Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Гельмут Коль та українська реформа

05 лютого, 16:14

На тижні що минає виповнилося 100 днів після місцевих виборів. Цей умовно «пільговий» час впершеобрані голови територіальних громад та інші посадовці використовують для засвоєння нових обов`язків. І для навчання. В Чернігові одна з таких груп отримала можливість три дні  спілкуватися зі своїм німецьким колегою – бургомістром із вісімнадцятирічним стажем (нині – у відставці) міста Дінкельсбюль, що розташовано у федереальній землі Баварія. Заняття присвячувалися організації роботи сільського та селищного голови, її раціональної побудови – так, як прийнято в країнах, де державне управління функціонує ефективно. Але, звичайно, не обішлося без обговорення територіальної реформи в Україні. Тим більше, що німецький фахівець, референт фодну Ганса Зайдля Юрген Вальхсхьофер, свого часу захистив докторську дисертацію з цієї тематики та викладав в універистеті.

Виявилося, що Німеччина також доволі боляче переживала подібні процеси. Безумовно позитивним прикладом стали зміни у землі Райнланд-Пфальц, які провів наприкінці шестидесятих років минулого століття майбутній канцлер Гельмут Коль. Не в останню чергу цей успіх сприяв зростанню його авторитету та наступній політичній кар`єрі. А от доля реформаторів на загальнодержавному рівні у середині семидесятих років виглядала дещо інакше – міністр внутрішніх справ, що її проводив, став безробітним. На запитання –  чому так трапилося, пролунала відповідь: питання не в реформі як такій (зрозуміло, що адміністративну структуру час від часу треба змінювати), а в тому, як її проводити.  Гельмут Коль, на думку німецького референта, був дуже переконливим для своїх земляків – йому вдалося пояснити свої прагення й, відповідно, отримати громадську підтримку. А ще – він безумовно дотримувався принципу добровільності, не поспішати через бажання зробити все швидше. Останнього не зробили політики на загальнодержавному рівні. А все, що йде через примус, відштовхується.

Також дуже важливо дотримуватися іншого принципу: спочатку визначаються повноваження нових органів місцевого самоврядування, а потім вже – територія, на яку вони поширюються. Той, хто робить навпаки, зрештою втрачає роботу. Причому розмір території має бути комфортним для мешканців територіальної громади, відповідно відстані – незначними. Тому жорсткі вимоги до чисельності мешканців об`єднананих територіальних громад пред`являти не варто – в Баварії існує рекомендована межа в 2,5 тис., але це не директива.

До речі, вигладає так, що саме Німеччина – першоджерело реформ територіального устрою в сучасній Європі. Примайнмі, вона стала моделлю для інших, в тому числі – для Польщі. Та у нашої західної слов`янської сусідки, попри всю її спорідненість з Україною, не відбувалося дуже важливого етапу змін, а саме – утворення об`єднаних територіальних громад. В цьому сенсі досвід Німеччини для нашої держави ближчий та необхідніший, ніж Польщі. Тим більше, що мовиться не лише про теоретичні засади, а й величезне коло технічних питань її реалізації. За словами професора Вальхсхьофера існує два томи матеріалів, де зазначені зміни докладно зафіксовані. Дивно, що досі вони не стали частиною дискусій в Україні, адже напевно містять перестороги вітчизянним реформаторам. Скажімо, щодо небезпеки втрати бажання мешканців малих сіл, позбавлених своєї адміністрації, за власною ініціативою робити громадські справи – наприклад, чистити дороги, бо тепер – це компетенція нової громади. Тож навіщо старатися? І вондочас їхнє відчайдушне прагнення зберегти свою ідентичність всіма можливими засобами: через добровільні пожежні команди (адже їхні шеврони містять назву населеного пункту), через власних депатів у місцевій раді, місцеву школу, спортивну команду та ін. 

Інша небезпека – позиція центральних органів державної влади. На жаль, вони ніде не схильні ділитися своїми повноваженнями, а навіть якщо таке й відбувається, то прагнуть їх передати без грошей та скорочення власних штатів. В результаті громади вимушені шукати додатокві кошти на нові функції. В Німеччині ця проблема нівелюється дуже чітко розписаними процедурами софінансування тих чи інших питань, що належать до сфер компетенції влад різних рівнів. В разі порушення громади судяться з державою – одна з них минулого року навіть виграла в Конститційному суді. А от як зазначена небезпека може проявити себе в Україні здогадатися не важко. На переконання Юргена Вальхсхьофера, в такому випадку постає питання – чи є політична воля, аби територальні громади були справді незалежними – в сенсі фінансів. Адже децентралізація не функціонуватиме, якщо зберігатиметься залежність від держави. А формальна незалежність нічого не дасть.

Володимир Бойко, Чернігів

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати