Перед «Запорожцем» навіть «Субару» відступає
Львівські власники «горбатих» подолали 1600 кілометрів польськими дорогами
Львівський клуб власників «горбатих» «Запорожців» сміливо можна назвати клубом екстремального автотуризму. Відважитися на антикварному вітчизняному міні-авто (переважній більшості клубних авто вже за сорок років) відправитися у дальню дорогу — рішення дійсно сміливе. Але, як кажуть автомобілісти, хто не стартує, той не досягає мети...
Цьогоріч сім автомобілів клубу «ЗАЗ-КОЗАК» відправилися підкоряти польські дороги. На запрошення колег-автомобілістів українці «поколесили» на два престижних фестивалі антикварних автомобілів за маршрутом Львів — Люблін — Варшава — Отрембуси — Ридзина — Краків — Жешув — Львів. Всього — трішки більше 1600 кілометрів.
Звісно, дальня дорога вимагає серйозної підготовки авто. Щоб бути впевненими в хорошому технічному стані автомобілів, клуб провів перевірку своїх машин на унікальному стенді комп’ютерної діагностики львівської фірми «Інвестиції УП». На майданчику облдержавтоінспекції організовано провели техогляд та поміняли номерні знаки старого зразка на нові. Вперше в Україні (згідно з Указом Президента України про вилучення «елітних» та «міліцейських» номерів і видачу їх у загальне користування) частина автомобілів клубу «одягнула» номерні знаки із буквами МІ. Як відомо, виїзд за кордон із номерними знаками, що містять нелатинські букви, заборонено... Обов’язковими для виїзду на територію Євросоюзу є й автомобільні страховки — «зелені карти». Вартість найдешевшої 15-денної — 174 грн.
«AVTO SACRUM-2005»
Фестиваль «Avto Sacrum- 2005» у містечку Отрембуси (близько 30 кілометрів за Варшавою) — це одне з найстаріших європейських місць зібрань ретроавтомобілістів. Вже 74-й раз у першу неділю травня у місцевому костьолі св. Кшиштофа (св. Кшиштоф — покровитель подорожуючих) відбувається специфічне богослужіння. Місцевий пастор освячує автомобілі та мотоцикли. На помості перед костьолом для символічної посвяти встановлюють найстаріший автомобіль, потім через двір костьолу проїжджають всі автомобілі (їх також освячують), а глядачі мають унікальну можливість оглянути антикварні дива. Місцеві жителі та чисельні гості цього року спостерігали понад три сотні різноманітних «антиків». Серед них і українські «жужики».
Після посвяти на антикварні авто чекають серйозні випробування — ралі за легендою. Щоб перемогти, потрібно наколесити півсотні кілометрів навколішніми дорогами за спеціальною картою-головоломкою. Вписатися в часові рамки і відзначити на карті спеціальні позначки. Позаминулого року нашому екіпажу вдалося завоювати один із Кубків, цього року, на жаль, — ні. Проте, на нас чекала приємна несподіванка: організатори фестивалю встановили Кубок для гостьового екіпажу, що подолав найдовшу відстань до місця проведення фестивалю. Виявилося: від Львова до Отрембусів — 444 кілометри — більше наших «Запорожців» ніхто не подолав. Слід зазначити, що дороги в Польщі значно кращі за наші вітчизняні, проте власники закордонних антикварних машин традиційно перевозять їх на лафетах.
В містечку Отрембуси знаходиться один із найстаріших у Східній Європі приватний музей техніки. В музеї понад три тисячі експонатів. Тут можна побачити стародавні радіоприймачі, велосипеди, мотоцикли, навіть танки та літаки. Проте найбільшу колекцію складають саме автомобілі. Очі розбігаються...
На території музею проходить нагородження переможців та товариська вечеря. Цьогоріч поляки засмажили велетенського кабана...
«ЗАМОК В РИДЗИНІ-2005»
Цей фестиваль в маленькому містечку біля німецького кордону (до Берліну 180 кілометрів) ще досить «молодий». Організатори — Спілка інженерів та механіків Польщі — проводять його лише третій рік поспіль. Родзинкою цього фестивалю є його місце базування — стародавній замок польського короля Станіслава Ліщинського. Замок, частково зруйнований під час війни, відбудований і служить тепер фешенебельним готелем. Навколо замку, що стоїть на дерев’яних модринових сваях, водяні рови. Минулоріч окрім автомобільних гонок, що входять до офіційної програми фестивалю, екіпажі змагалися в перегонах на байдарках-двійках. Цього року другою дисципліною змагань була стрільба з рушниць. От тут українці всім дали фору і привезли до Львова головний приз братства королівських стрільців — оригінальну пам’ятну мішень. До програми фестивалю увійшли чотири спортивні проби: ралі за легендою до містечка Лєшно і назад до Ридзини (всього близько 90 кілометрів асфальтовими дорогами), швидкісний участок з фігурним водінням та екзамен на знання Правил вуличного руху. Протягом всього часу перебування учасників фестивалю в замку, окрім змагань, відбуваються покази автомобілів — конкурс елеганції. Водії демонструють свої автомобілі у костюмах епохи випуску антикварного авто. Навколо замку — експозиція автомобілів, що прибули на фестиваль. Мене найбільше вразив приватний пожежний автомобіль чеського виробництва Магірус-Мейц 1957 року випуску. За технічними даними він і нині — зразок технічної досконалості: потужний V-подібний 6 циліндровиймотор повітряного (!) охолодження «їсть» всього 17 літрів дизтоплива при масі авто 4 тонни. Особливу симпатію (звісно чому: це двоюрідний брат нашого «горбатого») викликав мініатюрний «Fiat-500». Але чотирьохциліндровий моторчик із водяним охолодженням, збережений в ідеальному стані, ніяк не зміг розвинути швидкість понад 60 км/год. До культурної програми увійшов симфонічний концерт у Великому бальному залі палацу. Спеціалісти польської Спілки інженерів-механіків провели семінар про європейські Положення утримання та експлуатації антикварної автотехніки.
ДОДОМУ — З ОДНИМ «ПОРАНЕНИМ»
Сім львівських «Запорожців» з клубу екстремального автотуризму «ЗАЗ-КОЗАК» відправилися додому, 800 кілометрів подолали за дві доби. Могли швидше, проте завадила серйозна поломка в одному авто. Поламався приводний вал коробки передач: зрізало зубці. Поломка нетипова для «Запорожця» (за клубною статистикою, таке буває у одного із десяти авто раз в десять років). Звісно, запасного вала в нашій «ремонтній аптечці» не було. Місцеві автомеханіки розводили руками, мовляв, доведеться ваше авто буксувати через усю Польщу. Знайти антикварну деталь — марна справа. Найстаріші «Запорожці», що експортувалися до Польщі, — прадідусі нашого «горбатого» — вже давно викинули на металолом. Прийшлося знімати мотор, від’єднувати коробку передач, вручну наварювати електрозваркою та запилювати штифти. На превелике здивування поляків, авто поїхало... Один з найбільших плюсів «горбатого» — його феноменальна живучість! Власник «пораненого» авто спочатку несміливо, але з часом все сміливіше витискав звичні для польських магістралей 80—90 кілометрів за годину. Польське пальне дуже якісне і дороге (1 літр — 4 злотих, тобто один євро за літр). Як не дивно, на імпортному пальному «Запорожець» скоріше не їде. Додому всі сім клубних авто приїхали власним ходом. Водії, трохи втомлені, переповнені позитивними враженнями, приїхавши до Львова, взяли участь у спеціалізованій автомобільній виставці «Автотехшоу-2005», де провели для дітей шоу-урок вивчення Правил вуличного руху та провели змагання із драграсінгу.
«ПЕРЛОВА ГРАН-ПРІ ЛЬВОВА»
Близько чотирьох тисяч глядачів стали свідками екстримальних автозмагань з драгрейсингу «Перлова Гран-прі Львова». Цікавинкою цих змагань, організованих Галицьким автомобільним клубом, став Кубок на чверть милі на «горбатих» «Запорожцях». Львівський авто-фан-клуб «ЗАЗ- КОЗАК» у рамках спеціалізованої автомобільної виставки «АвтоТехШоу-2005» виявляв кращий автомобіль у класі до 900 кубічних сантиметрів. У фіналі парних гонок Назарій Ковалюк переміг Ірину Денис і отримав Кубок клубу. Окрім «Запорожців» стандартного класу, на змаганнях виступав і тюбінговий пікап Григорія Кримеріцина. У класі до 1600 куб. см. клубний автомобіль показав результат — і увійшов до кращої десятки. За специфічними правилами шоу щорічно розігрується суперфінал. Переможець Кубку «горбатих» «Запорожців» змагається із найкращою спортивною машиною. Звісно, щоб вирівняти шанси та надати шоу спортивного інтересу, переможець Гран-прі стартує і проходить стандартну дистанцію у чверть милі (близько 400 метрів) заднім ходом. Цікаво, що запланований Суперфінал між кращим запорожцем і переможцем — спортивним «субару» — не відбувся. Власник надпотужної іномарки ввічливо відмовився: мовляв, йому шкода машини. Насправді, мабуть, він був свідком минулих змагань, коли вітчизняний «жужик» несподівано переміг крутого «мітсубіші екліпт»...
СВІТОВИЙ РЕКОРД ІЗ ВМІСТИМОСТІ
Члени клубу разом зі львівськими пластунами зробили спробу побити рекорд України (мабуть, і рекорд світу) із вмістимості в салон «горбатого» «Запорожця». Минулорічний рекорд — 17 чоловік — був встановлений у 2003 році на святкуванні Дня міста Винники (Львівська область). Цьогоріч телекомпанія «Інтер» зафіксувала новий рекорд — 20 (!!!) чоловік. Авто-фан- клуб «ЗАЗ-КОЗАК» шукає спонсорів для подачі заявки до національного комітету Книги Рекордів Гіннесса для встановлення офіційного досягнення...
P.S. Клуб висловлює подяку спонсорам автопробігу: голові Львівської облдержадміністрації п. Петру Олійнику, страховій компанії «ПРО100 Страхування» (гендиректор — Павло Фурцевич), СП «Астромал Україна» (директор — Анджей Стружек), виставковому бюро «Експо Бізнес Сервіс» (директор — Валерій Антонюк)