Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Перспективи Донузлава в руках депутатів

17 серпня, 00:00

Питання про будівництво на Донузлаві морського порту й перспективи розвитку Євпаторійсько- Донузлавського регіону (цій темі була присвячена стаття в «Дні» №112 за 12 липня 2006 року «Дилема Донузлава. Яким шляхом піде розвиток півострова?») будуть винесені на сесію Верховної Ради Криму, яка й визначить його долю. 10 серпня в Євпаторії відбулися депутатські слухання за участю депутатів місцевих рад Євпаторії, Сакського й Чорноморського районів, які обговорили цю проблему. На слуханнях, не зважаючи на те, що представники Міністерства економіки Криму та інші фахівці висловилися на підтримку проекту й говорили про необхідність всебічного та комплексного розвитку цього найбільш відсталого регіону Криму, була прийнята резолюція, в якій, усупереч кільком указам Президента України, учасники дискусії виступали категорично проти будівництва порту в курортному регіоні й проти перетворення Донузлава на промислову портову зону. У спеціальному зверненні до голови Верховної Ради Криму місцеві ради Євпаторії, Сакського й Чорноморського районів просять переглянути концепцію будівництва загалом. Учасники громадських слухань, депутати, вчені й лідери громадських організацій, які брали участь у слуханнях, підтримали висновки й експертні оцінки вчених Кримської академії наук про те, що створення цього комплексу таїть загрозу для майбутнього розвитку не тільки північно-західного регіону автономії, але й для всього курортного Криму.

Крім того, учасники слухань підкреслювали, що при прийнятті подібних рішень необхідно дотримуватися норм Орхусської конвенції, ратифікованої Верховною Радою України, які передбачають участь місцевих громад у прийнятті рішень, пов’язаних із будівництвом об’єктів, що впливають на навколишнє середовище. Учасники слухань звернулися до депутатів кримського парламенту із закликом обговорити проблему розвитку регіону на сесії, закликали їх підтримати резолюцію слухань і вжити конкретних заходів щодо захисту інтересів територіальних громад Західного Криму. Вони висловили пропозицію, замість будівництва комплексу з перевалки сипучих вантажів і сирої нафти розробити проект курортно-рекреаційного розвитку Донузлавського регіону.

Нагадаємо читачам, що наприкінці липня Мінтранс України оголосив про проведення суспільного обговорення проекту зі створення морського транспортно-промислового комплексу «Донузлав». По версії Мінтрансу, під час обговорення має бути вивчений вплив будівництва транспортного комплексу «Донузлав» на екологічні й соціальні умови регіону. При цьому міністерство наполягає на доцільності будівництва комплексу, «враховуючи відсутність в Україні глибоководних портів зі спеціалізованими комплексами по валовому перевантаженню». У презентаційних матеріалах міністерства доцільність будівництва порту «Донузлав» пояснюється реалізацією одного з найважливіших стратегічних ресурсів України — розвитку транспортного зв’язку світового рівня й недопущення дефіциту портових потужностей, який може спіткати Україну вже через 5 — 7 років. При цьому Мінтранс пропонує розділити загальний проект будівництва порту на кілька об’єктів меншого масштабу, на кілька перевалочних комплексів, що полегшить пошуки інвестора й прискорить реалізацію проекту. Разом із тим певні фахівці вважають, і ця думка висловлювалася на слуханнях в Євпаторії, що Євпаторійсько-Донузлавський регіон має розвиватися комплексно, адже він, після ліквідації Кримської військової бази, має всі можливості для розвитку як сучасної транспортної системи, так і комплексу рекреаційних об’єктів — санаторіїв, пансіонатів, готелів, ігрових і розважальних комплексів, так і будівництва яхтової марини світового класу.

Рішення про будівництво порту на Донузлаві було прийняте також президентом України Леонідом Кучмою, який видав кілька розпоряджень і указів. Указ про створення Кримського морського транспортно-промислового комплексу «Донузлав» на озері в Західному Криму й про залучення інвесторів був виданий також Президентом України Віктором Ющенком вересня 2005 року. За попередніми оцінками фахівців, вартість проекту тільки порту складе не менше двох мільярдів доларів США. Після експертної оцінки проекту екологами, він доопрацьований і вдосконалений. Як стверджують проектанти, з нього виключені перевалка металопрокату, вугілля, сланців, будматеріалів, хімічних речовин, гранульованої сірки, а також перевалка хімії, коксу, вугілля, зерна. Передбачається, що, згідно з останнім варіантом проекту, порт на Донузлаві спеціалізуватиметься виключно на перевезенні контейнерних вантажів, прибутки від перевалки яких орієнтовно становитимуть 257 мільйонів гривень на рік. Реалізація проекту передбачає також створення декількох десятків тисяч нових робочих місць.

Водночас кримські вчені й екологи пропонують замість торгівельно-промислового порту створити єдиний західно-кримський рекреаційний регіон загальноукраїнського значення, куди б увійшли курорти Євпаторії, Сакського й Чорноморського районів, озеро Донузлав.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати