Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Гімн морю, річкам і водоспадам

У Музеї мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків відкрилася виставка китайського мистецтва
25 червня, 10:35
ІЛЮСТРАЦІЮ НАДАНО ПРЕС-СЛУЖБОЮ МУЗЕЮ ХАНЕНКІВ

В експозиції «Життя Води» представлено витвори мистецтва XVIII—XX століть: 27 сувоїв і близько десятка декоративних виробів. Китайські знавці витонченого — «веньжень», стверджували, що за допомогою розглядання будь-якого предмету мистецтва можна вести «сердечну бесіду» з усім світом. Науковець Лі Кайсянь у передмові до трактату про живопис зазначив: «У світі незліченна кількість речей — і кожна несе в собі свою істину». Кожна з «речей» на виставці «Життя води» веде з нами прямий діалог: сувої звуть до чудової країни, де дзюрчать водоспади, золоті рибки безтурботно плескаються в бурхливій водоймі, а рибалки у човні зі слонової кістки закидають сіті, сподіваючись на щедрий улов... Виставка відкриває глядачеві всю повноту й різноманітність життя водної стихії, запрошуючи до світу витонченої східної культури.

Сувої із живописом в жанрі «гори і води» — справжній гімн морю, річкам і водоспадам. Ці пейзажі відображають захоплення і трепет, які людина споконвіку неминуче відчуває перед стихією. Китайські картини пишуться тушшю, мінеральними та рослинними фарбами типу акварелі на шовку (інколи на бавовняній або прядивній тканині), або на особливому папері з м’якого тонкого волокна у формі сувоїв: горизонтальних для роздивляння на столі й вертикальних — для прикрашання стін.

Дивлячись на сувої «Розповідь про джерело персикового кольору», «Прибережні дерева та високі гори вдалині» ми споглядаємо епічний пейзаж, і налаштовуємося слухати чудовий спів феніксів під історії про Нефритового Володаря Юй-Ді... Роздивляючись сувій, не варто забувати і про філософський підтекст: східна ідея «порожнечі», з якої все виникло, у стародавніх сувоях проявляється через характерні «порожнини» в композиції. Однією з прикметних рис китайського живопису є те, що образи в ньому створюються за допомогою лінійного малюнка, тоді як в європейському живописі зображення моделюється за допомогою об’ємів і форм, кольору й світлотіні. На довгому і вузькому паперовому або шовковому сувої художник зображує тихі води річок, створюючи відчуття нескінченності простору, побаченого зверху або збоку. Підпис угорі полотна довершує картину: близькість живопису та каліграфії є типовою для Китаю.

Виставку живопису було істотно доповнено десятком витворів декоративно-прикладного мистецтва. Симетричний вишитий візерунок з лотосами чудовий за складністю виконання, гармонійним поєднанням фарб й усіх елементів композиції. Сюжетно він перегукується із зображеннями лотосів на паперовому сувої, який відноситься до популярного жанру «живопису квітів і птахів».

Розкішний різьблений ліхтар XIX століття з намальованим на склі пейзажем ймовірно запалювався вечорами спеціально для того, щоб зачаровано слухати співи цикад... А прохолода слонової кістки мимоволі викликає бажання доторкнутися до дивовижного шедевра: сценки на рибальському човні із закинутими у воду сітями. Допитливому глядачеві достатньо придивитися, щоб у найдрібніших подробицях побачити всі деталі: свійську птицю на борту, дитину в заплічному мішку у батька, хитромудрий візерунок невода. Вся композиція схожа на жанрові сцени сувоїв «Джонка у вирі» й «Рибалки, що тягнуть сіті», які виконані пензлем на шовкових сувоях.

Навіть парні світло-блакитні вази з кракелюром своїм кольором нагадують про водну стихію, довкола якої побудована виставка. Поряд із ними експонується мініатюрний флакон для тютюну з різьбленого каменя (ймовірно, з лазуриту) із зображенням золотих рибок. Ці чарівні створіння зображені художниками і на сувоях: стрімкий і граційний рух рибок у бурхливих потоках невидимої для глядача води віртуозно було передано майстром.

На думку організаторів виставки, «вода як об’єкт поклоніння, споглядання і захоплення, покликана привернути увагу громадськості до екологічних питань і спонукати глядачів звернутися до природи як джерела натхнення». Цікава й різноманітна експозиція, що об’єднала різних майстрів під егідою «Життя Води», збагачує наше знання китайської культури і розкриває нові грані творчості художників XVIII — початку XX століття.

Виставку «Життя Води» можна відвідати до 31 серпня.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати