Перейти до основного вмісту

Як десятиріччя одного музею пов’язано зі статтею Юрія Шевельова «Над озером. Баварія»

18 жовтня, 13:16

Обличчя Києва постійно змінюється. Фахівці й корінні кияни говорять, що сьогодні столиця зовсім не така, якою була бодай двадцять років тому. Зникають не лише вулиці чи будівлі, а й парки, річки, села – останніх поглинає місто. Цієї середи, 16 жовтня, директор Музею історії Святошинського району Сергій Вакулишин представив власне дослідження околиць Києва, завдяки якому визначив та локалізував 475 місцевостей, що вже зникли з мапи столиці. Загалом у його колекції тисяча топонімів. А в наступному році повинен побачити світ довідник, створений на основі дослідження Сергія Вакулишина, «Топонімія Києва ХХ століття».

«У своїй роботі я посилаюся на архівні джерела, картографічні раритети, роботу з довгожителями, – розповідає дослідник. – Займаюся околицями столиці, а вони нашпиговані топонімами. Київ оточують ліси, а це урочища, річки зі своїми назвами. Проблема попереднього десятиріччя полягала в тому, щоб локалізувати топоніми. Мені доводилося ходити від хати до хати, записувати спогади старожилів. А в цій справі час не завжди на вашому боці. Крім того, не на всіх раритетних картах зазначено масштаб. Це означає, що його треба спочатку визначити, порівняти отримані результати з сучасними картами, щоб зрозуміти, що сьогодні на тому чи іншому місці».

Результати свого дослідження Сергій Вакулишин презентував у рамках святкування 10-річчя Музею історії Святошинського району. Щоправда, збір експонатів розпочався раніше, але саме десять років тому заклад переїхав з кімнатки в підвалі до нинішнього приміщення та увійшов до Асоціації музеїв науково-технічного профілю.

Автор вже розповідала читачам про цей єдиний в Україні громадський музей, присвячений саме історії району, в матеріалі «А що було на місці нашої школи?» від 20 березня 2013 року. Він справді багато в чому заслуговує на увагу. Тут кожен мешканець Святошина може більше дізнатися про місце, де живе. Наприклад, в колекції є особисті речі Олега Антонова, генеральний план Микільської Борщагівки 1970-х років архітектора Всеволода Суворова, архівні фото Святошинського міського санаторію 40-60-х років минулого століття, речі, пов’язані з авіаційним заводом, танковим полігоном, підземним бункером часів ІІ світової війни, що знаходилися на території району. Формат такого музею міг би бути цікавим для інших мегаполісів.

Утім, є і зворотній бік медалі. Назагал проблеми в Музею історії Святошинського району такі ж як у багатьох інших краєзнавчих установ: нестача коштів і… нерозуміння того, що час, а відтак й умови роботи музеїв у світі безповоротно змінилися. Переконливим свідченням цього стала прес-конференція з нагоди 10-річчя. У ній взяло участь восьмеро людей, включаючи самого директора. Більшість запрошених – пов’язані з музейною чи краєзнавчою справою, а також двоє журналістів, включно з автором цього матеріалу. Анонсована розмова  про аспекти діяльності громадських музеїв та проблеми топонімічної спадщини Києва перетворилася на звіт дослідника й директора в одній особі. Дослідження топонімів околиць Києва, здійснене Сергієм Вакулишиним, – цікаве, але хто про нього дізнається в результаті? Чому б замість покрокового звіту про роботу музею упродовж десяти років, до якого ввійшла інформація на кшталт «У жовтні-грудні 2003 року музей обслужив екскурсіями групи школярів за графіком районної адміністрації»; чи «У червні 2005-го музей отримав звання зразкового»; або «Тоді-то музей відвідав народний депутат Іван Заєць», не організувати публічну лекцію про те, як змінилося обличчя Святошинського району за останні 100 років?

У знакового українського науковця Юрія Шевельова є публіцистична стаття «Над озером. Баварія». Свого часу «День» опублікував іншу статтю вченого «Москва, Маросєйка», в якій він писав, що три страшні вороги українського народу – це Москва, провінціалізм та кочубеївщина. Утім, його триптих «Над озером. Баварія» не менш важливий для розуміння проблем українства. У ньому, власне, йдеться про провінціалізм, про катастрофічне відставання українців ХХ століття – ХХІ, вочевидь, не виняток – від свого часу; більше того – небажання розуміти свій час, творити в цьому часі свою модель розвитку.

«На початку минулого (ХІХ – Авт.) століття на підбій світу вирушав індивід. Він завойовував колонії й розбудовував держави, він ніс світові вовче право і вовчий закон, він прокладав собі дорогу всіма засобами. Це був Наполеон і Бальзак, Фавст і Растіньяк. Про ту добу поет сказав: «Мы все глядим в Наполеоны». В цей час наша література чистими й солодкими словами малювала вузький рожевий світ патріярхального хутора і Марусиної незайманости або пасивно мріяла про давно померлу бравуру козацьких повстань. Це було шляхетно, високо і… непрактично. Література зберегла нам чисте сяйво найсвітліших українських морально-етичних традицій, але вона нічого не зрозуміла в проблемах свого часу і ніяк не ствердила українства на терезах світової історії… – пише Юрій ШЕВЕЛЬОВ. – […] Сучасний передовий світ і сучасний технічний світ можуть багато чого стерпіти. Але ніколи вони не помиряться і не визнають провінціялізму – на якому б етичному рівні провінціялізм не стояв. Трагедія української еміграції, трагедія всього – за малими винятками – українства ХІХ-ХХ сторіч в їхньому безконечному провінціялізмі. Від Марусі Дротівни через Винниченка до леопардизму нашого – раз-у-раз чесні душі, прекрасні наміри, благородні почуття – і провінційщина, провінційщина, провінційщина. Українство ввесь час прекраснодушне і замріяне, воно ввесь час стоїть поза своєю добою. Іноді воно пишається цим, частіше – не здає собі з того справи. А то робиться страшно вольовим, страшно активним, мало не звірячим, але це виглядає дуже мило й трохи смішно. Тому наш європеїзм завжди відстає від Європи найменше на яких 30 років… Що ж дивуватися, що, скажімо, наше мистецтво – вияв нашої духовности – не знаходить резонансу серед чужинців?»

Нічого не нагадує? Звісно, сьогодні ситуація, принаймні з мистецтвом, виглядає не так трагічно. Але якщо задуматися, то в країні є цілі верстви людей, які відстали від свого часу. Опозиційні політики, які досі живуть у часі Помаранчевої революції; ура-патріоти, які під час своїх мітингів використовують лозунги УПА сімдесятирічної давнини; зрештою, чимало членів найрізноманітніших спілок, які застрягли десь у 1970-х і досі не видозмінили себе відносно вимог часу: ці митці, письменники, музейники, краєзнавці, представники творчих угрупувань жаліються на пасивне суспільство і не роблять нічого, щоб це суспільство своєю творчістю зацікавити. Прес-конференція до 10-річчя Святошинського музею – це був захід у стилі  партійних зборів 1970-1980-х. І жодна нестача фінансування не може слугувати цьому виправданням. А тому навіть якщо музей має у своїй колекції цікаві артефакти, його діяльність не виходить за рамки просвітницьких занять зі школярами, які ходять туди згідно з планом райдержадміністрації. І якщо так триватиме далі, то ті, хто відстав від свого часу, будуть викинуті за борт суспільного життя тими, хто розвивається швидше і… здатен говорити живою мовою.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати