Чому я не став кандидатом у народні депутати
У червні 2000 року у 221-му виборчому округу мають відбутися довибори депутата Верховної Ради. Отримавши цю інформацію, я вирішив взяти в них участь як кандидат у народні депутати.
По-перше, стаття 38 Конституції України гарантує мені це право. По-друге, життєвий досвід, рівень освіти і підготовки могли бути мені корисні при виконанні функцій народного депутата. По-третє, 221-й округ заслужив недобру славу через різні порушення під час проведення виборів, що не дало змоги 170 тисячам виборців реалізувати своє конституційне право брати участь в управлінні державою через свого депутата в парламенті. Я ж маю розробку простої, але дуже ефективної системи контролю за ходом виборчого процесу, яка дозволяє унеможливити фальсифікацію результатів голосування.
Проблем із програмою кандидата у мене не було. Оскільки для її реалізації потрібна консолідація різних політичних сил суспільства, я звернувся за підтримкою до керівництва деяких партій. Залишалося виконати передбачену законом формальність для реєстрації в окружній виборчій комісії.
Для того щоб більш детально дізнатися свої права й обов’язки під час виборчої кампанії, я звернувся в Центральну виборчу комісію. У приміщення комісії мене, звичайно, не пустили, а запропонували зателефонувати в приймальню.
У приймальні мені дали інший номер, зателефонувавши за яким, я отримав відповідь, що треба телефонувати за третім. За цим номером мені відповіли, що всі питання треба вирішувати в окружній виборчій комісії, про адресу якої можна довідатися в районній адміністрації. 11 квітня в райадміністрації мені повідомили адресу окружної виборчої комісії, а також запевнили, що із вчорашнього дня вона вже почала працювати. Наступного дня, з’явившись за вказаною адресою, виявити комісію я не зміг. Пригадавши, що на кожному підприємстві є посадові особи, яким належить знати все, що відбувається на території, я попросив заступника директора підказати місце знаходження комісії. Це була єдина людина з усіх, до кого я звертався, яка хотіла допомогти мені реально. Разом з ним ми обійшли всі приміщення підприємства, але комісії так і не виявили. Оскільки я не смів навіть подумати, що хтось може змінити розташування окружної комісії в самий розпал висунення кандидатур, то вирішив, що рано звернувся.
Після травневих свят, знову приїхавши за вказаною адресою, я без великих зусиль виявив табличку із вказівкою про розташування окружної виборчої комісії. Без проблем потрапив до голови, який з посиланням на відповідний документ повідомив мені, що термін висунення кандидатур закінчився у квітні і запропонував готуватися до виборів 2002 року, оскільки час пролетить дуже швидко. На моє зауваження, що окружна комісія не працювала під час висунення кандидатур, голова комісії дуже переконливо повідомив, що по округу висунуто 39 кандидатів. На цьому моя участь у виборах завершилася, і можна підвести попередні підсумки.
1. У мене є достатньо підстав вважати, що мої конституційні права порушено. Я виконав рекомендації представників Центрвиборчкому, звернувся в окружну комісію за вказаною адресою в той час, коли тривало висунення кандидатів, але окружна виборча комісія не працювала. Я не ставив за мету будь-якою ціною стати народним депутатом, тому відстоювати свої права в судовому порядку не буду.
2. Неприємно здивувало ставлення до відвідувачів у Центральній виборчій комісії. Замість того щоб кваліфіковано допомогти, порадити, підказати, після кількох дзвінків дають пораду — звернутися в окружну виборчу комісію. Якщо співробітники Центрвиборчкому такі завантажені, то можна було просто розмістити копії документів, які стосуються виборів, на дошці оголошень у вестибюлі.
3. Про роботу районної адміністрації з організації виборів до ВР у 221-му окрузі не хочеться навіть згадувати. Після всіх скандалів, які супроводили вибори в цьому окрузі, після того як 170 тисяч виборців відчужено від участі в управлінні державою через відсутність у Верховній Раді їхнього депутата, викликає подив той факт, що і цього разу не змогли забезпечити чітку роботу виборчої комісії вже на початковому етапі виборчої кампанії.