Про тих, хто переміг СРСР, подолавши страх
Вийшло друком доповнене перевидання спогадів Євгена Грицяка про Норильське повстанняНещодавно видавництво «Смолоскип» перевидало «Короткий запис спогадів» Євгена Грицяка про Норильське повстання 1953 року. Яке значення мав протест в’язнів таборів ГУЛАГу в Норильську для руйнування радянської системи та яку роль відіграв у цьому повстанні поневолених людей за свої права та людську гідність Євген Грицяк, «День» писав не раз. Ще більше розповість читачеві сама книжка. Адже це — вичерпна хроніка тих подій.
До слова, в травні виповнюється 60 років із часу Норильського повстання. Без перебільшення, ця дата заслуговує на увагу українського суспільства. Утім, чи займе цей своєрідний ювілей відповідне місце в інформаційному просторі країни? Навряд. Тим паче, що книжка, видана «Смолоскипом», є свого роду компенсацією за передбачувану мовчанку ЗМІ.
У 1953 — 1954 роках більшовицьку каральну систему ГУЛАГ сколихнули три масові повстання політичних в’язнів. Першим і наймогутнішим та найбільш тривалим у часі було саме Норильське повстання. Із усіх табірних повстань це було єдине без застосування зброї. У ті часи це був чи не єдиний випадок, коли хтось відстоював гідність і людські права, а кулемети мовчали.
«Перед нами той випадок, коли автор книжки не міг залишитися живим. Очолити повстання в’язнів сталінського концтабору означало останній етап, — пише в передмові до книжки інший, не менш видатний політв’язень Євген СВЕРСТЮК. — Грати в житті свою останню роль. Із таким усвідомленням можна було вже не думати про збереження життя, а тільки про розумне ведення справи так, щоб тобі повірили п’ять тисяч чоловік, чиє достоїнство ти захищаєш».
Уперше «Короткий запис спогадів» було видано 1980-го року в США, також видавництвом «Смолоскип» в еміграції. Писати їх Євген Степанович почав 1978 року — в двадцять п’яту річницю повстання. Підштовхнув його до цього знайомий із часів ув’язнення, священик Української греко-католицької церкви Зиновій Карась. А передати матеріал на Захід допоміг Панас Заливаха.
«У 1978 році, тобто в 25-ту річницю повстання, я зробив «Короткий запис спогадів» (для себе самого), щоб зафіксувати на папері все, що збереглося в пам’яті з тих бурхливих днів. Але незабаром наді мною нависла загроза з боку КГБ — бути посадженим у психіатричну лікарню. Тому я вирішив передати свої записки для збереження на Захід, де вони не тільки збереглися, але з легкої руки Осипа Зінкевича, директора видавництва «Смолоскип», буди видані окремою книгою», — пише Євген Грицяк в авторській передмові.
Згодом «Короткий запис спогадів» перевидавався в незалежній Україні, востаннє — 2010 року снятинським видавництвом «ПрутПринт». Але нове перевидання, здійснене «Смолоскипом», значною мірою доповнене. У «Короткому записі спогадів» вперше з’являється друга частина — «Після повстання», не менш цікава, аніж перша. Адже за першим звільненням Євгена Грицяка слідувало повторне ув’язнення, нові табори, вивчення англійської, знайомство з йогою, яке вивело його на поле ненасильницької боротьби. Зрештою, в книжці добре передано ту несприятливу атмосферу, в якій опинялися політв’язні, що поверталися на волю, і схему поведінки представників КДБ, котре переслідувало їх за межами таборів. За право на життя потрібно було боротися й у таборі, й поза ним. Саме тому 1981 року Євген Степанович, переслідуваний КДБ, був змушений написати Брежнєву «Відкритий лист з приводу нашої рівноправності». Такого кроку від нього не очікували. «Євген Грицяк написав про комуністичну систему своє свідчення і вивів її на поле ненасильницької боротьби. А на цьому полі насильство завжди програє», — так охарактеризував цей лист Євген Сверстюк.
«Відкритий лист з приводу нашої рівноправності» повністю надруковано в перевиданій «Смолоскипом» книжці. Також сюди включено заяву щодо дозволу на еміграцію, звернення до Леоніда Брежнєва та Індіри Ганді з проханням забезпечити право на виїзд, таке ж звернення до Комітету сприяння виконанню Гельсінських угод, а також фотоматеріали.
Спогади Євгена Грицяка — це свідчення про події, які, попри свою значущість, досі не знайшли для себе місця в підручниках з історії. Утім, викладені лідером повстання в його правдивій і зрозумілій манері розповідати, вони легко знаходять шлях до допитливого читача.
Ми не могли не скористатися виходом книжки як приводом, щоб поставити Євгенові ГРИЦЯКУ декілька запитань.
— Сьогодні авторитарні режими на пострадянському просторі набирають загрозливих форм. Тим більшого смислу набуває 60-річчя Норильського повстання. На вашу думку, що сьогодні надзвичайно важливо пам’ятати про ту боротьбу та її учасників?
— Треба пам’ятати, що їм вдалося припинити боятися. Усю радянську систему було побудовано на страхові. Люди боялися одне одного, а найбільше — грізного ЧК. Здавалося, що то непереборна сила, — така вона була жорстока, нелюдяна. А ми подолали той страх. І це найважливіше. А після нас уже перестало боятися населення. Коли ми пливли пароплавом «Марія Ульянова» з Норильська у Володимирську тюрму, на пристанях до нас на човнах підпливали рибалки й розпитували про повстання та підтримували нас. Після цього в Радянському Союзі розпочалися протестні рухи: виступ трудящих у Новочеркаську 1962 року, шістдесятники, Гельсінська спілка. Ці протестні рухи СРСР зупинити не вдалося. Як влучно сказала Марта Кравері, аспірантка Флорентійського університету, Норильськ став початком кінця радянської системи. Він показав, що з нею можна боротися.
— А чого не вистачає сьогодні політикам, пересічним громадянам, щоб відстоювати Україну?
— У нас дуже низька національна самосвідомість. Ми можемо самі себе називати «хохлами» або взагалі не бачити жодної різниці між хохлом і українцем. Ми повинні усвідомити, що ми — нація, яка має право на повноцінне існування поряд з усіма іншими націями та народами.
— Ви відстоюєте метод ненасильницької боротьби. Чи залишається така боротьба ефективною сьогодні?
— Вона залишається навіть більш ефективною, аніж збройна боротьба. Що ми — в’язні ГУЛАГу — могли протиставити репресивній системі Радянського Союзу, коли перебували за колючим дротом під пильним наглядом конвою? Яку зброю? У п’ятій зоні Норильського табору в’язні почали боронитися від офіцерів, які наступали лавою, кидаючи в останніх каміння. Офіцери втекли, але потім п’яту зону першою розстріляли. Пасивна сила більш дієва, бо вона не дратує противника, не будить у ньому ще гірше зло. Вона дає моральну перемогу. Навіть, якщо ті, хто злу протиставляє ненасильницький протест, гинуть, вони все одно отримують моральну перемогу над противником.