Перейти до основного вмісту

Ренесанс в українському іконописі

Замість похмурого візантійського аскетизму острозькі майстри XVIII століття надали іконам європейської життєрадісності
03 грудня, 00:00

Прийшовши до Київського музею українського образотворчого мистецтва, Острозького чи Рівненського краєзнавчих музеїв, серед інших робіт художньої колекції можна побачити «життєрадісні» — яскраві за колористикою ікони. Зображені на них добрі, усміхнені обличчя святих — унікальний прецедент для іконописної традиції XVIII століття.Сьогодні відомо близько сорока таких ікон. Знаходять їх в основному на території між Острогом, Бродами та Кременцем, а відкрив цю іконописну традицію в Україні мистецтвознавець Павло Жолтовський. Він дав їй назву Острозької іконописної школи, оскільки всі ікони були написані в Острозі та ще й рукою або ж під керівництвом одного майстра, ім’я якого досі залишається загадкою.

— В Острозі у XVIII столітті працює потужна іконописна майстерня з яскраво вираженими своєрідними рисами, які чітко відрізняють її від будь-якої іншої школи, — розповідає кандидат мистецтвознавчих наук Ярослава БОНДАРЧУК. — Написані тут ікони вирізнялися психоемоційною характеристикою персонажів. Такі усміхнені, життєрадісні та доброзичливі обличчя святих були небаченим до цього нововведенням в українському іконописанні — згідно з візантійською іконографією, яка була поширена на території України, святі зображувалися худими, виснаженими, аскетичними.

Роботи Острозької іконописної школи можна впізнати за об’ємними, округлими обличчями, бровами-стрілочками, тонкою верхньою та товстою нижньою губами. Майже всі ікони мають однакове тло — посріблене з вигравіруваними листками аканту (ця рослина була символом твердості та непорушності віри). А в пізніших роботах посріблення переходить і на одяг.

Острозька іконописна майстерня функціонувала щонайменше упродовж першої половини XVIII століття. Її роботи символізують прихід в Україну європейської ренесансної традиції, яка проявила себе й в іконописанні. Водночас Острозька школа іконопису не могла виникнути на порожньому місці.

В Острозі за часів Василя-Костянтина Острозького — наприкінці XVI століття існував іконописний осередок, який був другим за потужністю після Львова на території України. Як розповідає реєстр ремісників Острога 1576 року, в осередку працювало шість малярів. До сьогоднішнього дня збереглося немало ікон, створених їхніми руками. Більшість нині в експозиції художнього відділу Острозького державного історико-культурного заповідника. Найбільшою святинею цього періоду є родова ікона князів Острозьких, яка нині є в Межиріцькому Святотроїцькому монастирі.

Функціонування поруч Острозької греко-слов’яно-латинської академії, яку пов’язують з українським культурним відродженням XVI століття, забезпечувало «включеність» Острога до тогочасного європейського культурного контексту. І хоча у той період в іконописанні ще домінували візантійські впливи, які захищали ікону від проникнення елементів реального життя, острозькі ікони цього періоду вирізняються яскравими кольорами. Їх Острозька іконописна школа успадкувала з XVI століття.

До речі, острозьким іконам як XVI, так і XVIІІ століття також притаманне введення у сюжет елементів реальності, що теж було незвичним для тогочасної іконописної традиції. Так, можна побачити на іконах пам’ятки архітектури. А на іконі «Покрова» 1738 року, імовірно, зображені члени громади села Могиляни, на кошти яких був написаний цей твір. «Те, що ікона стає наближеною до життя, предметом замилування, а не тільки моління, є свідченням того, що в Україні поширюється ренесансна культура, — стверджує Ярослава Бондарчук. — Таким чином, острозькі іконописні традиції, започатковані в добу Академії, перекочували крізь XVIІ століття і повною мірою проявили себе в Острозькій школі іконопису».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати