Юрій ПАВЛЕНКО: Немає жодної людини у Києві, яка може мені зателефонувати і сказати — «не роби цього»

Позначка у сто днів зі вступу на посаду голови Житомирської облдержадміністрації Юрія Павленка, що минула днями, збіглася у часі із серйозними колізіями в країні, пов’язаними з Указом Президента України про розпуск Верховної Ради і достроковими парламентськими виборами. Безумовно, це стане серйозним випробуванням дієздатності команди Віктора Ющенка, і не в останню чергу на місцях. Ю.Павленко став четвертим керівником Житомирщини після помаранчевої революції. Став після гучних скандалів і конфліктів, які супроводжували відставку його попередника Юрія Андрійчука. На цьому тлі одна з перших тез, озвучених ним при вступі на посаду, про намір об’єднати місцеві еліти, виглядала з одного боку логічною, але, враховуючи партійні розклади у облраді і області, особливо ті, які почали формуватися останнім часом, доволі проблематичною. Однак навіть зараз, в розпал гострого протистояння між Президентом та урядовою коаліцією, він не збирається відмовлятися від цієї ідеї. Крім того, будує амбіційні плани з виводу області на кращі позиції в регіональних рейтингах. Наскільки вдалими виявляться ці спроби, покаже час. Про названі, а також інші аспекти нинішньої діяльності наймолодшого губернатора України й вів розмову кореспондент «Дня» в ексклюзивному інтерв’ю, яке він дав нашій газеті.
— Пане голово, ви однозначно підтримали Указ Президента України Віктора Ющенка про дострокове припинення повноважень Верховної Ради і дострокові парламентські вибори. Це данина переконанням чи партійній дисципліні в Народному союзі «Наша Україна»? Які конкретні кроки на цьому шляху зроблені Житомирською облдержадміністрацією і які ще планується зробити?
— Я — член команди Президента. Крім того, як глава обласної державної адміністрації, як державний службовець я зобов’язаний виконувати укази Президента.
Якщо говорити про мене як політика і члена президії партії НСНУ (на той момент), то я це рішення підтримую. Прийняте Президентом України Віктором Ющенком рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України неодноразово розглядалося всередині партії. І воно було підтримано і президією, і радою партії, і її з’їздом. Сьогодні в країні є політична криза, яка не створилася 2 квітня нинішнього року. Ця ситуація є результатом процесу, який тривав останні півроку. Головне, що у Верховній Раді через різні способи відбулася ревізія результатів виборів березня 2006 року, і на момент прийняття Президентом цього рішення фактично формат Верховної Ради не відповідав тому вибору, який зробили громадяни.
Єдиним виходом з цієї кризи є дострокові парламентські вибори. Процедура виборів дає можливість кожній політичній силі ще раз підтвердити своє право представляти український народ. На виконання відповідного указу Президента України, 5 квітня мною як головою обласної державної адміністрації були підписані розпорядження, насамперед про відновлення роботи обласної робочої групи з обліку виборців, про склад робочої групи для забезпечення проведення позачергових виборів до Верховної Ради України та про забезпечення стабільної політичної ситуації в області. І дані відповідні доручення. Починаючи з 6 квітня обласні робочі групи почали діяти. Те ж саме відбувається на рівні районних державних адміністрацій, міськвиконкомів, де відновлені регіональні робочі групи з обліку виборців, підготовлений персональний склад регіональних робочих груп, які забезпечать проведення позачергових виборів до Верховної Ради. Вже вжиті заходи з підготовки відповідних приміщень для забезпечення належних умов роботи виборчим комісіям та умов для голосування виборців.
Також вже проведена інвентаризація всіх наявних кабін для голосування, виборчих скриньок, комп’ютерів, всього необхідного для проведення виборів, з тим, щоб зрозуміти, що нам ще додатково необхідно.
На підставі перевірок зроблені розрахунки потрібного матеріально-технічного забезпечення повноцінної роботи виборчих комісій. І ця робота постійно триває. Всі вимоги, які поставлені указом Президента, нами виконані. Тепер для продовження роботи нам потрібен чіткий план заходів Центральної виборчої комісії.
— На тлі цих подій в Україні, а також враховуючи заяву про вихід з лав НСНУ одного з очільників її регіональної організації, голови обласної ради Ірини Синявської, чи не відмовились ви від ідеї об’єднання місцевих еліт, про що заявили при вступі на посаду?
— Ні, не відмовився. Моя позиція є такою: особисті амбіції або бажання будь-якої людини, яку б вона посаду не обіймала, не можуть бути причиною для затримки розвитку регіону. Тому я продовжую працювати з усіма політичними силами. І моє особисте ставлення до голови обласної ради, до її вчинку жодним чином не позначилось і не позначиться на спільній роботі обласної адміністрації і обласної ради.
— Але ж представники партійних фракцій в облраді (передусім мова йде про партії урядової коаліції) будуть, швидше за все, виконувати рішення своїх центральних органів. То чи не будуть виникати тут складнощі?
— Нам вдалося головне — на рівні області всі політичні розбіжності винести за дужки в нашій роботі і знайти 10 ключових моментів, пріоритетів, розвитку області, в яких ми працюємо спільно. Фактично всі пріоритети роботи облдержадміністрації є складовими Програми соціально-економічного розвитку області на 2007 рік і Плану дій обласної державної адміністрації «Добробут власними руками». За названі документи майже одностайно проголосувала обласна рада, тобто всі політичні сили. На останньому засіданні сесії обласної ради складні політичні дискусії ми перенесли на її завершення, вирішивши до того більше вісімдесяти нагальних питань розвитку регіону. А у кінці кожна політична сила мала можливість висловити свою позицію із загальнодержавних політичних питань і таким чином виконати рішення і доручення центральних органів своєї партії.
— У деяких регіонах, зокрема Харківській області, намітились істотні конфлікти між головами облдержадміністрацій і міськими головами обласних центрів. Як у вас складаються стосунки з міським головою Житомира, вашою колегою по партії Вірою Шелудченко, з мерами найбільших райцентрів області?
– У нас конструктивна робота з міським головою обласного центру і з усіма іншими міськими головами незалежно від їхньої політичної приналежності. Якщо з мером Житомира є і політична, партійна спорідненість, і тут простіше знайти спільну мову, то у міських голів Коростеня чи Бердичева є свої особливі політичні позиції. Але як і щодо облради, як щодо будь-якого керівника для мене у стосунках головне професійність і відданість своїй справі. А та співпраця, яка зараз є з міським головою обласного центру, я переконаний, стане дуже серйозним поштовхом для розвитку обласного центру. Тому ми створили спільну робочу групу по розробці генерального плану розвитку міста Житомира, Житомирського району і загалом області як єдиної системи розвитку території. І багато рішень, які приймаються з розвитку Житомира, ухвалюються спільно. Обласний центр з 1975 року фактично законсервований у своєму розвитку і за інфраструктурою, і територіально. Я вже двічі брав участь у засіданнях міської ради, де мав дискусію з депутатським корпусом, переконував в необхідності для міста того чи іншого рішення. І тут є розуміння не тільки з боку міського голови, але й міської ради щодо тих завдань і пріоритетів, які поставила перед собою облдержадміністрація.
— Чи можете ви зараз сказати, що вдалося створити дієздатну управлінську команду в облдержадміністрації? Які блоки в ній ви вважаєте надійними, а які проблемними?
— Команда обласної адміністрації все ще знаходиться в процесі формування. Заступники почали повноцінно працювати практично трохи більше місяця назад. Тільки зараз кожен з них виходить на конкретний план своїх особистих дій як посадової особи. Про проблемні блоки в управлінні можна говорити довго. Перший з них — це кадрове забезпечення, рівень підготовки, якість фахівців, які працюють в обласній державній адміністрації. Це потребує дуже серйозної уваги. Навіть не з точки зору, що це не професійні люди, а з огляду допомоги у створенні умов кожному державному службовцеві максимально розвинутися, максимально проявити себе, а також дати можливість підвищити свою кваліфікацію, свої знання і вміння.
— Іноземним мовам будете навчати?
— Плануємо.
— Ви одразу заявили про амбітні цілі забезпечити в найближчі роки ривок Житомирщини з останніх рядків у соціально- економічному рейтингу регіонів на більш пристойні позиції. За час, що пройшов, у вас не поменшало ентузіазму? Чи, навпаки, побільшало?
— Рішення прийнято. І тому і я, і вся команда працюємо на його виконання. Перші кроки є достатньо позитивними і відображаються на динаміці розвитку регіону. Хоча, якщо ми говоримо про найбільш слабке місце, то це аграрний комплекс, спад аграрно-промислового виробництва. Це перший серйозний виклик, з яким стикається команда обладміністрації. В силу достатньо істотного зменшення поголів’я великої рогатої худоби, зменшення виробництва м’яса і молока, проблемами, що виникли із ціною на цукор. Це дуже сильний удар по агропромисловому виробництву в області. Я не виключаю, що ми можемо вийти на не досить вражаючі показники наприкінці року. Треба розуміти, що ця проблема народилася не сьогодні. На неї дуже побіжно звертали увагу впродовж тривалого часу. Але сьогодні ми все одно маємо розвивати агропромисловий комплекс, ми заводимо нові технології, працюємо з інвесторами, працюємо над розширенням ринків. І я впевнений, що при системній роботі, навіть за умови не найкращих підсумків 2007 року в цьому секторі, у 2008 і 2009 роках буде дуже серйозне зростання, і ми зможемо обігнати сусідні чи подібні за структурою виробництва області. Тому оптимізму, ентузіазму у мене насправді все більше. Чим більше проаналізованих питань, чим більше відпрацьованих механізмів та інструментів вирішення проблеми, тим більше у мене впевненості в позитивному результаті.
— У програмі соціально-економічного розвитку області на 2007 рік і в плані дій з її реалізації, запропонованому вами, майже не приділено уваги розвитку в регіоні ультрасучасних технологій — комп’ютерних, програмних, комунікаційних — без яких важко уявити реальний прорив області до цивілізованих економічних, соціальних, культурних стандартів. Чи означає це, що ви сподіваєтесь на прогрес, спираючись головним чином на традиційні для Житомирщини галузі?
— Ні в якому разі. Якщо ми говоримо про інвестиційну привабливість, інвестиційний клімат, то це все передбачає запровадження нових технологій в роботі адміністрації, роботі кожної із галузей. Я говорив, що рік 2007-й для області стане роком прориву, роком зміни системи роботи, роком запровадження нових сучасних технологій, роком серйозних соціально-економічних перетворень.
— До вас сім попередніх керівників області, якщо вести рахунок з 1994 року, заявляли про наміри навести порядок в камневидобувній промисловості (передусім добуванні декоративного каменю). Вони швидко залишали ці спроби, не в останню чергу з причини потужного спротиву певних структур і високопоставлених осіб із столиці. Ви теж оголосили про подібні наміри. Чи не чекає їх скоре забуття, як це сталося із деклараціями попередників?
— Я гучних заяв не робив. Зараз запущена робота у трьох напрямках або групах. Перша — це спільна робоча група обласної адміністрації, обласної ради і Міністерства охорони навколишнього природного середовища по перевірці всіх кар’єрів і виробництв. Паралельно працює робоча група із комплексної перевірки кожного району, яку координує прокурор області. І паралельно працює податкова адміністрація. Вже перші перевірки показали дуже багато слабких місць. І, можливо, єдина перевага, яка є у мене по відношенню до моїх попередників, це те, що немає жодної людини у Києві, яка може мені зателефонувати і сказати: не роби того і того. Особливо, якщо у мене є аргументи, що так має бути. Для мене не головне пропрацювати на посаді, протриматися якомога довше. Для мене головне — зробити прорив у розвитку Житомирської області. Тому я не буду йти на будь-які компроміси із своєю совістю у цьому питанні. І я розумію скептицизм, всі небезпеки і виклики, які стоять на даному шляху. Але одночасно розумію бажання багатьох людей переходити сьогодні на «білі», ефективні схеми роботи. Моє завдання допомогти їм, викривши тіньові, непрозорі схеми, за якими працює багато підприємств. Зараз я запросив (і знайшов підтримку) шістьох спеціалістів-маркшейдерів, які повинні давати реальну картину видобутого. Раніше реальних обсягів добутого не знав ніхто, аналіз був відсутній. Думаю, що така картина буде цікава всім — і адміністрації, і власнику, і директору. Бо ринок розвивається, зростає, інвестиції достатньо великі, я зацікавлений, щоб інвестиції приходили в область. Сьогодні можна заробляти не на «темних», а на «білих» схемах. Є інше питання — треба максимально створювати на території області додану вартість продукту, нарощувати обсяги в переробній галузі. Це є одним з головних завдань. Сьогодні і ми, і інвестори зацікавлені максимально збільшити виробничі потужності. Тут наші інтереси збігаються.
— І при вступі на посаду, і часто в інших виступах на чільні місця ви ставили і ставите проблеми охорони матерів, дітей, молоді, сприяння сім’ям, розвитку спорту. Це данина вашій попередній посаді чи таким є бачення наріжних засад розвитку держави і регіону? І чого може досягти Житомирщина на названих напрямках хоча б за час перебування вас бiля її керма?
— Я в центр своєї політики поставив людину. І моє глибоке переконання, що вся політика — економічна, соціальна, гуманітарна — повинна базуватися в першу чергу на потребах конкретної людини, на покращанні її якості життя. Показником цього має бути: рівень життя, здоров’я, тривалість життя, кількість сімей, а також кількість дітей, які є у сім’ї. Оце критерії, по яких треба оцінювати ефективність державної влади. Всі економічні показники є досить абстрактними для звичайної людини. А це речі, які кожен із нас відчуває на собі. Здорова родина — це основа здорової держави. І ці пріоритети завжди будуть наріжним каменем моєї політики, пріоритети своїх дій я завжди буду формувати, виходячи із потреб людини.