми — не перші й не останні. Кілька років тому ПАРЄ точно таким самим чином розправилася і «махнула рукою» на Білорусь. У ПАРЄ тоді все вийшло. Білорусам довелося визнати, що міжнародний вплив Асамблеї набагато сильніший, ніж внутрішньополітична ситуація. Тому, ймовірно, для ПАРЄ важливо «поставити двійку» Україні з демократії для того, щоб отримати ефективні важелі для тиску на еліту України.

Андрій ЄРМОЛАЄВ , директор Центру соціальних досліджень «Софія»:

— ПАРЄ обмежиться черговими попередженнями в необхідності забезпечення прав людини та демократичної підготовки до ведення виборної кампанії. Найімовірніше, звернуть увагу на процедурне порушення при прийнятті рішень щодо законопроекту Конституції. Можливо, дадуть рекомендації, пов’язані з прийняттям оновленої національної Конституції. Я не виключаю, що в рішеннях буде критика останнього голосування і рекомендації перегляду цього голосування в пошуках більш демократичного та прозорого рішення щодо законопроекту Конституції. Але, з іншого боку, я сумніваюся, що будуть прийняті якісь жорсткі санкції, тим більше санкції у сфері економіки, про що багато говорили. Все-таки зараз європейське співтовариство більшою мірою намагатиметься закріпити політично свою миротворчу позицію. Вона вигідніша йому по відношенню до України. Тим більше, що вже зараз виникло певне напруження у відносинах політичних еліт Європи та України. Думаю, це також буде враховано. Найімовірніше, візьмуть ще якийсь тайм-аут. З іншого боку, багато очікувань у плані нових механізмів моніторингу. Думаю, що моніторингові механізми будуть розглянуті, і, швидше за все, будуть впроваджені. Особливо в період президентських виборів.

Володимир ФЕСЕНКО , Центр прикладних політичних досліджень «Пента»:

— Питання про так звані санкції Парламентської Асамблеї Ради Європи щодо України міфологізоване і навіть демонізоване. Те, що розуміють під санкціями ПАРЄ, насправді є формою морально-політичного осуду країни, по відношенню до якої у Ради Європи є претензії з погляду дотримання демократичних стандартів, прав та свобод. Можливими «санкціями» стосовно України може бути критична резолюція ПАРЄ з приводу конституційно-парламентської кризи в країні, або посилення режиму моніторингу. Росія у зв’язку з порушеннями прав людини в Чечні зазнавала серйозніших санкцій, зокрема російську делегацію в ПАРЄ позбавляли права голосу. Україні це навряд чи загрожує, для такого рішення немає вагомих підстав. Принаймні поки про виключення України з Ради Європи не може йтися. Таких прецедентів не було. Після перевороту «чорних полковників» у 1967 р. могли виключити Грецію, але в результаті Греція сама тоді пішла з Ради Європи.

Критика конституційної реформи з боку ПАРЄ може морально надихнути опозицію, однак не похитне рішучості сил, зацікавлених у внесенні змін до Конституції України, спрямованих на трансформацію структури організації влади. Ставки дуже високі. Проте критичні оцінки з-за кордону створюють для ініціаторів та провідників конституційної реформи сильний психологічний дискомфорт, про що свідчить реакція на візит до України делегації моніторингового комітету ПАРЄ. Рiч у тiм, що Рада Європи — це міжурядова організація, яка значною мірою формує міжнародну громадську думку.

Одне з головних завдань Ради Європи: контроль за дотриманням у європейських країнах демократичних стандартів, прав та свобод. І Україна, вступаючи до Ради Європи, погодилася на цей контроль. Коли нас «навчають демократії», то, на превеликий жаль, для цього є підстави.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати