Перейти до основного вмісту

Ще раз про свободу, рівноправ’я та інші «нісенітниці»

27 травня, 00:00
Соломія ПАВЛИЧКО У Службі безпеки України, як і прогнозувалося, тривають подальші кадрові зміни. Агенція УНІАН повідомила, що першим заступником голови СБУ призначено генерала Юрія Землянського, який перед тим керував обласним управлінням спецслужби у Луганську. Юрій Землянський у керівництві СБУ змінив Олександра Скібінецького, який і надалі співпрацюватиме разом з екс-головою СБУ Володимиром Радченком. Але, за твердженням УНІАН, вже в Комітеті з питань розвідки при Президентові України.

Коли Володимир Радченко полишив СБУ і став першим заступником Секретаря Ради національної безпеки та оборони, Володимир Горбулін і словом не обмовився про те, що Радченкові довірять Комітет із розвідки. «В обов’язки першого заступника входитиме робота з силовими структурами», — розпливчасто прокоментував Володимир Павлович появу у себе під боком чергового заступника. Певним чином це можна пояснити тим, що в Україні посадові особи про Комітет із розвідки зайвий раз не згадують. Цю структуру утворили ще 1993 року, і керівник Комітету мав бути своєрідним диригентом, що відповідає за гармонію в діяльності розвідувальних служб країни. Це розвідка СБУ, Головне управління розвідки Міноборони, розвідка прикордонних військ, кримінальна розвідка Міністерства внутрішніх справ та ще декількох відомств. Аби в своїй роботі розрізнені «бійці невидимого фронту» не переходили один одному дорогу, Комітет якраз і займається визначенням пріоритетів у діяльності зовнішніх розвідок різних відомств, їхньою координацією та оцінкою здобутої інформації.

На такому тлі посада голови Комітету виглядає досить впливовою і, на перший погляд, аж ніяк не співвідноситься з тезою, що переміщення Радченка з СБУ в Раду безпеки є своєрідним зісланням. А трапилося це, мовляв, через те, що Радченко занадто прискіпливо оберігав СБУ від спроб втягнути спецслужбу у внутрішньополітичні розборки. Адже спецслужба може стояти як на сторожі демократичних завоювань, так і перетворитись в універсальну репресивну машину. І від великого до грішного — один крок. Ота грішна перспектива не влаштовувала Радченка, який стверджував: збирати компромати — це аморально, і це — шлях в нікуди. Аналогічно висловлювалися, до речі, й керівники військової розвідки, давні конкуренти розвідки СБУ, яких в політичні «розборки» начебто й немає сенсу втягувати. Проте військові вважали за потрібне наголосити: «Наша робота — виключно за межами нашої країни. В жодній цивілізованій країні зовнішня розвідка не опікується внутрішніми проблемами країни».

Крім цього, військова розвідка була прихильником досить кардинального кроку — відокремити з розгалуженого тіла СБУ розвідку в окрему структуру. Щоправда, в самому СБУ до подібних прагнень ставились без особливого ентузіазму. Той же Радченко казав: «Поділити можна все... Якщо зараз почнемо ділитись, то у кожного залишиться по неповноцінному шматку, і вся структура просто полетить в тартарари». Не виключено, що в ідеях про розподіл СБУ вбачало підступні плани військових посилити свої позиції і вийти на перші ролі в розвідці, а відтак і в пріоритетному інформуванні державного керівництва. Тим більше, що в країні склалася непевна для СБУ ситуація, коли одна й та сама особа очолювала як Головне управління розвідки Міноборони, так і Комітет із розвідки.

Нині Володимир Радченко в кріслі керівника Комітету, напевно, згадає про оті минулі «розклади». І може, навіть пожалкує, що структурних змін у його колишньому відомстві так і не сталося. Бо, попри теоретичне поширення повноважень Комітету на розвідки всіх відомств, саме розвідка СБУ вирізняється поміж інших відомств певною автономністю та незалежністю, в тому числі й у фінансовому сенсі. Нагадаємо: минулого року вперше за історію існування держави парламент затвердив окремим рядком зведений бюджет розвідслужб. Це означає, що кошти на розвідку надходять не через загальні бюджети відповідних відомств, а через координуючий їхню діяльність орган — Комітет з питань розвідки, який відтак значно змінив свій статус. Але мало хто звернув увагу на принципову деталь. В цей зведений бюджет, який на початку оцінювався на 58 мільйонів гривень, в останній момент витрати на розвідку СБУ так і не потрапили. Як і раніше, вона фінансується через своє відомство, а не через Комітет. Це сталося не без лобіювання інтересів СБУ і, зокрема, її розвідки, парламентаріями в погонах з цього ж відомства.

Відтак Радченко зможе головне — впливати на розвідки, які справді можна вважати зовнішніми. А потужна розвідка СБУ, як вважають песимістично налаштовані аналітики, під час президентських перегонів в країні може при потребі опікуватись не лише зовнішніми факторами. Запобіжником цій спокусі є, зокрема, ухвалення Закону про зовнішню розвідку, про нагальну потребу якого в країні говорять не перший рік. Закон має визначити — чітко й вголос, як це робиться в справді демократичних країнах, правове поле дії кожної розвідструктури. Інакше реальність вимірюватиметься знайомою тезою: «Кадри вирішують все». І якщо генерал Юрій Землянський з Луганської області стрімко зріс до першого заступника СБУ, то, напевно, це вимагатиме від нього певної віддачі. Особливо, якщо саме йому, як і попереднику на цій посаді — Олександру Скібінецькому, довірять керувати й розвідкою СБУ.

...Влада (особлива така слабка, як нинішня) завжди матиме спокусу використати гостру зброю силових структур. Але чи можуть професіонали виконувати вказівки, які суперечать їхнім професійним обов’язкам?
 
 

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати