Перейти до основного вмісту

Парадокс поваги

18 серпня, 14:17

Асі з подякою

Подивився “Сьомий континент” – повнометражний дебют нині вже визнаного європейського режисера Міхаеля Ганеке.

Фабула рівним чином лякає і спантеличує. Живе собі зразкова австрійська родина, мама-тато-доня, живе, живе, а потім раптом вирішує скоїти групове самогубство. І не просто себе вбити, а ще й потрощити всі меблі, зіпсувати весь одяг, викинути всі гроші тощо. Після чого наковтатись пігулок.  І довго, болісно відходити. Ніякої легкої смерті.

Оптика тут максимально знеособлююча. Маса цифр, одні й ті самі рухи та ситуації, одні й ті самі плани й ракурси, де бачимо тільки руки персонажів, що повторюють одноманітні жести. Відповідно й акторська гра максимально стримана, аж до епізодів агонії – але й там радше йдеться про фізіологічні реакції. Камера стоїть на місці. Неквапний, холодний погляд.

З питанням про причину Ганеке лишає нас наодинці. Мій варіант відповіді: порожнє життя, в якому не лишилося місця для жодних прагнень, вартих докладання зусиль – лише пряма, мов мотузка під вагою шибеника, дорога до некрологу. То нащо витрачати час?

Цікаво, що подібні сюжети у найпереконливіших утіленнях побутують саме в західноєвропейських літературі й кіні. В Голівуді такий матеріал на маргінесі: американці – нація дії, тож із будь-якої ситуації шукають вихід, хай навіть і метафізичний. У Ганеке навіть метафізики немає.

Чому ж у наших сусідів по континенту процвітає отакий мистецький мотив – дивитися на самознищення героїв без жодної поблажки і до героїв, і до глядача?

В поблажках і річ. У “неправдивих і надто швидких відповідях”, замість яких Ганеке постулює “наполегливі питання” “прояснення дистанції”, “провокації та діалог”. Інакше кажучи, обходиться без діагнозів і повчань.

Європейському штибу мислення властива мудрість, набута моторошним шляхом – через масові жертвопринесення та епідемії нетерпимості, котрі припинилися не так вже й давно. Людина Старого Світу в першу чергу поважає чужий вибір – яким би жахливим він не здавався. І звідси “прояснення дистанції”, з якої нам пропонують дивитися на найбільш дикі і абсурдні вчинки на екрані, сцені чи сторінці.

Ми дивимось історію про мізерність людського буття, але спосіб виконання цієї історії виказує  глибоку повагу до цього буття.

Отакий парадокс.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати