Перейти до основного вмісту

Українська «Доля» в Чикаго

16 листопада, 00:00

17 листопада екс-львів'янка, а нині художниця зi США Еріка Комоні відзначить свій ювілей.

Перші емігранти-українці оселилися в Чикаго в період «хвилі» 1890 року, що захопила українські сім'ї з території земель, які входили тоді до складу Австро-Угорської імперії. Сьогодні історія української громади Чикаго нараховує більше 100 років: район Ukrainian Village об'єднує вихідців зі Львова й Києва, Закарпаття, Івано-Франківська, Ужгорода, Одеси та інших міст України.

Ukrainian Village не просто житловий район з банками, школами й лікарнями. Тут також є цінні пам'ятки історії та культури: церква святої Трійці архітектора Льюїса Саллівена, православний собор святого Володимира, Український національний музей та Інститут сучасного українського мистецтва, респектабельна Silvan Gallery, а також Корпорація митців «Доля» (Fate), яка об'єднала професійних українських майстрів живопису, скульптури й декоративного мистецтва. Разом із колегами-митцями групи «Доля» 1991 року зі Львова до Чикаго переїхала й Еріка Федорівна Комоні. Випускниця Львівської академії прикладного й декоративного мистецтва, лауреат премії Федора Гуненка, Еріка спеціалізується на кераміці, декоративному розпису на тканині, станковому живопису й графіці. Перші кілька років життя в Америці вона переживала важкий період адаптації до американського арт-ринку, що розвивається зовсім за іншими законами, ніж пострадянський і новий український. Звична для нашого вітчизняного майстра зразка 80—90-х років державна система із заздалегідь запланованими Міністерством культури виставками й «поточними» річними замовленнями від Спілки художників нічому не могла навчити в нових західних умовах. Лише особиста ініціативність, а також активне співробітництво з громадськими організаціями — Спілкою української молоді (ТОРБ), Спілкою українок, приватними галереями й арт-шопами, допомогли Еріці Комоні та її колегам-львів'янам налагодити контакти й отримати перші замовлення. Найважливішим кроком до реального здійснення творчих планів стала для Еріки співпраця з Корпорацією митців «Доля», їхнi спільні виставки в приватних галереях Сан-Франциско, Клівленда й Огайо. Завдяки допомозі Першого генерального консульства України в Чикаго й особисто Анатолія Олійника, організації ТОРБ, Національного українського музею стала можливою організація перших художніх виставок Еріки Комоні та її колег із «Долі».

Продовжуючи займатися декоративним мистецтвом, чорнолощеною керамікою й розписом на батіку, Еріка Комоні приділяла увагу й станковим картинам. У екстравагантних графічних роботах помітний вплив її улюблених художників-модерністів — Густава Клімта, Альфонса Мухи й Егона Шилле. Найбільш близьким до станкової творчості Еріки за духом авантюризму й особливою внутрішньою динамічністю виявився віденський архітектор Хундертвассер, автор скандально відомого маніфесту «Право на третю шкіру». Невипадково картина Еріки Chicago-City, виконана акриловими фарбами, не документально точно відображає життя американського міста, а ніби оголює сам нерв аритмії життя американського мегаполісу. Її Чикаго — це містична загадка, червоні пульсуючі маяки, нерівна кардіограма хмарочосів на абстрактному тлі. Картини Angeles of Love і Full Moon Еріки Комоні експонувалися на багатьох виставках як в Ukrainian Village, так і за її межами. Про персональні й групові виставки писали всеамериканська україномовна газета «ВІЧЕ», журнали Southwest Art й American Art Review.

Співпрацюючи з Корпорацією митців «Доля», українська художниця робить наступний крок на шляху інтеграції до американського мистецького середовища — вона захоплюється дизайном текстилю. Розписуючи декоративні тканини у своєму оригінальному стилі, Еріка здобуває великий успіх і стає головним художником у великій американській дизайнерській компанії Yolanda Lorentе Ltd, яка спеціалізується на пошитті ексклюзивних моделей жіночого одягу. Її авторські ескізи вишуканих і романтичних вечірніх суконь з орнаментами з великих і яскравих маків, орхідей та інших екзотичних квітів користуються в США великим комерційним попитом.

Відмічаючи в листопаді цього року свій сорокарічний ювілей, Еріка Комоні може підвести символічну риску під своєю арт-діяльністю на американській землі. Вона зуміла міцно укріпити свій неповторний авторський стиль у традиціях національного українського образотворчого мистецтва в багатьох галереях і художніх музеях Америки. Про роботу Еріки асистентом з реставрації старовинної церкви святої Трійці в Чикаго, яка була побудована 100 років тому на кошти московської єпархії спеціально для українських емігрантів, розповідається в архітектурному каталозі Аrt+Construction 2006 року (видавничий будинок «А+С» Київ), який широко розповсюджений у всіх великих містах України й за кордоном. Графічні й живописні твори художницi знаходяться в престижних зібраннях в Італії, Німеччині, Австралії, Угорщині, Польщі, США й, звичайно, в Україні. Мешкаючи більше десяти років у Чикаго, Еріка підтримує зв'язок з українськими майстрами, спілкуючись зі своїми колегами по спілці «Доля» — художниками Юрієм Скорупським, Василем Качуровським, Олександром Ткаченко, Оленою Ляпандрою, Галиною й Оленою Зубченко.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати