«Вчитися граючись та гратися навчаючись»
Україна формує нову систему освіти. Необхідною умовою для цього є залучення новітніх методик навчання. Для сучасної освіти неприйнятними є консервативний монолог викладача або застосування мотивації страху в навчанні. На сьогодні процес навчання передбачає не лише теоретичне та практичне засвоєння матеріалу, спільне навчання як студентів, так і викладачів. Щоб вчитися було справді цікаво та весело, потрібно звертатися до таких методів та методик, які заохочуватимуть усіх членів групи бути активними і разом вчитися. Вчитися граючись та гратися навчаючись.
Саме з метою навчити українців гратися під час навчання і отримувати від цього не тільки позитивні результати, а й задоволення від навчання, Національний університет «Острозька академія» відвідали координатори товариства педагогів та аніматорів «Клянза» з Любліна. Протягом півроку тут проводитиметься перший в Україні експеримент, у разі успіху якого новітні методики поширюватимуться і на інші навчальні заклади.
З 27 по 29 січня в Острозькій академії активісти цієї організації провели тренінгові заняття для студентів та викладачів. Такий проект став першим в Україні, а Острозька академія — тим осередком навчання, де програма «Клянза» заклала підвалини використання педагогіки забави та цирку.
Відбувся перший етап тренінгів, а загальний курс передбачає три етапи, які будуть проводитися щомісячно протягом визначеного вікенду. По завершенні навчання, а саме в травні, студенти та викладачі, які брали участь у програмі, отримають сертифікати. Цей документ засвідчить право проводити подібні тренінги в Україні і присвоїть звання «супервайзора», тобто особи, яка може керувати роботою в групі.
Суть даної тренінгової системи є абсолютно новою для українських педагогів і полягає в застосуванні різноманітних методик для роботи в групі та зближення членів конкретної групи. За основу взято «педагогіку забави», що є символічною назвою методичних способів покращання процесу навчання. Застосовуючи психологічні теорії, координатори цього проекту спонукають кожного учасника групи позбавитись своїх страхів та упереджень. Метою педагогіки забави є наявність у керівника групи різноманітних ідей. Такий підхід дозволяє забезпечувати свідому креативну працю, що спонукає до творчого розв’язання поставлених завдань у групі.
Поняття «забава» співвідноситься у нас «з чимось приємним», «тим, що викликає спонтанну поведінку» і «тим, що приносить радість». Педагогіка забави вибирає з репертуару традиційних чи терапевтичних ігор лише ті, які відповідають визначеним вимогам, забезпечують добровільність участі та покращують взаєморозуміння на усіх рівнях комунікації.
Протягом трьох днів двадцять п’ять острозьких студентів та викладачів погодилися взяти участь в експерименті та засвоїти методики, які дозволяють запам’ятати імена усіх членів групи, розвивати зорову, слухову та кінетичну пам’ять, покращити ритмічні можливості особи, вдосконалити пластичні навички, навчитися елементарних принципів циркової педагогіки.
Діяльність організації поширюється не лише на території Польщі, а й в Німеччині. Долучившись до проекту, Україна стала ще одним географічним пунктом для «Клянзи», яка сподівається, що система «ігор та різноманітних мистецьких методик» зацікавить українців і пошириться завдяки особам, залученим до програми в Острозі.
Один із координаторів проекту, спеціаліст із педагогіки цирку Моніка Каліновська говорить, що їй дуже сподобалось працювати в Україні. «Це наш перший спільний проект з вашим навчальним закладом і, сподіваюсь, не останній, адже я бачу перспективи розвитку педагогіки цирку, гри, пластики, танцю в Україні. І великі надії покладаю саме на майбутніх випускників цих курсів. Задоволена учасниками курсів, які виявилися готовими сприйняти нові та нетрадиційні методики роботи в групах, були дуже активними та небайдужими. Дуже дякуємо за теплий прийом, цікаву та плідну співпрацю».
Інший координатор проекту в Україні, отець Григорій Драус, як один із ініціаторів курсів, зазначив, що йому дуже приємно, «що і в Україні нарешті познайомляться з елементами педагогіки забави, яка активно розробляється в Польщі вже 15 років. «KLANZA» готова поділитися своїм досвідом та розробками у цій галузі, і дуже радує велика кількість бажаючих взяти участь у курсах, адже серед учасників ми бачимо не лише викладачів Острозької академії, а й студентів вашого навчального закладу та вчителів середніх закладів освіти».
Перший етап тренінгів був досить успішним і посіяв сприятливі зерна в серцях тих, хто долучився до курсів. І викладачі, і студенти, і навіть вчителі місцевих шкіл досить позитивно сприйняли можливість використання ігор під час навчання, як офіційного, так і неофіційного. На разі всі учасники сформованої в академії групи з нетерпінням чекають на наступну зустріч з представниками польського товариства «Клянза», яка відбудеться в лютому, а також уже готові до самостійної роботи для подальшого пропагування методики забави серед українських закладів освіти.