Перейти до основного вмісту

«Владні автомобілісти» і «посполиті пішоходи»

14 вересня, 10:35

Десь так років зо десять тому столичний «космічний мер» Леонід Черновецький, захищаючи свого заступника Дениса Басса від журналістів, які піймали останнього на кричущому незнанні проблем Києва та відвертих нісенітницях, заявив: «Ви ж повинні розуміти, він був хлопчиком із забезпеченої сім’ї, і тому жодного разу не їздив у київському метро…»

Ви можете уявити молоду людину, яка настільки байдужа до свого рідного міста, що ні разу не спустилася подивитися, скажімо, на оформлення станції «Золоті Ворота», яке заслужено вважається одним з найкращих у Європі й усьому світі? Я – ні. Проте, як бачимо, «хлопчик із забезпеченої сім’ї» вважав нижче за свою гідність спускатися з «плебеями» під землю, що не завадило йому стати високопоставленим чиновником. І розпоряджатися життям Києва, яке він усе своє життя спостерігав із віконця легковика…

Здавалося, що стилістика діянь «молодої команди Черновецького» після 2014 року назавжди відійде в минуле. Не лише у столиці, а й по всій країні. Тим більше, що за минуле десятиліття особистий автомобіль як такий остаточно перестав бути символом розкошів (як у часи дитинства Басса), а перетворився на засіб пересування. Ознаки багатства тепер – це «круті» авто, натомість на звичайних машинах пересувається значна частина пересічних киян. Але переважна більшість усе-таки або їздить на метро та в автобусах, або комбінує громадський і власний транспорт, а на додачу – ще й пересувається на своїх двох, а не на «своїх чотирьох». Але при цьому депутати міськради та керівники управлінь столичної мерії, схоже, так і залишилися «автомобілістами», у яких погляд на столицю та її проблеми сформувався якщо і не з висоти пташиного польоту, то під ракурсом, що його дають віконечка улюбленого автомобіля.

Прикладів рішень столичної мерії, прийнятих «з позицій власника авто», чимало, і кожен «пішохід» відчуває їх на собі. Торік, скажімо, затвердили норму, за якою торговельним павільйонам і кіоскам було заборонено працювати вночі. Згідно з нею «тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного або іншого призначення в Києві можуть надавати свої послуги з 8:00 до 22:00 у будні дні й з 8:00 до 23:00 у вихідні й святкові дні». Ті, хто голосував за тотальну заборону нічної роботи кіосків та інших МАФів, і ті, хто запровадив це рішення в життя, не звернули увагу на «дрібничку» - на соціальні потреби киян. Бо далеко не в усіх мікрорайонах, а особливо у тих селах і селищах, які за останні десятиліття стали складовими столиці, існують стаціонарні цілодобові магазини. Що ж робити киянам там, де таких магазинів і нічних супермаркетів немає? Де їм купувати у разі потреби в нічний час продукти? Ідеться не тільки про тих, хто зазвичай купує вночі алкоголь і закуски; автор цих рядків і сам не раз ходив – і взимку, і влітку – за різноманітними товарами до цілодобового магазину близько півночі, благо, в кілометрі від дому є торговельна точка мережі «АТБ»…

Утім, це і є наочне втілення розбіжності між «владними автомобілістами» та «безкінними пішоходами»: сів на «залізного коня» - і рвонув у разі потреби за п’ять чи десять кілометрів… Якщо така світоглядна розбіжність існує на рівні простих громадян, нічого страшного: кожен сам будує свою стратегію поведінки. Погано, коли «автомобілізовані» керівники міста й депутати міськради не здатні подивитися на реальне життя з позицій «пішоходів». Я вже не кажу про таку «дрібничку», що ці рішення порушили конституційні положення про рівноправність форм власності («Усі суб’єкти права власності рівні перед законом», а виконавча влада «забезпечує рівні умови розвитку всіх форм власності»). На щастя, за рік постанова ця явочним порядком перестала виконуватися в повному обсязі; і до 12 ночі павільйони влітку працюють, і цілу ніч подекуди, одне слово – потреби життя та ринкова (хоча й недосконала) економіка йдуть поперек сваволі «автомобілістів».

Схожа ситуація зі стихійними базарами. Так, на них і санітарну перевірку продукти не проходять, і заважають вони вільно ходити тротуарами… Але ж стихійні базарчики виникають не з чиєїсь злої волі, а відповідно до попиту масових категорій покупців, для яких навіть кілька кілометрів, що їх треба подолати на шляху до якогось із офіційних ринків, – проблема. Знову бачимо «погляд з віконечка авто»; для людини, яка чимало років пересувається на «залізному коні», правильне рішення – зосередити максимум дрібних торговців на великих базарах, зі зручними під’їздами. А для пенсіонера чи вчителя головне – наближеність таких от торговців до їхнього місця проживання чи роботи…

Ще один вимір дій «владних автомобілістів» - те, що майже рік ніхто не звертав увагу на нахабне паркування легковиків, в основному «крутих», на зупинках комунального транспорту. Й тільки останнім часом тут наявні позитивні зрушення – поліція знову почала приводити до тями власників цих легковиків, отож зупинки стали відчутно вільнішими. Проте є сумніви, що ця кампанія розпочата в інтересах «пішоходів», які користуються автобусами чи тролейбусами, - схоже, поштовхом тут стало те, що комунальний транспорт змушений був висаджувати й забирати пасажирів просто посеред вулиці, бо з обох боків нескінченні ряди припаркованих авто, а тому став заважати їздити цими вулицями тим, хто бачить світ з віконця автомобіля…

Утім, несправедливо було би не помітити непогані речі, зроблені знов-таки «автомобілістами» з міської влади. Йдеться про ремонт автошляхів у столиці. Користь із цього всім категоріям автомобілістів і всім групам пасажирів комунального транспорту та приватних маршруток. Але… Маємо й елемент дисгармонії: чи добре буде, якщо в місті пречудовий асфальт на вулицях – і вибоїни та ями у дворах, де так легко, особливо у темряві чи взимку, коли ці пастки вкриті снігом, зламати ногу? Знов-таки, «посполиті пішоходи» та їхні потреби відсунуті на другий, а то й на третій план.

Іншими словами, маємо те, що зветься конфліктом інтересів, який мав би бути розв’язаним передусім на користь більшості, але з урахуванням потреб меншості, нехай і не завжди заслужено грошовитої. Та чи вистачить на це кебети та політичної волі у «владних автомобілістів»?

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати