"Гвардія має залишатися гвардією"
- Пане командувач, якими орієнтирами керується в своєму розвитку така силова структура, як Національна гвардія?
- З часу заснування Національної гвардії розроблено Положення про нашу силову структуру, існує Закон про НГУ та Концепція розбудови гвардії до 2000 року.
- З огляду на які розрахунки максимальна чисельність гвардії визначена на рівні саме 30 тисяч?
- Ще 1991 року, коли Верховна Рада ухвалювала Закон про Національну гвардію, було вирішено мати, за армійськими мірками, батальйон НГУ в кожному обласному центрі країни. Нині наші підрозділи знаходяться в 14 обласних центрах, щодо решти, то обмеження чисельності не дозволяють створювати нові підрозділи в тих регіонах, де їх немає. А структурно гвардія складається зі з`єднань та окремих частин. Основна маса наших підрозділів готується за програмою військ спецпризначення.
- НГУ вже досягла граничної чисельності, проте до її складу продовжують передаватись частини зі складу ЗС і на службу до вас переходять армійські офіцери. А чим більше офіцерів - тим менше потрібно солдат-строковиків. Отже, гвардія поволі професіоналізується?
- Ні, є граничний відсоток кількості офіцерів стосовно солдат строкової служби. Ми прийняли минулого року близько півсотні армійських офіцерів, аби зменшити некомплект кадрових офіцерів у складі гвардії. До 1996 НГУ була укомплектована офіцерами всього на 55%. Це примусило нас звернутись до міністра оборони з проханням, враховуючи реорганізацію ЗС, офіцерський корпус частин, які розформовуються, передати до НГУ. Нині офіцерами НГУ укомплектована на 80-83%, а Главк гвардії - на 75%. Увесь наш генералітет - 8 генералів.
- Частини НГУ розташовані всією країною. А де гвардійцям дістається найбільше роботи?
- Найбільше навантаження припадає на Кримські частини, які надають значну допомогу підрозділам МВС. Також - на Донецьке з`єднання.
- Хто в нашій державі має право і повноваження на те, аби дати вам розпорядження на застосування всіх можливостей НГ для захисту, наприклад, того ж конституційного ладу?
- Тільки Президент, якому ми безпосередньо підпорядковані.
- А якщо таке розпорядження надійде з апарату РНБО?
- Це все ж одно - Адміністрація Президента. Без відома Президента ніхто такої команди не дасть. Якщо ставиться якесь завдання, я повинен доповісти Президенту. Хоча таких команд жодна посадова особа нам не давала, за виключенням випадків, коли ми охороняли кордон із Придністров`ям, або, коли 1994-го року важка ситуація в Криму вимагала посилення охорони громадського порядку за рахунок НГУ. Це було оформлено спеціальною постановою Кабінету Міністрів, яка визначала що, де і як нам робити.
- Чи вистачає коштів для потреб Національної гвардії?
- Бюджет нас не задовольняє. Згідно з його проектом, наші потреби будуть задоволені лише на третину від мінімально необхідного. Президент і Генеральна інспекція вважають, що витрати на НГУ мають бути збільшені - аби грошей вистачило хоча б на половину наших потреб.
- У переліку питань, які має розглянути парламент - внесення змін та доповнень до Закону про НГУ. Про що саме йдеться?
- Насамперед треба на законодавчому рівні вирішити питання про наше перепідпорядкування Президентові, бо поки що за діючим Законом про НГ ми все ж підпорядковані ВР. Також потрібно визначити механізм призначення керівного складу гвардії. За Конституцією, керівний склад силових структур призначає Президент. Проте ряд депутатів висловлюють думку, що командувач має призначатись Президентом, затверджуватись - ВР, а заступників має призначати Кабінет Міністрів. Усе це суперечить Конституції.
Ми також прагнемо до того, аби в Законі було чітко обумовлене питання про використання НГУ. Ми не повинні регулярно нести службу по охороні громадського порядку. Це мають робити структури, які для цього призначені, мають необхідні обов`язки і права. Нині ми не можемо самостійно виходити на таку службу - лише разом із працівниками МВС, бо жодним законом не затверджені права гвардійців у цій справі. НГУ, за досвідом нацгвардії США, повинна застосовуватись лише при масових заходах.
- Миністерство оборони хоче президентським указом підвищити повноваження Генерального штабу ЗСУ стосовно інших силових структур у справі оперативного керівництва ними. Чи є в цьому потреба?
- Усі силові структури висловили свою думку. Ми - проти. Генеральному штабові є чим займатись. А ми знаємо, що нам робити в разі надзвичайного стану або за інших обставин. Тож хай Генеральний штаб займається своїми справами, а ми своїми. Я думаю, що ті повноваження, які має Генеральний штаб на даний момент, у мирний час, достатні для впливу на інші силові структури.
А так ми маємо постійний контакт з Генеральним штабом. На всіх навчаннях, які проводяться в міністерстві оборони, працюють наші оперативні групи. Ми вже провели низку спільних навчань, де НГУ використовувалась для виконання завдань із територіальної оборони.
- Пане командувач, чи буде існувати ваша структура років так через десять?
- Гвардія має залишатись гвардією. Згадаймо про національну гвардію США, яка була створена за часів громадянської війни між Північчю та Півднем й існує й досі. Гвардія України з часом, може, і змінить свої функції, але будь-якого випадку потреба в нас не відпаде.
Інтерв`ю взяв Володимир ТКАЧ, "День"
Випуск газети №:
№83, (1997)Рубрика
Подробиці