Порт «Донузлав» іще не втратив перспективи...
Незважаючи на те, що Президент України Віктор Ющенко нещодавно висловив думку про можливості скасування указу про будівництво нового порту в Криму на озері Донузлав, низка іноземних інвесторів висловлює зацікавленість у будівництві цього великого транспортно-промислового комплексу. Як повідомляють інформаційні агентства, до кінця року з держбюджету надійдуть 2 мільйони гривень для розробки техніко-економічного обгрунтування й концепції порту. Як повідомив журналістам начальник існуючого нині маленького порту «Донузлав» Андрій Єгоров, поки ще рано говорити про будівництво, оскільки для остаточних домовленостей необхідно мати проект будівництва порту. «Переговори ведуться, японські компанії зацікавлені, частина російських компаній, білоруси приходили, поляки приходили», — розказав журналістам Андрій Єгоров. За його словами, в грудні 2006 року для розробки ТЕО та концепції держпідприємства «Донузлавський морський торговий порт» отримає 2 мільйони гривень бюджетних коштів. А загальна сума інвестицій з бюджету для розробки ТЕО, проведення держекспертизи, розробки концепції, ескізного проекту обійдеться в 37— 40 мільйонів гривень. «Слід це зробити за бюджетні кошти, а потім уже йти до інвестора. Інвестор не може прийти на порожнє місце, йому потрібна конкретика й правила гри», — пояснив Андрій Єгоров. Крім того, необхідно ще близько 2 мільярди гривень на інфраструктуру порту, зокрема на будівництво залізничної гілки від нього до станції Воїнка.
Запланована потужність «Донузлава», як і його профіль, за словами начальника порту, поки не обговорюється. «Є різні цифри. Сказати 2 або 40 мільйонів тонн я не можу, потужність буде відображена в ТЕО. Існує проект Гідробуду, там цифра 40 мільйонів тонн, але я не підтримую ці концепції», — каже Андрій Єгоров. Він говорить, що, на його думку, будівництво «Донузлава» є «великою й хорошою перспективою для України, оскільки при наявній структурі й інфраструктурі нинішніх портів створити щось подібне за потужністю й перспективами використання неможливо». Зокрема, за його словами, за будівництво порту на Донузлаві говорять існуючі там глибини, територія, необхідність розвитку північного заходу Криму.
Він також підкреслив, що технології дозволяють зробити порт екологічно чистим, й не треба боятися будувати порти в курортних містах. Як приклад, Єгоров назвав порти в Бургасі, Новоросійську, Стамбулі, інших містах світу, де активне транспортне сполучення не завдає шкоди природі. Тим паче в Криму на фактично пустинному Тарханкутському півострові є можливість побудувати й порт, й одночасно великий курортнорекреаційний комплекс, які доповнюватимуть один одного.
Як повідомляв «День» раніше, прес-служба Президента України повідомляла, що Президент України Віктор Ющенко найближчим часом збирається визначитися зі своїм указом про будівництво торгово- транспортного порту «Донузлав». Для цього глава держави доручив своєму Секретаріату до 1 вересня ознайомитися з експертним висновком екологів і резолюцією громадських слухань у Євпаторії. За словами Ющенка, президентський Секретаріат отримав завдання вивчити думку тих, хто, з одного боку, підтримує будівництво порту, і тих, хто виступає проти нього.
23 вересня 2005 року Ющенко підписав Указ «Про заходи для створення Кримського морського транспортно- промислового комплексу «Донузлав», який розвивав ідею будівництва, схвалену свого часу ще указами його попередника Леоніда Кучми.
Проект комплексу приблизною вартістю в 2,5 млрд. євро передбачає будівництво порту з 12 терміналами, аеропорту, автошляху та залізниці завдовжки 104 кілометри. Активне лобі проекту приписують попередньому представникові Президента в Криму Володимиру Кулішу. Саме він переконував громадськість Євпаторії та громади прибережних селищ в економічній доцільності будівництва порту. За словами Володимира Куліша, проект «Донузлав» має стати найважливішою економічною подією століття на півдні України, що забезпечить місцевих жителів цілорічною роботою. При цьому постпред запевняв, що термінал не займатиметься переправленням сипучих вантажів або нафтопродуктів, здатних завдати екологічної шкоди курорту, а перелік передбачуваних «важких» вантажів «у пресі трохи перебільшений». Ідея будівництва порту схвалюється також урядом Криму, зокрема міністерствами економіки та промисловості й транспорту. З погляду багатьох кримських економістів, велике промислове виробництво Північного Криму зацікавлене в доставці сировини морем і збуті своєї продукції дешевим водним транспортом. У вигідності цього проекту Президента Ющенка пересвідчилися, побувавши на місці, колишній міністр транспорту України Євген Червоненко і секретарі Раднацбезу Анатолій Кінах і Петро Порошенко. За дорученням Президента наприкінці липня цього року Мінтранс України оголосив про проведення громадського обговорення проекту зі створення морського транспортно-промислового комплексу «Донузлав». При цьому міністерство наполягає на доцільності будівництва комплексу, «враховуючи відсутність в Україні глибоководних портів зі спеціалізованими комплексами для валового перевантаження». Під час дискусії економісти дійшли висновку, що порт на Донузлаві не повинен обробляти такі вантажі, як металопрокат, вугілля, сланці, будматеріали, хімічні речовини, зокрема гранульовану сірку й нафту. Проектантам було рекомендовано зосередитися на розробці проекту для переправляння тільки контейнерних вантажів. Щорічні прибутки від переправляння вантажів у такому порту мають становити, за попередніми підрахунками, орієнтовно 257 мільйонів гривень. При цьому, за висновком експертів громадської організації «Кримська академія наук», втрати біологічних і рекреаційних ресурсів регіону від переправляння небезпечних вантажів можуть становити понад 8 мільярдів доларів. Тому місцеві вчені просять президента утриматися від підтримки проекту. Інша група кримських учених і екологів пропонує замість торговельно-промислового порту створити єдиний західно-кримський рекреаційний регіон загальноукраїнського значення, куди б увійшли курорти Євпаторії, Сак і озеро Донузлав. Третя група вважає, що західному регіону Криму потрібен комплексний план розвитку, який би включав як порт, так і великий туристичний і рекреаційний комплекс.
Громадськість Євпаторії та місцеві ради звернулися до депутатів кримського парламенту із закликом грамотно зважити перспективи від реалізації тих чи інших проектів і, в разі можливої екологічної шкоди, не допустити будівництва порту для переправляння нафти й інших «брудних» вантажів.