Передплата: ми обираємо імпорт
А на високому рівні тривають розмови про підтримку вiтчизняних виданьНезважаючи на підвищення цін на передплату вітчизняних періодичних видань, передплатна кампанія-2002 вразила своїми результатами. Виявилося, що навіть за скороченого на півтора місяця терміну передплати цьогорічні показники перевищують попередні.
На минулому тижні віце-прем’єр Володимир Семиноженко провів нараду з керівниками «Укрпошти», Національної спілки журналістів України, Державного комітету України по зв’язку та інформатизації за результатами передплатної кампанії в Україні на 2002 рік. Як повідомив на ній заступник голови Держкомінформполітики Володимир Коляденко, незважаючи на те, що термін передплатної кампанії- 2002 був на півтора місяця коротшим, ніж минулої, а також були введені нові тарифи на передплату і доставку вітчизняних періодичних друкованих видань, вдалося підвищити їхнi тиражі, повідомляє Інтерфакс-Україна. Так, станом на 1 січня 2002 року в Україні передплачено 14,593 млн. видань, що складає 109,1% у порівнянні з минулим роком. В. Коляденко доповів, що кількість передплачених українських газет та журналів збільшилася на 17% і склала 7,309 млн. екземплярів. Передплата ж на місцеві видання збільшилась на 2% і становить 7189 тис. екземплярів.
Разом з тим, В. Семиноженко висловив стурбованість тим, що передплата на журнали інших країн в Україні виросла на 40% у порівнянні з 1 червня 2001 року і склала 73,6 тис. екземплярів. Окрім того, на 30% збільшилась передплата на закордонні газети, котра склала 31 тис. екземплярів. Віце-прем’єр висловився за необхідність створення робочої групи, котра розробила б принципи підтримки вітчизняних видань.
«День» звернувся до експертів з пропозицією прокоментувати той факт, що динаміка росту передплати на закордонну пресу стала вищою, ніж на українську.
Ігор ЛУБЧЕНКО , голова Національної спілки журналістів України:
— На цьому засіданні я назвав три газети, які передплачено тільки на один квартал тиражом по кількасот тисяч, і поставив запитання: можливо, це передвиборна технологія, коли газети передплачуються за рахунок партій, які підтримують? Ця ситуація схожа на ту, коли Павло Лазаренко передплатив «Правду України» на 3 місяці високим тиражем, а потім ця газета «сіла». Якщо дивитися в розрізі щоквартальних тиражів, то показники, наведені на нараді у віце-прем’єра, нижчі, ніж минулого року. Тому для того, щоб уникнути непорозумінь у підбитті підсумків, я запропонував провести таку нараду у квітні. Щодо російських видань, то вони домінують на українському ринку головним чином через те, що мають кращу матеріальну базу — у них дешевий папір, поліграфія. У нас в країні ці дві необхідні для преси складові перебувають у дуже занедбаному стані. У той же час мене дуже вразив той факт, що коли я оформляв передплату на російські видання, то з’ясував, що за оформлення квитанції на московські газети передплатні пункти не беруть гроші. Цей тариф діє тільки на українські видання.
Віталій АБЛІЦОВ , виконуючий обов’язки голови Держкомінформполітики:
— Днями у нас відбулася нарада стосовно постанови Кабміну від 27 жовтня 2001 року, яка повинна була б стимулювати целюлозно-паперову промисловість в Україні. Ця постанова фактично звужує наповнення газетного ринку у нашій країні. Сьогодні ми маємо тільки 25% власного паперу, який приходить в Україну легально, а 75% — це неконтрольований ринок. Таким чином, якщо звузиться наш газетний ринок, то це створить прекрасні умови лише для спекулянтів-посередників. Для стимулювання розвитку вітчизняних ЗМІ потрібно створити нормальні ринкові умови, хоча ми також за застосування протекціоністської політики держави, яка у нас, на жаль, не проводиться. Ситуація з підвищенням тарифів на передплату сьогодні склалася через те, що діяльність «Укрпошти» стала гнучкою відносно закону ринку. Але проблема ще й у тому, що держава у нас — монополіст на доставку періодики. Та найбільша наша проблема сьогодні — це невиправдана кількість управлінських структур інформаційною галуззю. Є Держкомінформполітики, Нацрада, різні комітети та комісії... Як відомо, де багато няньок, там дитя калiка. От і «маємо, що маємо». Тому й приймаються постанови, які зовсім не враховують реалій сьогоднішнього дня.
Василь МУХІН , генеральний директор «Укрпошти»:
— У тарифі на передплату зарубіжних видань вже «сидить» вартість її оформлення, а на українські видання ми свідомо відокремили вартість доставки і оформлення. Ми це зробили через те, що деякі редакції захотіли самостійно провести передплату, а доставку залишили нам. Минулого року багато видань намагалися провести передплату самостійно, але потім відмовилися від цієї ідеї й приходили до нас, оскільки у нас, окрім відділень зв’язку, передплату також оформлюють і листоноші. Що ж до цифр, то, за нашими даними, на українську періодику передплата зросла на 18,4%. На російські газети — трохи знизилася, а на часописи — підвищилася. Досить популярними в Україні і надалі є російські наукові часописи.