Зменшення повноважень – підвищення ефективності, – Ягун
Віктор ЯГУН: «Нам треба вирішити – або ми намагаємося зберегти «чудові» традиції КГБ, або очищуємо СБУ, або створюємо нову структуру»
За останні півтора року державна безпека стала для України ключовим питанням. Суспільство уважно слідкує за діяльністю структури, яка безпосередньо має її забезпечувати – СБУ. Нещодавній скандал навколо «секретного» автопарку служби безпеки, певне суперництво з ГПУ, дискусії навколо ключових призначень регулярно опиняються на порядку денному, як і питання недоліків і досягнень спецслужби України.
«День» поспілкувався з Віктором ЯГУНОМ – генерал-майором СБУ, заступником голови служби з березня 2014 до червня 2015 року – під час початку і розпалу російської агресії на cході України. Наскільки СБУ була готова до «гібридної війни», проблеми структури і що потрібно змінити, аби робота була ефективнішою.
- На півтора місяці у зоні проведення АТО встановилося затишшя, а з 18 жовтня, на тлі відведення озброєння сторонами конфлікту, бойовики поновили провокаційні обстріли. На вашу думку, про що свідчить одностороннє порушення Мінських домовленостей терористами, і чого очікувати?
- На мою думку, слід очікувати значного загострення ситуації. Бойовики не готові скласти зброю і, відповідно, відводити її. Застосовується схема «каруселі», коли вони перед міжнародними спостерігачами вдень відводять, а вночі повертають озброєння і приховують номери техніки. Не виключено, що ескалація конфлікту прийдеться на кінець січня – початок лютого, морально і організаційно ми маємо бути до цього готові. А зараз відбувається розвідка боєм для визначення дислокації наших бійців, вогневих точок, больових та слабких місць – нова тактика бойовиків.
- Військове вторгнення Росії в Україну та захоплення міст почалося, в тому числі, через бездіяльність СБУ на Донбасі і в Криму. Ви очолюєте комісію щодо притягнення до відповідальності правоохоронців та працівників служби, які перейшли на бік Росії на момент початку та під час конфлікту. Яка кількість офіцерів порушила присягу, та в чому криються причини?
- Я не хочу характеризувати усіх, але у Службі безпеці це, на жаль, велика цифра. Кількість зрадників сягнула близько 1 400 осіб. Понад 50% співробітників перейшли на бік ворога у Головному управлінні Криму, управлінні Севастополя, військовій контррозвідці. І йдеться не лише про бездіяльність і саботаж, деякі брали активну участь у пособництві ворогу. Маємо випадок, коли співробітник СБУ у Джанкої, використовуючи службове посвідчення, заблокував роботу вузлу зв’язку і фактично дозволив окупантам його захопити.
Причина в тому, що кадрова політика була скерована таким чином, щоб добирати місцеві кадри. А місцеві – зі своїми звичками, менталітетом, традиціями, якими і зманіпулювали. Нищівну роль зіграла корупційна складова. Як потім з’ясувалося, це була основа вербувальних пропозицій злочинців. Процес притягнення до відповідальності зрадників триває. У рамках кримінального провадження, що заведено військовою прокуратурою, комісії, яку я очолював, було поставлено завдання – до чітко визначеного терміну, 31 березня, всі працівники служби мали з’явитися на території України. Так ми провели демаркаційну межу, і ті, хто не з’явився – перейшов точку неповернення. Є і категорія працівників передпенсійного віку – вони намагалися оформитись і в СБУ, і в спецслужбі Росії, щоб отримувати подвійну пенсію. Якщо долучити ще й цю категорію явних чи умовних зрадників – невтішна статистика явно збільшиться.
Наразі триває слідство з кримінальних проваджень, але безпосередньо затриманих офіцерів немає, судові вироки будуть заочно. Ці офіцери стоять на обліку, у разі їхнього приїзду в Україну – будуть одразу затримані. До речі, неможливість відвідання материкової України є найбільшою проблемою для деяких колишніх співробітників, тому що не всі в управлінні були місцевими. Наприклад, керівник представництва внутрішньої безпеки в Севастополі був із Рівненської області і коли вирішив перейти в ФСБ, активно намагався забрати свою особисту справу з Києва. Ми заблокували його документи, слідкували за місцем проживання, колишнім місцем проживання. Отже, не можна казати, що зрадили тільки місцеві.
- Певний час ви були куратором Департаменту контррозвідки. Як забезпечувалося функціонування цього напрямку, від якого залежала безпека на території країни?
- Одним із моїх перших завдань було відновлення функціонування військової контррозвідки. За попередньої влади вона була повністю знищена. Щоб зрозуміти, до якого стану довели військову контррозвідку, достатньо навести цифру – це 385 осіб на всю Україну. У нас з’являлися нові бойові підрозділи, і треба було забезпечити кожен батальйон, тактичну групу мінімум 1-2 співробітниками. Було прийнято рішення збільшити чисельність військової контррозвідки на тисячу осіб. З нуля їх не можна було робити, тому відтворення системи контррозвідки у збройних формувань стало першочерговим завданням. Наведу приклад – у Польщі співвідношення чисельності населення і армії значно менше, але співробітників військової контррозвідки було більше. Від цього напрямку залежить безпека на території країни.
- Зараз відбувається приведення ЗСУ до стандартів НАТО: за матеріальною базою, організаційною структурою та техніками навчання. На вашу думку, чи потребує подібного переформатування Служба безпеки України, чи є вона нині ефективною і що потребує вдосконалення?
- Я є прихильником кардинальних змін у СБУ. На мою думку, спецслужба не може виконувати правоохоронну функцію, бо це дублювання функцій інших органів. Повністю підтримую рішення Верховної Ради в рамках «безвізового пакету» щодо обмеження повноважень СБУ, перспективу створення Державного бюро розслідувань.
Я категорично проти існування підрозділу з боротьби з корупцією у СБУ, тому що, як показує практика, корупція їх перемагає. Також СБУ не має займатися переслідуванням 20 тонн сала чи ліквідацією міжнародного злочинного угруповання з підробки відомих брендів одягу. Для цього є інші структури – фіскальна служба, МВС. Більше того, зараз МВС створює різноманітні підрозділи: кіберполіцію, «КОРТ» для боротьби з тероризмом. Виникає питання – навіщо тоді 8 управлінь «Альфи»? Треба визначитися, хто чим займається, не створювати паралельних структур, а покращувати вже існуючі.
Вважаю атавізмом існування районних підрозділів. У всьому світі спецслужба – це еліта, яка виконує певні завдання, що чітко виписані. У регіоні у разі виникнення проблеми працює мобільна група, яка за місяць-два має вирішити проблему. Треба шляхом якнайшвидшого реформування зробити нормальну європейську спецслужбу. Якщо поставити співробітнику чітке завдання, дати нормальну заробітну плату, людина буде віддаватися службі. Молоді люди мають приходити в службу за патріотичним покликанням.
Під час головування у СБУ Якіменка, за часів Януковича, ефективність служби цілеспрямовано зменшували. Знищення військової контррозвідки, підрозділів для аналізу і прогнозу ситуації, підрозділу протидії інформаційно-психологічного впливу та інших. Наприклад, останній був розформований за особистим проханням керівництва ФСБ в обмін на ліквідацію підрозділу в Чорноморському флоті. Важливість порівняно з підрозділом центрального підпорядкування неспівставна. Глобального завдання – боєздатність військ і унеможливлення здачі секретної інформації ворогу – не виконували.
Взагалі під час Революції Гідності СБУ була інструментом проти Майдану. Я був знятий з посади з перспективою звільнення за зустріч з Миколою Карп’юком (який зараз перебуває під слідством у Росії) у грудні 2014-го. Деякі речі, зокрема шпигування за співробітниками, доходили до абсурду.
Хочу заявити, що люстрація в СБУ не була проведена. Або за формальними ознаками – на певний час «заховані» на менш відповідальні посади, щоб потім повернути назад, що зараз і відбувається. Нам треба чітко вирішити – або ми очищуємо цю службу, або створюємо щось нове, або намагаємося зберегти «чудові» традиції Комітету державної безпеки.
Author
Анастасія РуденкоРубрика
Політика