Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Короткозора політика

Лукашенку, який визнав окупацію Криму, надали ефір «Інтеру». Чи вартий цього візит Турчинова до Мінська?
02 квітня, 11:45
ФОТО РЕЙТЕР

Увесь тиждень країну не залишало тривожне очікування швидкого вторгнення російських військ. І для цього були всі підстави. Надто багато особового складу та важкої техніки зосередилося біля українських кордонів.

На тлі мобілізації як нашої армії, так і економіки для відсічі агресії дещо дивним вбачається інтерв’ю президента Білорусі Олександра Лукашенка телеканалу «Інтер» і подальший недовгочасний візит в.о. президента Олександра Турчинова до Мінська.

З якою метою «бацьке» сусідньої країни дали стільки ефірного часу? Його країна на Генеральній асамблеї ООН голосувала разом із Росією, вона вже давно, принаймні, європейський ізгой. Досить сказати, що президент Лукашенко є нев’їзним до європейських країн і США.

Ми займаємося відсіччю інформаційного вторгнення в український ефір, відключаємо через навісну пропаганду низку російських телеканалів і в той же час фактично своїми руками виводимо в національний ефір таку ж пропаганду. Керівник сусідньої країни «ничтоже сумняше» учить нас жити, фактично виправдовує агресію і тут же, і не тільки в даному інтерв’ю, виступає начебто за територіальну цілісність.

За визначенням інтерв’ю повинні давати інформацію про позицію керівника сусідньої країни з питань, які цікавлять. Це насправді, якщо з нього можна дізнатися щось нове. У даному випадку нічого такого, чого б ми не знали, не прозвучало. Навіщо тоді такі дії?

Напевне, в Києві хотіли створити сприятливого фону перед візитом Олександра Турчинова до Мінська. Звичайна дипломатична практика. Тільки в даному випадку доцільність таких дій Києва викликає глибокі сумніви.

Головне питання: навіщо було їхати до Мінська? Налагодити хороші взаємини з сусідньою країною, тоді як вона здійснює, нехай і дипломатичні, але ворожі дії. Отримати обіцянку, що з території Білорусі не здійснюватиметься вторгнення до України. Добре б, але не дуже віриться. При всій автократичності білоруського керівництва та його лідера в таких питаннях він не самостійний і повністю перебуває під контролем Москви. Якщо там вирішать діяти з території Білорусі проти України, «бацька» ніяк не зможе цьому протистояти. Надто багато йому від Росії потрібно і на дуже короткому повідку він знаходиться.

І ще один варіант. Якщо в Києві сподівалися використовувати Лукашенка в якості, якщо не посередника, то улаштовувача прямих перемов із Москвою, то це короткозора політика. Жодних перетрактацій з Кремлем, окрім як із конкретних питань як-то ціни на газ, пропуск товарів і енергоносіїв до Криму вести просто не можна. Хоч би тому що Україна знаходиться щодо них у програшній позиції. Нам нав’язуватимуть такий порядок денний як-то федералізація, статус російської мови і таке інше, що розмовляти просто немає про що. Якщо і вести перемови, то в багатосторонньому форматі за участю наших західноєвропейських і американських партнерів, щоб зрівноважити спробу російського домінування. У цьому сенсі візит Турчинова до Мінська позбавлений будь-якого сенсу. Білоруська столиця не є місцем для будь-яких перемовин із Росією. Тоді навіщо було їхати? Домовитися про торговельні проблеми? Із цим цілком міг впоратися профільний міністр.   

Тепер про іншу сторону візиту — спробу якось зменшити військову небезпеку. Але такі питання перемовами в Мінську не вирішуються. Діють інші, важливіші, чинники.

Час працює проти агресора. Довго тримати війська на кордоні в бездіяльності неможливо. Складно, морочливо і дорого. Звідси маневрування з району в район. І люди зайняті і українську армію перевіряють на пильність. З іншого боку, наші військові теж часу не марнують і поступово підтягують підрозділи на небезпечні напрямки. Вже вочевидь, що з усіх сторін російська армія не нападе, немає у неї для цього сил і засобів. Значить, у разі продовження агресії повинно бути обрано одне, основне, можливо, і друге допоміжне. Через об’єктивні причини наступати повинні найкоротшим шляхом, оскільки результат потрібний швидкий. До того ж українська армія чинитиме опір, і просто так не вийде. Загалом, і хочеться, і колеться.

Через ці та інші причини, схоже, що вторгнення російських військ в Україну не буде. До Путіна нарешті дійшло, що ніяких закликів про допомогу зі східних і південних регіонів України він не діждеться. Карти Генерального штабу можна складати, а далекосяжні плани в їхньому нинішньому вигляді можна здавати в архів.

Є ще низка обставин, які з певного моменту стали все більше плутати карти Кремля. Вони лежать в декількох площинах, хоча і пересічних.

•  По-перше. Оскільки початковий план агресії дав збій і вторгнення практично неможливе, що підтверджує відведення військ від наших кордонів, то виникли проблеми в Криму. Передбачалося, що до захопленого півострова будуть приєднані південні і східні регіони. Тепер же вийшов «Острів Крим» із усіма проблемами, які внаслідок цього виникають. Довелося прем’єрові Медведєву терміново летіти з довгим почтом і на місці вирішувати питання. Подальше загострення з Україною неминуче відобразиться на становищі в Криму, аж до блокади. Отже тут передбачається маленький відступ, прикритий потужним пропагандистським камуфляжем.

•  По-друге. Ніхто в Кремлі та його околицях не розраховував на таку різку реакцію Заходу, певне дистанціювання Китаю,  Індії та найважливіших членів БРІКС — Бразилії та ЮАР.

Дипломатичні та точкові фінансові санкції показали, що Захід цього разу не обмежиться легким докором, а готовий діяти навіть з деякими збитками для себе. Особливо Москву стурбував візит Обами до Саудівської Аравії. Наростити видобуток нафти саудівці можуть дуже швидко і викинути її на ринок. До того ж вони злі на Росію з приводу Сирії та Ірану. Так вони відповідять Москві із задоволенням.

Звідси дзвінок Путіна Обамі. Мабуть, у Москві заметушилися ґрунтовно, якщо державний секретар Керрі залишився в Європі. Вже в неділю Лавров із ним зустрівся в Парижі. Судячи з того, що відведення російських військ від наших кордонів прискорилося, в Москві піддаються дипломатичному тиску. 

У той же час такі дії не слід переоцінювати. Війська можна і повернути. Проте, до президентських виборів вторгнення не буде, спостерігається перехід до тактики підривання внутрішньої стабільності. У міру наближення дати виборів проросійська агентура як серед кандидатів, так і серед тих, що підтримують їх фінансово й інформаційно, посилюватиме риторику і заздалегідь кричатиме про фальсифікації та підтасовування. Москві потрібний будь-який привід, щоб визнати вибори нелегітимними, а там настане інша обстановка й інші дії. 

•  По-третє. Україна припинила постачання зброї і техніки до Росії. Для нас це у фінансовому відношенні невигідно, але політично вельми доцільно. Тим самим ми показуємо, що у відстоюванні своєї позиції стоїмо твердо, не дивлячись на очевидні збитки. Для Росії це теж дуже актуально — під питанням багато її програм переозброєння.

•  По-четверте, у Москві серйозно заклопотані долею Придністров’я. Конфлікт із Україною, який не припиняється, ставить під питання існування цього сепаратистського анклаву. У Кремлі змушені це враховувати, якщо хочуть продовжити його існування.

Поступово шовіністичний чад у московських коридорах влади починає розвіюватися і починається болісний пошук виходу з даної ситуації. Пропагандистська машина ще працюватиме — аж до президентських виборів, але перші ознаки похмілля й обліку наслідків уже очевидні.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати