Тарифні стрибки на транспорті
Через це автомобільних «спрощенців» будуть перевіряти![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20080405/463-5-1.jpg)
Антимонопольний комітет висловився проти підвищення тарифів на пасажирські перевезення. Така заява з вуст голови антимонопольного відомства Олексія Костусєва стала прямою відповіддю на раптове підвищення вартості проїзду в маршрутних таксі багатьох регіонів країни. У результаті дослідження всіх «за» та «проти», рекомендації від АМК отримали перевізники десяти регіонів країни. Більше того, проти чотирьох столичних перевізників порушено справи за ознаками недобросовісної конкуренції. А от сімнадцятьом львівським та тридцяти чотирьом сумським перевізникам у відкритих справах закидають «ознаки антиконкурентних узгоджених дій».
Головною причиною цінових баталій на транспорті в Антимонопольному комітеті вважають відсутність прозорого механізму формування тарифів. Мовляв, відповідне міністерство вже давно мало б подбати про його появу. Натомість у Мінтрансі відмовчуються, продовжуючи здійснювати необгрунтовану тарифну політику. У цьому питанні АМК підтримують навіть самі перевізники. Бо сьогодні тарифотворення повністю належить до компетенції місцевих органів виконавчої влади, і було б простіше, якби в центрі для них виробили єдині правила щодо того, коли і як, за якими критеріями слід переглядати ціни проїзду на транспорті.
«Сьогодні можна встановлювати будь-який тариф, бо він не обгрунтований: не затверджені правила формування тарифів, — говорить голова АМК Костусєв і додає: — Не може той, хто грає, сам для себе встановлювати правила. У цивілізованих країнах ці пункти розділені... Сьогодні є дві сторони: пасажири і транспортники. Але правила наших взаємин встановлює чомусь одна сторона...»
Додати прозорості процесу ціноутворення на пасажирські перевезення можливо, якщо в країні з’явиться незалежний регулятор. Для тарифного рятівника національного масштабу вже й назву придумали — Національна комісія регулювання транспорту. Щоправда, далі назви справа за останні десять років так і не зрушила з місця. Чи то чиновники не дуже переймаються цими проблемами, їздячи в основному на своїх «мерседесах», чи то у них часу на детальне вивчення транспортної ситуації не вистачає...
Тим часом антимонопольне керівництво всі стрілки за сьогоднішні негаразди переганяє у бік Мінтрансу, який уже мав би розробити методики тарифних розрахунків. Поки цього не сталося. А Костусєв прогнозує: всі тарифи будуть «висмоктані з пальця», тож його відомство пропонує свої рекомендації для наведення порядку. Серед них помітно виділяються поради для Державної податкової адміністрації, якій пропонують невідкладно провести комплексні перевірки автоперевізників, що працюють на «спрощенці» (майже 70% перевізників).
Для характеристики такої пропозиції голові правління громадської організації «Спілка водіїв» Сергію Овчиннікову спочатку навіть слів забракло. «Спрощена система оподаткування передбачає, що за день автоперевізник повинен всю загальну виручку записати до журналу обліку доходів та витрат. У який спосіб перевірити цю конкретну суму? Працівнику податкової потрібно сісти в машину до перевізника і зранку до ночі їздити, щоб точно знати, скільки людей зайшло, скільки проїхало безкоштовно... Це настільки проблемно, що така перевірка не буде реалістичною», — коментуючи «Дню» ситуацію, говорить Овчинніков. Аналогічне ставлення й до пропозиції створення податківцями разом з Мінтрансом дієвого контролю за справжнім обігом квитково-касової документації на автотранспорті. «Якщо поставити перевізників у специфічні умови, які відрізняються від традиційного обліку та оподаткування, то це в принципі можливо, — говорить лідер громадської організації, — але ж це справа не одного дня і не одного рішення».