Мислити формою, яка й є змістом
Майстерня графічного дизайну Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури святкує 25-річчя і запрошує на виставкуНа перший погляд, невеликий ювілей, однак є досить вагомим і потужним щодо результатів творчо-педагогічної діяльності майстерні на чолі з членом-кореспондентом НАМУ, народним художником України, професором Віталієм Шостею, сьогодні відомої не лише в нашій країні, а й за кордоном. Чітко визначений шлях розвитку, унікальні методологічно вивірені розробки, впроваджені новатором-педагогом і художником, стали достойним продовженням діяльності Георгія Нарбута і Василя Кричевського, які формували основи національного дизайну в Українській академії мистецтва.
У майстерні панує дух творчості, новаторська ініціатива, висока вимогливість і водночас взаємна повага студента і педагога. До ювілею підготовлена виставка. В експозиції представлені учбові твори студентів 1—5 курсів Академії, представляючи багатоманітність української новітньої дизайнерської школи.
— Наша майстерня є творчою лабораторією, — наголосив Віталій ШОСТЯ. — Загальноосвітня підготовка дозволяє студенту пройти від формотворчих азів до складних концептуальних проектів. Визначальна роль відводиться вихованню спостережливості й уважності до світу, глибинного проникнення у суть предмета, граничної точності у графічній формалізації властивостей об’єкту та явища дослідження і, нарешті, творення образу на ресурсі гармонії — поєднання раціонального мислення і стихії інтуїції, почуттів, належності до етнокультури.
ГОЛЬЦЕВА КАТЕРИНА. ОБ’ЄКТ. ПОНЯТТЯ. МЕТАФОРА. ЛЮДСЬКІ ФОБІЇ
Інструментом дизайнерського проектування слугують такі предмети, як основи композиції, кольорознавство, шрифт, комп’ютерна графіка, фотокомпозиція і ще багато спеціальних знань і навичок, здобутих кожного року. Упродовж навчання належне місце займають загальнофахові дисципліни — рисунок, живопис, естампні техніки, історія мистецтва графічного дизайну...
Насичена експозиція візуально виглядає дещо агресивною, але це є природа дизайну — досягнення глибини в активному сприйнятті середовища, багатошаровості інтелектуальної праці.
Студенти майстерні графічного дизайну постійно беруть потужну участь в дизайнерських проектах, зокрема: Всеукраїнська виставка «Життя шрифту», Всеукраїнська триєнале «Брама дизайну», Всеукраїнська виставка «Високий замок» у Львові; у конкурсах, де були переможцями: «Пам’яті Голодомору» (три конкурси), «Українська мова — твого життя основа», «Українська зірка упаковки» (упродовж 10 років), конкурси «Кока-Кола» та ін.»
Зокрема, Віталій Шостя зосередив увагу на дизайнерському проекті «Родовід духу» майстерні графічного дизайну Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури у співпраці з Василем Лінде-Кричевським (онуком Василя Кричевського) та Благодійним фондом «Дар», з його керівником Валентиною Подгорною, на основі орнаментів Василя Григоровича Кричевського.
ЯРОШЕНКО НАТАЛЯ. ЯК СКЛАСТИ СОРОЧКУ? АКЦИДЕНТНИЙ ШРИФТ
— Глибинна суть народного орнаменту, декоративно-ужиткового мистецтва була для Кричевського джерелом новаторських пошуків, імпульсом до створення блискучих зразків новітнього українського мистецтва, — зауважив професор. — Проектуючи актуальні об’єкти графічної пластики, В. Кричевський, мабуть, підсвідомо, як це могло бути лише у справжнього митця, наповнював їх тими неповторними українськими генами, що й творило дивовижний синтез виразного авторського стилю з ознаками авангардного часу.
Отримані від Василя Лінде-Кричевського орнаменти як сконденсовані ідеї великого майстра стали для студентів майстерні завданням проекту, що передбачало відповідь на запитання про сенс і спосіб використання набутків у сучасній творчості не елементарним цитуванням зразків, створених попередніми поколіннями, не декоруванням орнаментами, а природним продовженням, розгортанням їх родових ознак у новому вимірі.
Проект, який народжувався під гаслом «Пізнаючи свій рід — знайди себе!», ніби проклав творчий часовий місток, наповнив духовністю зв’язок з одним із «батьків» того виду діяльності, що тепер зветься графічним дизайном, — із Василем Григоровичем Кричевським.
— Відкриття виставки стало своєрідною захоплюючою лекцією професора Віталія Шості, — наголосив у своєму виступі проректор із наукової роботи Академії Остап КОВАЛЬЧУК. — Я вітаю майстерню графічного дизайну, яка виховує патріотизм до своєї професії, до України, з ювілеєм. Нині тут працюють досвідчені спеціалісти-фахівці, які отримують перші місця на виставках та конкурсах.
Голова Українського клубу пакувальників, керівник Аналітичного центру «Упаковка» В. Кривошей оголосив імена 29 переможців у конкурсах «Українська зірка упаковки» та «Українська етикетка» і запропонував провести на виставці майстер-класи для молодих дизайнерів.
Фотоілюстрації надано майстернею графічного дизайну Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури.