Вхідні «турки»
Цiни на мобільному ринку можуть впасти
Цього року спокій на ринку мобільного зв’язку в Україні, швидше за все, буде порушений. Зробить це спільне україно-турецьке підприємство, яке створює донецький оператор ЗАТ «Цифровий стільниковий зв’язок України» (відомий під торговою маркою DCC) та найбільший турецький оператор мобільного зв’язку Turkcell. DCC, яка на сьогодні обслуговує 85 тисяч абонентів, надає послуги мобільного зв’язку в стандарті D-AMPS в Києві, Донецьку, Дніпропетровську, Харкові, Одесі, Луганську, Запоріжжі, Сімферополі. Прихід турецьких інвестицій дозволяє не тільки забезпечити широке покриття мережі, а й надавати послуги в стандарті GSM. У 2002 році DCC придбала компанію «Астеліт», яка має ліцензію на GSM-1800. В умовах зростання конкуренції на ринку мобільного зв’язку боротьба за кожного абонента зажадає від операторів пошуку нових стимулів.
Але поява на ринку третього національного оператора не захопить його лідерів зненацька. Ще минулого року вони приготувалися до масштабної експансії в регіони, щоб завчасно зміцнити свої позиції на ринку. Мобільний зв’язок в Україні, який відзначив 10-річний ювілей, нинi на підйомі: тільки протягом 2003 року кількість абонентів зросла на 80% та перевищила 6,5 млн. осіб. ЗАТ «Київстар GSM» та СП «Український мобільний зв’язок» (UМС) забезпечили приріст клієнтської бази відповідно на 60% і 97%. Їхні мережі мобільного зв’язку охоплюють велику частину території країни в стандартах GSM-900/1800.
Фахівці передбачають, що і в 2004 році розвиток українського мобільного зв’язку продовжиться за висхідною. Передумовами до цього слугують прогнозоване економічне зростання в країні та збільшення попиту на послуги стільникового зв’язку. Генеральний директор UMC Ерік Франке передбачає, що до кінця року кількість абонентів мобільного зв’язку досягне 10 мільйонів осіб, майже зрівнявшись зі стаціонарним зв’язком (близько 11 млн. осіб). На думку першого віце-президента російського оператора зв’язку ВАТ «Мобільні ТелеСистеми» (власник UМС) Михайла Сусова, 2004 рік буде роком найбільшого зростання абонентів мобільного зв’язку в Україні. Росіяни прогнозують, що в Україні мобільним телефоном користуватимуться 18—18,5% населення. Тим часом вітчизняні аналітики мобільного ринку вважають, що зниження темпів зростання абонентської бази в Україні настане тоді, коли кількість абонентів перевищить 25% населення країни.
КОМЕНТАР
Фахівець служби зі зв’язків із громадськістю компанії «Київстар Дж.Ес.Ем.» Віктор ГОЦУЛЕНКО:
Коли не було «безкоштовних вхідних», ми бачили третього оператора, який виходив на ринок саме з такою пропозицією. Тоді він мав шанс досить швидко набрати абонентів і відвоювати свою частку ринку. А сьогодні практично єдиний спосіб швидкого нарощування абонентської бази — демпінг, а від цього не виграє ніхто. Приклад тому є в Росії, де «МегаФон» вийшов на ринок із демпінговою пропозицією і в результаті став третім оператором, набрав якусь кількість абонентів... Але за об’єктивними ринковими законами доходність такої діяльності вельми невисока, що може позначитися на всіх операторах.
Зрозуміло, що розгортання національної мобільної мережі в третій за площею європейській країні, якою є Україна, вимагає істотного обсягу інвестицій. Наприклад, наша компанія тільки минулого року вклала в розвиток мережі понад $200 мільйонів. Мені складно сказати, як і за які терміни новий оператор повертатиме інвестиції, а тим більше — виплачуватиме дивіденди своїм акціонерам. Сьогодні зрозуміле одне: відвойовувати собі «місце під сонцем» новаку буде вельми непросто, особливо у світлі вже чітко окресленої тенденції зниження цін на послуги мобільного зв’язку.