Чому Луценко захищає екс-президентів від слідства?
Голова Верховної Ради України, Володимир Гройсман блокує розгляд в сесійній залі законопроекту №1406, який вносить ключові зміни до закону про Національне Антикорупційне Бюро. Про це йдеться в прес-релізі громадської організації Центр протидії корупції.
Активісти стверджують, що вже два рази поспіль спікер не виносить законопроект до сесійної зали, хоча він і був рекомендований до розгляду як першочерговий на Погоджувальній раді.
«Я особисто тричі звертався до голови парламенту із проханням поставити на голосування законопроект №1406, ухвалений комітетом, як необхідний для створення антикорупційних органів, - стверджує Єгор Соболєв, голова Комітету запобігання і протидії корупції. – Винесення на голосування в зал законопроекту спікер особисто обіцяв також і громадським активістам з «Реанімаційного пакету реформ», під час їх особистої зустрічі. Тим не менше обіцянки не були виконані і розгляд законопроекту і далі штучно затягується».
Законопроект №1406, підтриманий Комітетом запобігання і протидії корупції, вносить важливі зміни до антикорупційних законів від 14 жовтня. Зокрема, йдеться про повернення політичної незалежності Директору Бюро, достойні зарплати його співробітникам, а також позбавлення осіб, які протягом останніх п’яти років працювали у спеціально уповноважених підрозділах по боротьбі з корупцією в існуючих органах правопорядку, можливості працювати в Бюро.
Ще однією нормою, яка, на думку активістів, блокує розгляд законопроекту №1406, є обрання голови Антикорупційного Бюро саме Конкурсною комісією, як колегіальним органом, а не Президентом особисто. Так, в теперішній версії закону, саме Президент призначає голову Антикорупційного Бюро, вибираючи його з трьох найкращих претендентів, відібраних комісією, після чого його кандидатуру затверджує Верховна Рада України. Законопроектом, же пропонується, щоб саме незалежна комісія, до якої ввійшли 9 експертів, обирали голову бюро, а Президент лише затверджував його.
Активісти припускають, що спікер навмисно не ставить законопроект №1406 на голосування, щоб зареєструвати та «протягнути» до сесійної зали законопроект №1660, поданий Юрієм Луценко. Він залишає значний вплив Президента на ключовий антикорупційний орган держави, а також унеможливлює розслідуванням ним діяльності самого Петра Порошенка.
Підозри активістів підтвердилися після реєстрації Юрієм Луценко, вчора, 27 грудня, законопроекту №1660, в якому немає норм про обов’язкову підслідність колишніх Президентів, та залишається варіант обрання Директора Антикорупційного бюро Президентом. Окрім того законопроект Юрія Луценка не відновлює норму, щодо заборони колишнім співробітникам антикорупційних підрозділів правоохоронних органів працювати в новоствореному Антикорупційному Бюро. Крім того, законопроект Юрія Луценко нівелює політичну незалежність майбутнього органу. Так, Верховна Рада України, за погодженням із Президентом, простою більшістю, тобто 226 депутатами, може висловити недовіру Директору Національного бюро та відправити у відставку. Фактично, це означатиме повну політичну залежність керівника органу від парламентської коаліції та неможливість розслідування справ, пов’язаних з чинними депутатами більшості.
«Законопроект, запропонований Юрієм Луценко, чітко показує, що Президент хоче зберегти свій контроль за призначення голови Антикорупційного бюро та не готовий ставати суб’єктом розслідувань, - стверджує Віталій Шабунін, голова правління «Центру протидії корупції». – Але крім всього цей законопроект ще й не повертає ключової норми, щодо неможливості роботи в Бюро колишніх правоохоронців, які вже доборолися з корупцією до того, що за рівнем корумпованості системи ми знаходимось в світових лідерах, конкуруючи хіба що з Гвінею. Якщо депутати підтримають цей законопроект – це буде прямим порушенням Коаліційної угоди».
Активісти зауважують, що прийняття законопроекту №1406 до кінця року є критично важливим. Без пропонованих змін буде не можливим провести конкурс на посаду Директора НАБ до 25 січня 2015 року як того вимагає антикорупційний закон. Це пов’язано з тим, що Закон про Національне антикорупційне Бюро в процедурі відбору Директора посилається на новий Закон про запобігання корупції, який буде введений в дію лише в квітні наступного року, кажуть в Центрі протидії корупції. Таким чином, за існуючою процедурою неможливо запустити роботу Конкурсної комісії, яку нещодавно сформували. Якщо відбір буде зроблено за чинним порядком, то його потім можна буде оскаржити, як незаконний.
В іншому випадку, Верховна Рада або не виконає Коаліційну угоду, підписану 5 фракціями, що ввійшли до парламентської більшості, або залишить менше тижня, враховуючи новорічні свята, на конкурс з відбору Директора НАБ.
Наступна пленарна сесія парламенту запланована на 13-15 січня, тобто за 10 днів до кінцевої дати обрання Директора Національного антикорупційного бюро.
Алла ДУБРОВИК, «День»
Author
Алла ДубровикРубрика
Політика