«Штукарство» Чака Поланіка
Прихована інтрига, що зберігається до останнього розділу роману «Чарівна ти»Американський письменник з українським корінням Чак Поланік (відомий ще за прізвищем Палагнюк), справжнє визнання до якого прийшло лише після екранізації Голлівудом його книжки «Бійцівський клуб» наприкінці 1990-х, продовжує епатувати своєю літературною творчістю. Один з останніх його романів «Чарівна ти», видрукуваний українською (переклад І.Паненко) не так давно видавництвом «Клуб сімейного дозвілля», ще більше утвердив багатьох читачів у думці про Чака Поланіка як «шокового письменника», здатного чорним гумором і відвертим цинізмом надовго увігнати у ступор.
Фантастична працелюбність письменника укупі з вродженим талантом і цілеспрямованістю відкривають перед ним невидимі для багатьох світи, роблять на деякий час справжнім оракулом, здатним передбачити майбутнє, навіть якщо воно у похмурих тонах.
Роман «Чарівна ти» є відгомоном тих епохальних змін, що мають відбутися у розвитку цивілізації найближчим часом. Адже людство нині перебуває на порозі генетичної революції, що, рано чи пізно, докорінно змінить наше усталене поняття про біологічне життя homo sapiens.
Сюжет твору розгортається навколо двох персонажів: Пенелопи Енн Гарриган — юриста-початківця, сповненої амбітних життєвих планів і устремлінь, та Корнеліуса Максвелла — президента компанії «ДейтаМайкроКом», фантастичні статки якого дозволяють впливати навіть на вибори президента Сполучених Штатів Америки. Дві абсолютно протилежні як за характером, так і за світоглядом людини опиняються у вирі подій, що могли спричинити до глобальної катастрофи людства.
Чак Поланік на сторінках свого роману-утопії майстерно моделює ситуацію, за якою у наділених владою людей (під владою слід розуміти мільярдні кошти на банківських рахунках) з’являється реальна можливість, скажімо, за допомогою біологічних механізмів реально впливати на чисельність людської популяції на планеті Земля! Його головний герой Корнеліус Максвелл, цей злий геній прогресу, наочно демонструє можливий сценарій еволюції людства, де реально може відбутися штучний добір найбільш стійких генотипів обох статей. Автор твору мимоволі нагадав про трохи призабуту расову теорію нацистів — євгеніку, що обґрунтовувала знищення у Третьому рейху вражених різними фізичними вадами людей і селекційне виведення надлюдини. Фактично ті ж самі цілі ставить перед собою очолювана Максвелом компанія «ДейтаМайкроКом».
Повним антиподом Корнеліуса Максвелла є Пенелопа Гарриган, чи як її зменшувально-пестливо називають друзі, Пенні. Дівчина з глухої провінції потрапляє у найбільший мегаполіс США — до Нью-Йорка, де розгортаються події роману. Чак Поланік, розкриваючи цей образ на сторінках твору, демонструє не лише відмінне знання анатомії жінки, а ще не згірше від Ріхарда Крафта-Ебінга досліджує людську сексуальність, навмисне вкраплюючи у сюжет твору низку лабораторних експериментів за участю Пенні.
Як вважають літературні критики — колеги Чака Поланіка, — його романи передусім викликали інтерес у любителів хорору і табуйованого чтива. Якщо порівнювати роман «Чарівна ти» з попередніми його літературними опусами, такими як «Колискова: роман», «Рент: усна біографія Бастера Кейсі» і особливо «Снаф», — тема еротики в окремих епізодах межує з відвертою порнографією, за яку автор неодноразово піддавався жорсткій критиці у різноманітних мас медіа.
Характерною рисою стилю прозаїка є прихована інтрига, що обов’язково ним зберігається до останнього розділу твору. Не став винятком і роман «Чарівна ти». Образ Пенні Гарриган викликає лише позитивне сприйняття, насамперед її намаганням взяти гору у боротьбі з «породженням пекла» Корнеліусом Максвеллом. Нагадуючи своїми вчинками і діями середньовічних алхіміків, він так само, як і його попередники, намагається штучно створити свого гомункула і, на відміну від них, таки досягає мети. Адже Пенні Гарриган — клон його дружини, котра колись давно трагічно загинула. Чак Поланік, як справжній штукар, і на цей раз несподівано для всіх викинув фортель, підтвердивши реноме найнепередбачуванішого письменника сучасності.