«Ремонт» апарату
Дніпропетровська влада все ділить повноваженняУ Дніпропетровській міскраді — кадрові перестановки. Минула сесія затвердила новий штатний розклад виконавчого апарату, відповідно до якого створена низка управлінь і департаментів, а кількість заступників міського голови Івана Куличенка скоротилося на третину. Необхідність подібної реорганізації, судячи з усього, назріла давно, оскільки нова структура апарату залишалася не затвердженою нинішнім скликанням міськради, а перерахувати всіх «замів» поіменно важко навіть депутатам. Як прозвучало на сесії, усього їх було чотирнадцять — тринадцять штатних і один... на суспільних початках. Для порівняння: в сусідньому Донецьку заступників міського голови нараховується вісім, у Харкові — сім, а в Одесі — всього п’ять. Дніпропетровський мер не приховує, що така кількість його заступників стала результатом компромісу, досягнутого після виборів із депутатським корпусом. «Профіцит» заступників у дніпропетровській мерії призвів до того, що вони почали дублювати функції один одного, а деякі з них зайнялися «підсиджуванням» міського голови, непомірно рекламуючи свою діяльність у місцевій пресі.
Зовні могло здатися, що дніпропетровські депутати в боротьбі з чиновницькою бюрократією грунтовно «пощипали» оточення міського голови, хоч насправді нічого подібного не сталося. За словами самого мера І. Куличенка, міська рада всього лише упорядила структуру виконавчого апарату відповідно до розпорядження Кабміну. Тепер у дніпропетровського градоначальника залишилося вісім заступників із колишнього складу. Четверо з них вважаються людьми самого мера, інші — представниками двох найбільших фракцій міськради — Партії регіонів та блоку Лазаренка. Серед тих, хто зберіг свій статус, — перший заступник міського голови Анатолій Крупський, заступники Ігор Шевченко, Володимир Медведчук та Олена Лозенко, які займаються такими важливими напрямами як муніципальна власність, міські фінанси, комунальна та соціальна сфери. Всіх їх зв’язують з І. Куличенком роки спільної роботи в його команді. Разом із тим без офіційного статусу заступників залишилися чотири людини з найближчого оточення мера, які раніше відповідали за правоохоронні органи, міжнародні зв’язки, медицину й торгівлю. Проте тепер, за новим штатним розкладом, вони стали начальниками відповідних управлінь і департаментів, а крім того, залишилися членами міськвиконкому. При цьому їхні підрозділи дістали права юридичних осіб і фінансову самостійність. Як наслідок, скорочені віце-мери фактично зберегли свої повноваження й тому говорити про ослаблення команди міського голови не доводиться. Розповідають, що при справах залишився навіть заступник-«громадський діяч» Володимир Березінський. І хоч тепер такого заступника в мера офіційно немає, він, як і раніше, «підстраховуватиме» І. Куличенка на посаді президента Асоціації міст України.
Не таємниця, що ділити владу мерській команді після виборів 2006 року доводиться із заступниками міського голови, які обійняли свої посади за квотою партій і блоків від депутатської коаліції «Рідний Дніпропетровськ». В основу цього об’єднання, що контролює в міськраді понад дві третини голосів, входять Партія регіонів, блок Лазаренка й КПУ. Два заступники мера — Ірина Зайцева і Сергій Ганжа — є висуванцями Партії регіонів. Вони відповідають за культурно-гуманітарну сферу, а також промисловість та енергетику, хоч існує думка, що без цих посад можна було б і обійтися. Ще двоє заступників — Олександр Афанасьєв та Олег Хмельницький, які займаються міським будівництвом, транспортом і зв’язком, представляють блок Лазаренка. Всі вони після реорганізації зберегли колишні посади, оскільки в мера немає «своєї» більшості в міськраді і йому волею-неволею доводиться йти на компроміс із коаліцією. До останнього часу в обоймі заступників був ще й висуванець КПУ Сергій Карпенко, який обіймав посаду віце-мера з юридичних питань. Цю посаду він отримав за досить дивних обставин. Формально не будучи комуністом, юрист С. Карпенко, який зробив успішну кар’єру в бізнесі, несподівано для рядових партійців опинився в керівному кріслі. Як говорять, протекцію йому склали обласні лідери КПУ, що було зовсім не випадково — за С. Карпенком нібито стояли багаті спонсори, без яких комуністам важко було б пробитися в місцеві ради. Його діяльність на посаді головного юриста міськради неодноразово викликала питання, причому не лише в комуністів. Однак більше всього С. Карпенко здивував своїх колег із міськради, виявивши рідкісну винахідливість у сфері піару. Приблизно рік тому він очолив громадську організацію «Самодопомога» і почав навідуватися у ветхі та аварійні будинки, обіцяючи їхнім мешканцям ремонт підвалів, дахів і під’їздів. Згодом у міських хрущобах з’являлися працівники комунальних служб і ЖЕКів, які дійсно лагодили труби, стелили покрівельне залізо, білили і фарбували стіни. Спілкування лідера «Самодопомоги» зі вдячним народом широко освітлювалося місцевою пресою і на це, як то кажуть, були витрачені значні кошти. Енергійна діяльність заповзятливого юриста не на жарт стривожила інших керівників міста. З його викриттям несподівано виступив один із підлеглих мера — начальник міськжитуправління Анатолій Коваленко. Лідеру «Самодопомоги», заявив він на прес-конференції, як віце-меру з юридичних питань нескладно було добувати титульні списки будинків, в яких міськжитуправління планувало провести поточні ремонти. «Ще простіше, — зазначив А. Коваленко, — було приїжджати до мешканців цього будинку з камерами, публічно обіцяти проведення тих же робіт, а потім зроблений за бюджетні кошти ремонт... приписати собі». Так чи інакше, але конкурента на майбутніх виборах в особі С. Карпенка вбачала не лише команда діючого мера, але й союзники з депутатської коаліції, які також мріють про крісло міського голови. Не випадково, крім «Самодопомоги», бурхливу діяльність на благодійному терні в Дніпропетровську останнім часом розвернули громадські організації на чолі яких стоять представники різних політичних сил. Так, «Громадську силу» очолює лідер фракції блоку Лазаренка в міській раді Загід Краснов. Від нього стараються не відставати депутати-регіонали з благодійного фонду «Наш дім — Дніпропетровськ». Нейтралізувати їхню діяльність команді мера не під силу, тим більше, що свою активність лазаренківці й регіонали розвивають не за бюджетні, а за власні кошти. Інша річ — висуванець КПУ, із цією фракцією мер завжди насилу знаходив спільну мову. Підтримка нечисленної фракції комуністів для міського голови не така важлива, тим більше, що діяльність лідера «Самодопомоги» стала не до смаку навіть союзникам із коаліції. Хоч там як, але в новому штатному розкладі вже не виявилося посади заступника міського голови з юридичних питань. Не дивно, що за день до сесії С. Карпенко публічно заявив про добровільну відставку, продемонструвавши журналістам власноручну заяву. На самій сесії за затвердження нового штатного розкладу, через зрозумілі причини, відмовилася голосувати фракція КПУ. Її лідер Сергій Воробйов піддав жорсткій критиці принципи формування виконавчого апарату. На його думку, міська влада спочатку підбирає людей, а потім вигадує їм посади та функціональні обов’язки. Кадрові перетворення в структурі апарату С. Воробйов назвав «не кроком уперед, а двома кроками в бік» і, судячи з усього, розсерджений депутат був недалекий від істини. До подібних висновків прийшли й активісти громадської організації «Громадянський актив Дніпра», які ретельно проаналізували нововведення у виконавчій структурі міської ради. Як заявив на прес-конференції координатор ГРАДа Андрій Денисенко, рішення сесії приймалося зовсім не з метою поліпшити ефективність роботи виконавчих органів міськради і спростити бюрократичні процедури. Координатор ГРАДа звернув увагу на те, що нова структура виконавчого апарату приймалася всупереч оптимальній організації праці працівників міської ради. Про це, на його думку, свідчить упровадження зайвої управлінської ланки у вигляді департаментів. «Створюється враження, — заявив А. Денисенко, — що основне завдання їхнього створення — працевлаштування заступників мера, яких скоротили. Дивує також необгрунтоване «клонування» деяких управлінь, зокрема, створення окремих управлінь торгівлі та послуг, управління ринків, місцевих податків і зборів при департаменті споживчого ринку, управління лікувально-профілактичної допомоги й управління фінансово-економічної роботи та роботи з кадрами при департаменті охорони здоров’я тощо». «Нова структура Дніпропетровського міськвиконкому, — зауважив координатор ГРАДа, — це плід потворного політичного компромісу, який остаточно розділив міську владу за партійно-клановим принципом і закріпив сфери впливу між трьома основними гравцями — мерською командою, регіоналами та лазаренківцями. Основні складові адміністративного ресурсу і вертикалі влади в Дніпропетровську виявилися де-факто поділеними цими групами». На думку А. Денисенка, насправді рішення з формування нової структури виконавчих органів необхідно було розробляти й приймати із залученням експертів та представників громадськості. Враховуючи, що новий штатний розклад повинен набрати чинності лише з нового року, активісти ГРАДа збираються запропонувати міській громаді Дніпропетровська альтернативний проект, розроблений не самими чиновниками й депутатами, а незалежними фахівцями у сфері державного права й місцевого самоврядування.