Перейти до основного вмісту

Коли чекати «очної ставки» олігархів?

Борис ФІЛАТОВ: «Вони всі сиділи і намагалися приготувати собі «шашлик», а в результаті — спалили «власний будинок»
18 березня, 10:34

«Чергове засідання Спеціальної контрольної комісії ВР з питань приватизації відбудеться в середу, 18 березня, о 19.00 за адресою: вул. Банкова 5/7. Запрошуємо представників преси. Окреме і особливе запрошення панам Лещенкові, Льовочкіну та Пінчукові (гадаю, що один одному ви самі зателефонуєте)», — таке оголошення розмістив у себе на сторінці в «Фейсбуці» народний депутат, голова Спеціальної контрольної комісії ВР із питань приватизації Борис Філатов. Напередодні пан Філатов був гостем «Дня». За час інтерв’ю, що тривало майже годину, він розповів і про плани Спеціальної комісії, яку він очолює, і про те, як голова Дніпропетровської ОДА Ігор Коломойський потрапив на те «скандальне» її засідання, про яке писав «День» («Другий крок у правильному напрямку» — від 6 березня 2015 року), і про думку нардепів щодо третьої хвилі приватизації, яку зараз «педалюють» Президент і Кабмін... Пан Філатов навіть поділився своїми спостереженнями з приводу питання, яке «День» поставив у одному з останніх п’ятничних номерів газети: «Чи змінила «Їх» (олігархів. — Ред.) війна?» До речі, він зазначив, що є постійним читачем «Дня», і поважає нашу газету за позицію й чесність. А почали ми з актуального — роботи у ВР і роботи у парламенті, адже цей сесійний тиждень, як показав уже вчорашній день, обіцяє бути дуже непростим.


Нещодавно голова парламенту Володимир Гройсман відзвітував за 100 днів роботи Верховної Ради. Як ви охарактеризуєте цей період?

— На мою думку, в парламенті є певний недолік. З  великою кількістю позафракційних депутатів, зокрема патріотично налаштованих, керівництво Ради недопрацьовує. Наприклад, я входжу до Погоджувальної Ради, оскільки є головою Спеціальної контрольної комісії з питань приватизації. Але мені ніхто не каже, що і як ми збираємося розглядати і обговорювати. Звичайно, у мене є можливість дістати інсайдерську інформацію, яка в принципі не приховається, проте системної роботи з позафракційними депутатами я не бачу. Так, якщо ми візьмемо питання, пов’язані з голосуванням за «закони МВФ», то я принципово проголосував «за», оскільки розумів, що інакше країна впаде у яму. Але вважаю, що керівництву парламенту і його голові Гройсману потрібно більше працювати з позафракційними депутатами.

З другого боку, якщо стежити за моєю риторикою, то зараз я значно менше почав критикувати Президента. Не тому, що в мене чи в когось іще є певні домовленості. Просто я розумію, що потрібно відходити від популізму. Президент може подобатися нам чи не подобатися, але є зовнішньополітичні питання, і ми повинні визнавати його успіхи в цьому напрямі. Я як людина, яка намагається дивитися на об’єктивне відображення реальності, розумію, що в мене значно менше інформації. Адже я не спілкуюся з Обамою чи Меркель, тому я можу лише висловити свою думку і ставлення до ситуації. Але кричати, що Президент усе робить неправильно і що я знаю, як краще, — безвідповідально.

ПРО КОАЛІЦІЮ

— У нас минулого тижня в редакції був член президентської фракції «Блок Петра Порошенка» Віталій Купрій. То він із ще більшою критикою відгукувався про роботу парламенту і про взаємини в самій фракції БПП. У чому проблема, чому досі існують такі закриті процеси в парламенті?

— Я б не в усьому погодився з Віталієм Купрієм, який є моїм близьким другом. Можливо, йому зсередини фракції ситуацію видно краще. Щоправда, якщо він дотримуватиметься такої критики, то, найімовірніше, піде з БПП услід за мною. Він правозахисник і має критичний підхід до будь-яких процесів. Я ж людина з бізнесу, у мене прагматичніші погляди.

Загалом, я не думаю, що стосовно таких процесів у Раді є якийсь злий замір. Я спостерігав, як поводився Володимир Гройсман спочатку, коли він став спікером парламенту: продавлював закони, порушував регламент, дозволяв собі грубіянити... Але з часом Гройсман досить виріс в моїх очах — у нього гарне почуття гумору, він навіть може витончено «потролити» Ляшка, попросити мене поговорити з Парасюком, аби той менше вискакував на трибуну. До того ж він добре відчуває всі процеси, які відбуваються в парламенті. З ним у мене складається нормальний діалог — я завжди можу підійти до нього і обговорити потрібні питання, а він, у свою чергу, може звернутися до мене з якимись проханнями.

Можливо, у фракції БПП до такого діалогу ще не дійшли, можливо, у них є переконаність, що їхня величезна «гіперфракція» з 160 депутатів може продавити будь-який закон. Але все одно позитивний тренд присутній. Якщо раніше позафракційним депутатам взагалі не надавали слово, оскільки за регламентом право виступати мають лише члени депутатських фракцій і груп, то зараз така можливість є.

Зараз багато пишуть про те, що усередині коаліції посилюються суперечності. Чи є для цього підстави?

— Якщо ми говоримо про розвал коаліції, то, хоч би як це парадоксально звучало від депутата, який перебуває в опозиції, проте це перше, чого я не хотів би. У парламентаріїв є розуміння і моральна відповідальність перед країною, що можна сваритися, з’ясовувати стосунки, по-різному голосувати, але коаліція має існувати. Якщо вона розвалиться, то в кращому разі це дорога в 2004 рік, а в гіршому — до розпаду країни. Ми як люди, які позиціонують себе як патріотичну проукраїнську опозицію, не намагаємося посилити відцентрові тенденції, оскільки це безвідповідально.

Хто ж розгойдує «човен» коаліції?

— Я не думаю, що хтось стоїть на чолі розгойдування «човна» — він розгойдується за рахунок природної наявності дисбалансу усередині коаліції. Усі діють однаково у своїх інтересах — десь Юлія Володимирівна, десь Олег Валерійович, десь інші, адже навіть БПП — це рихла, аморфна фракція, в якій є різні складові. Якщо звернути увагу, то представники групи УДАР у БПП під час виступу декларують свою належність до партії Кличка. Це робиться з пристрілкою на місцеві вибори. Ми бачимо, що також по-різному поводиться і «Самопоміч».

Існують якісь стратегічні домовленості, які є основою коаліції, чи потрібні постійні тактичні операції, які мають укладатися під час ухвалення тих чи тих рішень?

— Якщо говорити ідеалістично, то коаліція тримається передусім на розумінні депутатами гіперцінності країни. У парламенті засідають різні люди — фактично це екстраполяція суспільства. Але незалежно від відмінностей в інтересах, політичних поглядах чи морально-етичних рисах депутатів, загалом Рада мені подобається — вона налаштована патріотично і мені в ній легко дихається. І це розуміння потреби єдності тримає ситуацію. Але водночас пан Яценюк постійно намагається паразитувати на цьому. Якщо Гройсман почав еволюціонувати з першого дня в парламенті, то Яценюк почав змінюватися в риториці лише під час останнього голосування за закони по МВФ. До цього він приходив і з ложі уряду казав: «Ви це не розумієте», «Ви цього не читали», «Може, вам дати калькулятор?». Така хамська поведінка викликала внутрішнє відторгнення у депутатів. Під час же останнього п’ятиразового голосування за пенсійний закон Яценюк, хоч і з напівзнущанням, але сказав: «У нас найкраща проєвропейська коаліція, найкращі депутати». І це сподобалося парламентаріям, адже, коли люди бачать, що існує діалог і бажання обговорювати питання, вони йдуть назустріч.

ПРО СПЕЦКОМІСІЮ З ПРИВАТИЗАЦІЇ

  Команда влади зараз активно «педалює» тему приватизації. Ваша оцінка — наскільки розумно зараз продавати залишки держмайна?

— Я говоритиму окремо про оцінку комісії і про свою особисту оцінку.

Комісія з приватизації має усередині досить дружню атмосферу. На першому засіданні ми вирішили, що з принципових питань дотримуватимемося виключно консолідованої позиції, оскільки комісія — це колегіальний орган. Ми ще не ухвалювали протокольного рішення щодо нової приватизації, але у нас — досить скептичне  ставлення до приватизації в тому варіанті, як його бачить уряд у цей історичний період. Є просте пояснення цього: коли в країні війна, то всі активи недооцінені, тому немає охочих інвестувати.  Відповідно, треба буде продати все за копійки. Це означає, що бюджет особливо не поповниться, а держмайно буде розпродано. До того ж це не лише моя думка, а й інших людей. Це — думка більшості членів комісії.  Ми ці питання розглядатимемо, коли побачимо план уряду з приватизації — тоді й ухвалимо відповідне протокольне рішення.

Щодо моєї особистої думки, то я людина досить  лібертаріанських поглядів. Я вважаю, що приватний власник має бути  скрізь. Лише він є досить ефективним з погляду економіки.  Але  якщо говорити про  конкретний  історичний період, то зараз я схиляюся до думки членів комісії. Давайте зачекаємо.

Лише війна є стримуючим чинником чи те, що у нас досі не наведено ладу в правоохоронній і судовій системі? 

— Є величезна кількість підприємств, де можна навести лад, після чого держава як основний власник може отримувати відповідні дивіденди.

Як входити в приватизацію? Треба розібратися з економічним станом підприємств, провести нормальний аудит, прибрати «присоски» і тіньові схеми, чим, приміром, займаються структури Мартиненка і Ко. І лише після того, як вже буде проведено комплексну підготовку до приватизації, можна буде говорити, де ефективний менеджмент, а де — ні, що не вписується в структуру держвласності, а що вписується, що можна продавати, а що не можна. Поспішні дії не потрібні. У нас в бюджеті на цей рік було закладено доходів від приватизації на 17 мільярдів гривень. Зараз 10 мільярдів покрито за рахунок продажу ліцензії 3G. Отже, залишається не так вже й багато — заради чого тоді починати розпродувати держмайно?

Ба більше, у нас є висновок Інституту економіки НАН України, зроблений ще кілька місяців тому. Так от, Академія наук категорично проти приватизації за нинішніх умов.

На останнє засідання Спеціальної контрольної комісії прийшов Ігор Коломойський. Чи допускаєте ви надалі присутність інших великих бізнесменів країни?

— Це було звичайне робоче засідання комісії. Поясню, як на ньому з’явився Коломойський. Після того, як Чечетов вистрибнув з вікна, Ігор Луценко, який входить до комісії від фракції «Батьківщина», написав блог з приводу того, що загибель Чечетова і Семенюк-Самсоненко дає змогу «замести сліди». Наступного дня мені телефонує  Коломойський і запитує: «А ти читав цей блог? Він же все правильно написав. Якщо ваша комісія хоче, то я можу прийти і розповісти своє бачення ситуації». Я не знав, що він говоритиме про  «Укррудпром». Я погодився і дістав відповідь, що маю офіційно запросити його. На це я відповів: «Ігорю Валерійовичу, ви весь час забуває, що ви не Коломойський, а губернатор Дніпропетровської області, тому можете прийти як держчиновник». Після чого я повідомив всіх членів нашої комісії — вони погодилися. Але хтось проговорився, і на засідання прийшли Сергій Лещенко, Севгіль Мусаєва і від «Радіо Свобода». Вони прийшли, але чомусь вирішили, що все проходить таємно..

—  Під час засідання прозвучали прізвища великих бізнесменів. Чи запрошуватимете їх, щоб дізнатися їхню позицію?

—  Так. Я вже їх запросив. Але чи прийдуть вони?

Враховуючи мій зв’язок із Ігорем Валерійовичем, я потрапив у таку «вилку», хоч би що я зробив, все одно в цьому вбачають таємний намір. Якщо я їх не запрошу, то скажуть, що зробив це задля того, аби прозвучала думка лише Коломойського. Якщо запрошу, то скажуть, що запросив, аби «потролити».  Але попри всі розмови я їх вже запросив.

Коли чекати «очної ставки» олігархів з питання приватизації?

— На своїй сторінці у Фейсбуці я написав, що наступне засідання  комісії відбудеться в четвер. Повірте — Ахметов та інші вже знають. Їм прес-служби приносять пресу. Але мені поки що ніхто не зателефонував і не сказав: «А коли приходити?». Наша комісія не надсилає повісток. Вона може, в рамках своєї компетенції, зажадати у держорганів, передусім у Фонду держмайна, документи, проаналізувати їх і зробити відповідні рекомендації. На засідання комісії може прийти будь-яка людина і дати  свої пояснення. 

За підсумками попереднього засідання комісії, ви звернулися до Генпрокуратури. Чи є вже якась реакція?

— Я мав попередню розмову із заступником генпрокурора Баганцем, який пообіцяв розглянути заяву і внести її до ЄДР. Наскільки мені відомо, Віктор  Шокін зараз захворів, але після одужання ми плануємо обов’язково прийти до нього на прийом. Ви ж розумієте — Коломойський це чи хтось інший, але коли публічно звучать такі обвинувачення, то в будь-якій іншій країні ми б уже всі сиділи на допиті. А Баганець тим часом сказав, що ми чули про ці обвинувачення, але маємо підійти формально — передайте нам стенограму засідання.

—  Чи не здається вам, що коли Генпрокуратура серйозно візьметься за цю справу, то це буде реальне написання новітньої історії України?

— А чому ні? Я не можу давати коментарів, що мотивувало  Ігоря Валерійовича звернути увагу на «Укррудпром». Але можу точно сказати, що «Укррудпром» — це один з найпоказовіших прикладів того, яким чином можна було розпиляти державні активи вартістю в мільярди за «копійки» між вузьким колом осіб і при цьому зробити це не таємно, а шляхом проведення відповідного закону через парламент. Я не є прибічником «шариковщини» — давайте все відберемо й розділимо. Але в історії з «Укррудпромом» слід розібратися. Це дуже брудна історія. Треба як мінімум ухвалювати окремий закон чи як мінімум йти до Конституційного Суду і домагатися рішення про те, що попередній закон неконституційний.

ПРО СУПЕРБАГАТИХ

Як ви гадаєте, сенсаційні заяви Коломойського на засіданні комісії можуть сприяти притягненню до відповідальності «творців» тіньової системи приватизації?

— А хто був «творцем»? Це ж був  плід колективної творчості.

Ігор Валерійович назвав конкретні прізвища людей, які отримували від нього щомісяця п’ять мільйонів доларів «хабара» за приватизований об’єкт. Це не «творці»?

—  Наскільки я зрозумів з виступу Коломойського, він готовий писати  заяви. Я думаю, що коли він говорив про те, що його змушували до дачі хабара, він не був голослівним. Від нього прозвучала фраза: «У мене є дані й щодо рахунків». Тобто це було не так, що «сіли, поговорили». Я думаю, це був його досить свідомий крок, і він прораховував наслідки й доказову базу.

Мені важко судити з реакції, що зараз думають Кучма й Пінчук, але у мене досить широкі зв’язки в журналістському середовищі. Так от, мене повідомили, що після виступу Коломойського на нашій комісії, у телевізійному холдингу Пінчука дали команду — Філатова ні в якому разі не показувати. Тобто Віктор Михайлович почав дуже нервувати. Пінчук мене й так не дуже показував, але зараз із цього приводу пішла окрема команда.  А що говоритиме Прокуратура? І чи будуть відповідні рішення? Подивимося.

Як ви думаєте, що на нас чекає попереду — велика сутичка олігархів і новий переділ власності чи цивілізований шлях розвитку країни, на який треба було ступити ще в 90-ті?

— Дивлячись, що розуміти під «переділом»? Чи можна говорити,  що реприватизація «Укррудпрому» — це переділ? Мені важко міркувати про мотиви Коломойського: чому він пішов на цей крок. Може, замішаний особистий момент давніх ворожих стосунків з Пінчуком. Але якщо реприватизація «Укррудпрому» — це переділ, то я за такий переділ, коли держава може собі повернути відповідні  активи.

Пригадаймо скандальну історію з Нікопольським феросплавним заводом, коли говорили про те, що це теж «переділ власності». Я ж був безпосереднім учасником тих подій. Ми приходили з акціями НФЗ, які відсудили на користь держави, до Валентини Семенюк-Самсоненко й казали: ось акції, прийміть їх на користь держави. На що нам відповідали: ні, ми відмовляємося приймати документи. Тобто цілеспрямовано й зловмисно ці акції реєстратором не зараховувалися на рахунок ФДМ.

Хоча я з вами згоден у тому плані, що час усе це закінчувати.  Для цього необхідна величезна комплексна робота, пов’язана з проведенням реформи правоохоронних органів і судової системи. Олігархи завжди з’ясовуватимуть стосунки й  «обгризатимуть» один одного, створювати  різного роду проблеми. Зважаючи на мої зв’язки з губернатором Дніпропетровської області я зайняв позицію «над сутичкою». Ніде не написано, що Філатов пропонує перевірити «Укррудпром», «Укртелеком». У комісії дуже велика кількість планів щодо вивчення приватизації. З урахуванням того, як, особливо останніми роками, приватизувалися великі об’єкти державної власності, це все треба перевіряти: починаючи з «Укртелекому» й закінчуючи,  наприклад,  Облгазами  й Обленерго.

— На сьогоднішній день для української державності існує мінімум дві загрози. Перша — зовнішня у вигляді російської агресії. Друга — внутрішня. Другий Майдан лише похитнув систему, але не демонтував її. Як ви думаєте, виходячи з ризиків для країни, чи готові «еліти» нарешті ламати стару систему й будувати нормальну державу?

— Якщо говорити про себе, то я зацікавлений. У мене є дві мотивації. Перша — після року кошмару, який я пережив, — ховав людей, замовляв ДНК-експертизи, мішки для «200-х»... — я розумію, що ми не можемо жити по-старому. Друга — як колишній успішний бізнесмен, який переписав свої активи, я розумію, що чим багатше житиме споживач, тим більше він купуватиме в магазинах, тим вищою буде орендна плата, через що мої доходи теж підвищуватимуться. Я зацікавлений у тому, щоб існував середній клас, і у людей підвищувалася купівельна спроможність. Я не присутній в газі, нафті, руді, у мене немає робочого класу, якому чим менше плачу, тим більше мій прибуток.

Мені важко говорити про інших, але у них приблизно така ж мотивація — вони розуміють, що треба щось робити, оскільки по-іншому жити вже не вийде. Тим паче є дуже великий суспільний запит, який весь час підштовхує парламент, уряд, Президента до змін. Звісно, все залежить від кожної конкретної людини та її мотивації. Мені здається, зокрема коли я дивлюся на поведінку Петра Порошенка, нас чекають позитивні зміни, нехай і не такі швидкі. Я дивлюся на майбутнє з оптимізмом. У мене було багато задушевних розмов з тими, хто займає сьогодні високі державні посади, — всі хочуть щось змінити в країні. Притому, що багато питань дуже часто пов’язано із старими психологічними установками, мотиваціями, корупційними схемами. Тому неможливо, щоб країна переродилася протягом одного дня.

І таке розуміння є навіть у людей, які дають вказівку вирізувати вас з ефірів?

— Я до цього ставлюся, як до певного роду дрібниці. Щоб ви розуміли, у нас з Пінчуком відбулося кілька розмов, що були на рівні психоделії. Коли ще на перших порах продовжувалося неабияке протистояння з «ДНР», які «повзли» до наших кордонів, нам подзвонив Віктор Михайлович, який досить важкий викладає свої думки, і сказав: «Мені здається, що все, що відбувається, якоюсь мірою є тим, що ви занадто посилилися». Корбан йому відповідає: «Можна перекласти — що ви маєте на увазі?» Пінчук продовжив: «Ось зараз ви значно посилилися, ці батальйони. Якби ви не були такими агресивними, то, напевно, донецькі опоненти теж не були б такими агресивними». Тоді Корбан йому сказав: «Вікторе Михайловичу, все це ми робимо, щоб ваша дочка Маша, яка живе в Дніпропетровську і їздить по дорогих магазинах, не ходила під мінами. Ми посилилися не тому, що хочемо захопити владу або створити свою республіку — ми хочемо, щоб усе було тихо й спокійно. Ось і ви дайте для цього гроші на армію». «Я сплачую податки», — відповів Віктор Пінчук. Коли я чую від олігархів: «Я не дам на армію, тому що сплачую податки»... Коломойський може бути хорошим, поганим, контроверсійним, може подобатися чи ні, але від них усіх він дуже відрізняється хоча б цим. І за це я йому вдячний.

— Тобто війна не змінила більшість олігархів?

— Якщо ми говоримо про Пінчука, то ні. Якщо ми говоримо про Ахметова, то змінила, але не в тому напрямку. Вони все сиділи й намагалися приготувати собі шашлик, а в результаті спалили власний будинок. Ступінь «підпалу» має встановлювати не я, а слідство. Але їм здавалося, що вони все контролюють, можуть смикати за ниточки й усім управляти. Але потім вулиця взяла гору, а Росія всім цим скористалася. Тому довелося з ботанічного саду переїхати до Києва.

ПРО ДНІПРОПЕТРОВСЬК

Що вдалося змінити за рік у Дніпропетровській області? Які нові виклики стоять перед владою на місцях сьогодні?

—  Я людина незабобонна, але щоб не зурочити, готовий стукати по дереву й плювати через плече — за весь цей час у Дніпропетровської області не було жодного терористичного акту. І це не просто так — ми весь час виловлюємо терористів. На мене з Корбаном ця публіка планувала три замахи. Звісно, все це було зупинено на стадії підготовки. Уперше вони привезли амоніт, удруге — пластид, а втретє — хотіли вистрілити з гранатомета по наших кабінетах в облдержадміністрації. У терористів не зникає це бажання, але з урахуванням достатньо чіткої роботи, координації, взаємодії з правоохоронними органами все це вдається присікти.

Останній скандал в області був за участю прокурора Романа Федика. Дуже багато хто розповідав, що це якісь «ігрища» Коломойського і Ко, але я з абсолютною впевненістю можу сказати, що Федик — шизофренік. І ми його «не києм, то палицею» виштовхали з прокуратури — нехай тепер львів’яни з ним розбираються. Петро Олексійович разом з тодішнім генпрокурором Віталієм Яремою призначили нового прокурора з Харкова — абсолютно адекватну людину, з якою можна нормально працювати. Нам усе одно, в чию вертикаль він інтегрований, головне — щоб це була нормальна людина.

Що стосується викликів, то найголовнішим з них є реванш «колишніх». Дніпропетровська область дуже складна й різна — там є сільськогосподарські й промислові райони, як, наприклад, Павлоград, Кривий Ріг. Звісно, не можна погано говорити про земляків, але навіть у місцевих товаришів складається враження, що Кривий Ріг інколи нагадує Північну Корею. У міськраді близько 50 осіб — працівників гірничо-збагачувальних комбінатів, що належать зрозуміло кому. Ще 30 осіб — це підприємці, що орієнтовані на ці комбінати і залежать від їхніх замовлень. Це вотчина Вілкулів, тому зрозуміло, як ця міськрада голосує. І вся ця «братія» чекає падіння життєвого рівня населення й плекає серйозні надії найближчим часом реінкарнувати. Тому, як казав Сен-Жюст, — хто не доводить революцію до кінця, той копає собі могилу.

Чого нам слід чекати від Кремля? Чи зможе наша окріпла армія в разі наступу дати відсіч?

— Петро Олексійович правий у тому, що у великій континентальній війні ми не можемо змагатися з Росією — це можна бачити з рівня її переваги в повітрі та ракетній зброї. Інша річ, виходячи з мого тривалого спілкування з командирами, які брали участь у локальних сутичках і великих битвах, українські військові дійсно навчилися воювати. Крім того, у них є серйозна мотивація. Але, на жаль, навчання відбувається через великі жертви. Наприклад, я провів тривалу розмову з Ярошем, який розповів мені багато технічних моментів з планування операцій щодо Логвінового, — як це треба було робити, про головні висоти тощо. І зараз його запросили радником до Генштабу не тому, що він хороший або красивий, а тому що він знається у військових питаннях. Порівняно з тим, чим була наша армія рік тому, — це небо і земля. Сьогодні можна багато критикувати Головнокомандувача Порошенка й міністра Півторака (Муженка ми просто залишимо за дужками — на його адресу вже, вважаю, все сказано), але рік тому не міг виїхати жоден БТР, тому що вони не були заправлені, у них була зітліла гума, відсутні акумулятори. До мене приходили військові, яким я з гаманця давав гроші, потім вони їхали на ринок, купували все необхідне й крутити гайки, щоб виїхали хоча б кілька БТРів. Усе, що є зараз, нам удалося зробити спільними титанічними зусиллями. І нехай ми не можемо протистояти Росії в повномасштабній війні, та якщо вони підуть у наступ, їм доведеться заплатити дуже високу ціну!..

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати