Санкції «у повітрі»
Чому літаки авіакомпанії «Аерофлот» досі приймають в українських аеропортах?
Крим закритий для багатьох авіаперевізників світу. Авторитетна для них Міжнародна організація цивільної авіації (ICAO) рекомендує уникати повітряного простору над півостровом, Європейська організація з безпеки аеронавігації заборонила приземлятися в місцевих аеропортах — порушника можуть не прийняти в авіапортах Європи. Міністр інфраструктури України Максим Бурбак наголосив, що всі авіакомпанії, які здійснюють перельоти до Криму, грубо порушують міжнародні норми.
Проте поки що в жодного літака авіакомпанії «Аерофлот», яка відкрито заявляє про запровадження знижок на польоти до Криму, ні в авіакомпанії «Грозний авіа», яка почала базуватися в Криму, проблем жодних немає. Їх, як і раніше, допущено до виконання польотів в Європі, Африці і на Близькому Сході. З боку Європи поки що до російських авіакомпаній жорстких санкцій не застосовано — літаки російських авіакомпаній вільно літають до європейських аеропортів. Як, власне, і Україна конкретно за польоти до Криму російські авіакомпанії не карала. Літаки російської авіакомпанії «Аерофлот» ще вчора вільно приземлялися у столичному аеропорту «Бориспіль». У Державіаслужбі цей факт пояснюють так: «Інформація про ситуацію довкола Криму і порушення з боку Російської Федерації вимог Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, двосторонніх і багатосторонніх угод та рішень Ради Міжнародної організації цивільної авіації (IКAO) на постійній основі направлено до ІКАО, Усесвітньої авіатранспортної асоціації (ІАТА), Європейської конференції цивільної авіації і Європейської організації з безпеки аеронавігації (Євроконтроль) та суміжних країн». А також на сайті держоргану зазначено, що у співпраці з Міністерством закордонних справ і дипломатичними службами України «здійснюють роботу для нотифікації Російської Федерації про виявлені порушення вимог міжнародного повітряного права і чинного законодавства України». Інакше кажучи, повідомляють РФ, що вони такі собі неслухи і, ой як негоже, не виконують правил...
Тим часом у Міністерстві транспорту РФ вже пригрозили запровадити санкції для українських авіаперевізників, якщо Україна покарає російські компаній за польоти до Криму чи в міжнародних авіаінституціях домагатиметься транспортних санкцій для Росії. «Усі комерційні права є дзеркальними як щодо іноземних перевізників, так і щодо російських перевізників. І якщо комерційні права російських перевізників певним чином ущемлюються, скорочуються, то адекватно скорочуються комерційні права іноземних перевізників у відповідність з принципом паритету», — заявив заступник міністра транспорту Валерій Окулов. За його словами, обмеження можуть торкнутися польотів за жвавими транссибірськими маршрутами, за якими проходить основний потік трансконтинентальних перельотів світових авіакомпаній.
Підсумовуючи, експерти зазначають, що найімовірніше, жорстких санкцій одне проти одного не буде. Тим паче, що ICAO взагалі на початку квітня доручила авіавладам Росії і України домовитися між собою про керування польотами в повітряному просторі над Кримом і Чорним морем. А рекомендації, які ICAO дало авіакомпанія раніше, не що інше як турбота про безпеку пасажирів, а не «політичні санкції». «Рішення ICAO не пов’язане з політикою, а належить до питань безпеки польотів — російські авіакомпанії літали до Криму без отримання диспетчерських дозволів і без ведення радіозв’язку в повітряному просторі України, — каже експерт в авіаційній галузі Артур Вінюков-Прощенко. І, за його словами, якщо авіаслужби сусідніх країн не можуть скоординувати польотів, високий ризик зіткнення авіалайнерів. Тому, стверджує Вінюков-Прощенко, щойно стане зрозуміло, хто координує і відповідає за безпеку на нижньому повітряному просторі на півострові, все владнається.
КОМЕНТАР
«УКРАЇНСЬКОМУ МЗС І МІНІНФРАСТРУКТУРИ СЛІД ЗВЕРНУТИСЯ ДО ШТАБ-КВАРТИРИ ICAO»
Андрій КЛИМЕНКО, головний редактор інтернет-проекту BlackSeaNews, керівник проекту «Майдан закордонних справ»:
— Порти Криму порожні — туди заходять лише російські судна. Скасували заходи круїзні компанії. Транспортні засоби, які відвідали Крим, порушують міжнародне законодавство. Адже базовою є резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 27 березня цього року. Вона закликає всі держави, міжнародні організації і спеціалізовані установи не визнавати будь-яку зміну статусу АР Крим і міста Севастополя на підставі референдуму й утримуватися від будь-яких дій або кроків, які можна було б тлумачити як визнання будь-якого такого зміненого статусу. ICAO є структурою ООН. І повітряний простір Криму, і море, і шельф, за міжнародним законодавством, належать Україні.
Але на день до Криму літає від шести до восьми російських авіакомпаній. І п’ять із них здійснюють міжнародні рейси. При цьому 80% — рейси «Аерофлоту». Ми вважаємо, що Українському МЗС і Мінінфраструктури слід звернутися до штаб-квартири ICAO в Канаді з проханням застосувати санкції щодо російських авіакомпаній. І РФ не слід нас «залякувати» дзеркальними санкціями. Вони не мають на це жодної юридичної підстави. Адже не ми, а міжнародне співтовариство каратиме російські авіакомпанії.
Але особисто мені незрозуміло, чому російські авіакомпанії настільки недбало ставляться до загрози санкцій. Адже, скажімо, банки — ВТБ, «Сбербанк России» — пішли з Криму. Банкіри тверезо оцінюють ситуацію і не хочуть ризикувати, оскільки працюють в Україні й інших країнах. Думаю, що з часом «Аерофлот» перестане літати до Криму. Туди літатимуть лише ті авіакомпанії, яким нічого втрачати, — зі старим авіапарком і літаками, нездатними літати на далекі відстані. Ті, хто й так не може здійснювати міжнародні рейси.