Податкова і пенсійна реформи, страхова медицина
Для цього есдеки шукатимуть союзників у лівому парламенті
Виступаючи перед кримчанами, Віктор Медведчук говорив про те, що для подальших змін в Україні потрібна нова правова база, у нових правових умовах повинна діяти нова людина, яка володіє сучасною теорією і практикою роботи. Усі зустрічі Віктор Володимирович починав із того, що вже зроблено соціал-демократами.
«Головні питання сьогодні, — впевнений Віктор Медведчук, — це питання державно-правової реформи. Влада сьогодні є недостатньо ефективною, оскільки парламент існує сам по собі, Кабінет Міністрів сам по собі і те, що одні пропонують, інші іноді приймають. Створивши вперше на дев’ятому році незалежності більшість у парламенті, ми продемонстрували, що об’єднання депутатських груп і фракцій, які мають або спільну ідеологічну основу, або хоч би спільні принципи організації законодавчого процесу, можуть приймати десятки законів, кодекси, вирішувати найважливіші завдання законодавства. На жаль, діяльність більшості була недовгою, вона розпалася. Зміни до Конституції повинні вноситися стосовно того, що політичні сили, які перемагають на виборах та які прийшли до Верховної Ради, повинні створювати більшість, яка бере на себе відповідальність. Вона може бути правою, вона може бути лівою, вона може бути центристською, але вона повинна бути. Це перший крок у питаннях державно-правової реформи, який ми відстоюємо і будемо відстоювати.
Друге не менш істотне питання — парламентську більшість повинен формувати уряд. Більшість парламенту повинна брати відповідальність не тільки за законодавчий процес, але й за взаємодію з виконавчою владою. Тоді на конкретному етапі розвитку держави можна буде досягнути і відвертості, і високої ефективності влади», — говорив Віктор Медведчук.
У бесідах із виборцями голова соціал-демократів основну увагу звертав на те, як партія збирається вирішувати соціальні проблеми: «Як показують соціологічні дослідження, головне, що непокоїть наших людей, це доступність медичних послуг і вартість ліків. Тут, на нашу думку, треба рухатися у двох напрямках. Перший — виділення коштів на охорону здоров’я повинне мати цільове призначення, адже, згідно з даними Рахункової палати і нашого Комітету- 2005, сотні мільйонів гривень сьогодні викрадаються, мільярди сьогодні витрачаються не за призначенням і використовуються неефективно. Використовуючи досвід багатьох країн, у тому числі й посткомуністичних, ми розробили законопроект про страхову медицину, який передбачає використання коштів як із бюджету, так і нарахування від роботодавців і високооплачуваних працівників. Така система дасть можливість збільшити фінансування охорони здоров’я в 2,5-3 рази порівняно з нинішнім часом. Цей закон уже пройшов перше і друге читання і ми впевнені, що зможемо довести реформу охорони здоров’я до кінця, страхова медицина стане реальністю в Україні».
Питання житлової політики. Сьогодні житла потребують 2,1 мільйона сімей, а можливості держбюджету з будівництва житла становлять 3,5 відсотка від потреби. Реалізація житлової проблеми у таких умовах за рахунок держави практично нереальна. Віктор Медведчук сказав, що соціал-демократи України «запропонували використати досвід сусідів, яким вдалося вирішити житлову проблему. Це довгострокове, на 20 — 25 років, кредитування будівництва і придбання житла на пільгових умовах під 5 — 7 відсотків річних. Причому, різницю між цими відсотками і ставкою рефінансування Нацбанку, можна відшкодовувати з бюджету, але це сота частина того, що бюджет витратив би, якби він узявся повністю фінансувати житлове будівництво. Ми запропонували такий законопроект, і він сьогодні розглядається. При цьому ми вважаємо, що повинно залишатися муніципальне житло, яким будуть забезпечуватися фінансово незахищені верстви населення».
Важливою складовою частиною бесід із людьми була пенсійна реформа.
«Підвищення пенсій на 10 і на 20 відсотків не змінить ситуації, не вирішить проблем пенсіонерів, — підкреслив лідер СДПУ(О). — Тут необхідно знайти додаткові джерела фінансування. Реальність полягає у тому, що солідарна система пенсійного забезпечення себе вичерпала. Підвищувати пенсію за рахунок відсотка відрахувань із фонду зарплати немає можливості тому, що більшість зарплат і так виплачується нелегально. Тому що платити її легально неможливо через високий рівень відрахувань, що робить продукцію нерентабельною. 32 відсотки відрахувань — це максимум, який може поки тимчасово залишатися як джерело наповнення Пенсійного фонду. Два нових закони, які прийнято у першому і другому читанні, передбачають використання так званих накопичувальних рахунків і недержавних пенсійних страхових фондів. Але проблема в тому, що вони можуть перетворитися у такі ж фінансові піраміди, як ті трасти, які обдурили їхніх вкладників, тому ми пропонуємо ухвалити закон, щоб вони отримали державні гарантії. Це дасть можливість підвищити пенсійне забезпечення не на відсотки, а у декілька разів».
У багатьох бесідах Віктор Медведчук постійно повертався до проблем податкового законодавства.
«Наріжний камінь економічного зростання — зміна податкового законодавства, — підкреслював Віктор Медведчук. — Останні три роки ми безпосередньо розробляли Податковий кодекс, який прийнято у другому читанні. Були впевнені, що у липні минулого року цей процес завершиться, однак не знайшли підтримки депутатів і за нашу пропозицію проголосувало всього 190 депутатів. Як ми пропонуємо рухатися далі?
По-перше, треба зберегти і вдосконалити спрощену форму реєстрації і оподаткування для підприємств дрібного бізнесу. І найголовніше — зниження податкових ставок — і на прибутки громадян, і на прибуток підприємств, і ПДВ. Пропонуючи ці зміни, ми виходимо з досвіду, який ефективно реалізовано у Росії, де поетапно знизили податки з 30 — 40 до 13 відсотків і отримали збільшення надходжень до бюджету на 38 відсотків. Цим вони змогли легалізувати зарплату. За оцінками наших фахівців, у тіньовому секторі знаходиться виробництво товарів і послуг на рівні 56 — 64 відсотки від ВВП. Це 120 мільярдів гривень, які уникають оподаткування. Якби вдалося їх легалізувати, — а це можливо тільки при ефективному податковому законодавстві, — то до бюджету надійшли б величезні додаткові суми. Тому час закінчити розмови про податкову реформу, а провести її швидко та ефективно. Без цього подальший розвиток в Україні неможливий».
— Які складності у проведенні податкової реформи?
«Шість кодексів із семи, — розповідає Віктор Медведчук, — прийнято під моїм головуванням. Наше завдання у новому парламенті полягає в тому, щоб для прийняття Податкового кодексу знайти політичних союзників. Нинішній Податковий кодекс не прийняли тільки тому, що треба було чимось тимчасово (на 6 — 12 місяців) компенсувати ті прибутки бюджету, які випадають. Ми запропонували позбавити пільг підприємства спиртової промисловості — це 1,1 мільярда гривень на рік, комерційні банки у питанні ПДВ — це 3,2 мільярда у рік, високорентабельних автоперевізників, які мають пільги з податку на прибуток і ПДВ — це 2,3 мільярда гривень. Ми не ставили питання про скасування пільг ветеранам та інвалідам. У парламенті були політичні сили, які лобіювали інтереси цих підприємств. Питання про це може бути тестом для кандидатів по мажоритарних округах.
Під час прес-конференції у Сімферополі журналістів цікавило, чи є у соціал-демократів спеціальна програма щодо Криму?
«У нас немає спеціальної програми щодо Криму, — відповів Віктор Медведчук, — але те, що навряд чи хтось більше ніж соціал-демократи у Верховній Раді зробив для Криму. Я був головою робочої групи зі схвалення Конституції, і, крім нас, за неї мало хто голосував, ми були розробниками і підтримували Закон про спеціальну економічну зону «Порт «Крим». Також ми працюємо над багатьма іншими законами, які дають можливість покращити життя у Криму».
Кримчан цікавило, чому соціал-демократи йдуть на вибори самостійно, а не у блоці з іншими політичними силами?
«Самостійно легше боротися за довіру громадян, самостійно правильно боротися за довіру громадян і самостійно — означає бути правдивим перед громадянами, — відповів Віктор Медведчук. — Ми вчинили чесно, особливо перед тими, хто буде за нас голосувати, вони знатимуть, що є СДПУ(О), яка взяла на себе зобов’язання, виконала їх та буде готова робити це у майбутньому. На минулих виборах до парламенту пройшли 8 суспільно-політичних сил, але тепер там 15 фракцій. Ми були одні тоді й одні зараз. Відповідати будемо самі за себе»…
Чи є спосіб повернути людям внески до Ощадбанку та до банку «Україна»? Віктор Медведчук пояснив позицію соціал- демократів.
«Про виплати вкладникам Ощадбанку. Їх близько 30 мільйонів чоловік, і суми більші — 132 мільярди гривень. Це складне питання. Тут не можна підходити з популістських позицій — 132 мільярди віддати — це не жарт. Спроби народних депутатів щорічно повертати з бюджету фіксовані суми — нереальні та існують на смішному рівні: у 1998 році — із 200 запланованих віддали 30 мільйонів, і тільки минулого року віддали всі 200 мільйонів. На наступний рік записано 500 мільйонів. Проте ці цифри не порівняти із реальним боргом. Є багато нереальних пропозицій і Президент наклав на них вето. Я думаю, що це правильно. Що ж реально? Тут можна було б повертати борг частинами: ухвалити закон і погасити заборгованість із комунальних платежів, наприклад. Потім ми рік тому запропонували внести зміни до закону 1999 року і направити на погашення боргу збори з операцій із продажу нерухомості, автомобілів, ювелірних виробів, мобільного зв’язку. Їх можна було б спрямувати на погашення заборгованості вкладникам Ощадбанку, але нас не підтримують».
Багатьох кримчан цікавила позиція соціал-демократів з проблеми російської мови. Віктор Медведчук відповів:
«Ми вимагаємо, щоб було реалізовано норму Конституції та ухвалено Закон про російську мову. Мова повинна отримати правовий статус. Ми брали участь у розробці такого закону і все зробили, щоб його розглянути, але до голосування так і не дійшли. Ми зможемо її реалізувати у наступному парламенті. Сьогодні батьки мають право і повинні визначати, якою мовою повинна вчитися їхня дитина. Росіяни не можуть бути національною меншиною, росіяни в Україні повинні почувати себе вдома, і російська мова повинна мати свій правовий статус, при цьому єдиною державною мовою повинна залишатися українська мова. Це наша позиція.
— Яким чином соціал-демократи боротимуться з корупцією?
— Рік тому ми запропонували закон про декларування прибутків та контроль за витратами державних службовців і вищих посадових осіб України, — відповів Медведчук. — Він є дуже ефективним, і такі закони застосовуються у багатьох країнах. Необхідно шукати політичних союзників у майбутньому парламенті, щоб довести це до логічного кінця».
Кримчани дякували Віктору Медведчуку за організацію прийняття Земельного кодексу, але побоювалися, чи не призведе це до банальної скупки землі декількома особами. Віктор Медведчук сказав, що:
— Значення Земельного кодексу не в тому, що впроваджується приватна власність на землю. Не тільки у тому, що 11 мільйонів наших громадян отримали юридично законно цю землю, але важливіше те, що створюється ринок землі. Ринок землі нічого спільного не має з купівлею-продажем землі, це насамперед спосіб залучення інвестицій, вкладення грошей у сільськогосподарське виробництво і в економіку під право власності, тобто під заставу землі. Саме це у всьому світі залучає в економіку до 79 — 80 відсотків інвестицій. Багато інвестицій зупинялися на порозі України через відсутність права власності на землю і несучасне податкове законодавство. Ринок землі як економічний інструмент сьогодні почав діяти і це відіб’ється на економіці».