Президент також потрапляє в нештатні ситуації

На останній прес-конференції Президент України Леонід Кучма, коментуючи повідомлення про загрозу замаху на життя лідера «Нашої України» Віктора Ющенка, дещо шокував журналістів заявою про те, що і його життя неодноразово наражалося на небезпеку. Проте глава держави вважає за краще не оприлюднювати подібну інформацію, оскільки вважає, що з цього «ніколи не треба робити піар». Зокрема, Л. Кучма повідомив, що будь-яка його поїздка обов’язково супроводжується телефонними попередженнями. Він також розповів, що недавно під час злету в аеропорту марокканської столиці Рабат при розвиненій літаком швидкості в 250—300 км/год відлетіло переднє колесо шасі. Схоже, Президенту в зв’язку з цим випадком довелося пережити кілька тривожних хвилин — в салоні, де він сидів, під час посадки «вилетіли лампочки, перемикачі». Свій стан тоді Л. Кучма охарактеризував словами: «Якби ви посиділи зі мною, я б вам поспівчував».
Крім того, глава держави розповів про те, що перед польотом в США на його літаку «поміняли якусь апаратуру, а вона не сертифікована». А під час посадки в аеропорту «Шеннон» (Ірландія) для дозаправки відмовив відповідний прилад.
Про випадок в аеропорту столиці Марокко розповідає заступник генерального директора держпідприємства «Україна», командир льотного загону Олександр Тарасенко, який був другим пілотом президентського літака під час рейсу Бориспіль — Бразилія: «Під час зльоту в аеропорту марокканської столиці Рабат, де наш літак здійснив проміжну посадку для дозаправки, на швидкості 290—295 км\год почалася вібрація передньої стійки літака. Вже в повітрі ми (екіпаж літака. — Авт. ) обговорили ситуацію, що створилася, і обміркували, що ж це могло бути — просто вібрація, пов’язана з вологістю на злітно-посадочній смузі, чи якісь пошкодження літака. Було вжито заходів, опрацьовано технологію, щоб забезпечити нашу посадку в Бразилії, і екіпаж впорався з цим завданням. До посадки ми підійшли на мінімальній швидкості, з мінімальним перевантаженням, довго тримали літак на основних (задніх) стійках, не опускаючи передню, оскільки передбачали її пошкодження. Зі зменшенням швидкості опустили передню стійку, і розпочали гальмування. Знову виникла вібрація, від якої відкрилися клямки декоративних панелей в салоні, де перебував Президент, деякі лампочки вискочили зі своїх гнізд. Вже після зарулювання на стоянку виявили причину вібрації — ліве переднє колесо було спущене (покришка на місці, а камеру пошкоджено — тобто сталася розгерметизація)». Як стверджує О. Тарасенко, нічого незвичайного в цій поломці немає — «вона припустима, адже, як говорить закон Мерфі, якщо у вас є річ, яка може зламатися, вона обов’язково коли- небудь зламається». Передбачити можливість виникнення подібних інцидентів з колесами під час підготовки машини до польоту практично неможливо, хоча літаки підприємства «Україна», що здійснює перевезення перших осіб держави, оглядаються з особливою ретельністю. Проте, на думку пілота, «екіпаж гідно впорався з цією ситуацією, було розглянуто всі варіанти можливих дій і їх наслідків. Добре, що часу для цього було достатньо — політ тривав 9 годин». Використану програму посадки О. Тарасенко назвав оптимальною. До речі, Олександр Подорожніков, пілот, який керував літаком, за 30 з лишнiм років льотної практики уперше зіткнувся з такою поломкою і виконав такий посадковий трюк.
Коментуючи висловлювання глави держави про те, що літаки, на яких доводиться літати Президенту, фізично і морально застаріли, заступник генерального директора з технічної експлуатації авіаційної техніки держпідприємства «Україна» Ігор Шевельов повідомив, що ІЛ-62, на борту якого Президенту довелося похвилюватися, випущено 1981 року. «Природно, будь-яка техніка старіє. Але наші літаки відповідають всім потрібним технічним нормам. У США, Франції, Великій Британії на пасажирських перевезеннях експлуатуються літаки старішого покоління». На захист літаків підприємства «Україна» виступив і Олександр Тарасенко: «Якщо взяти боїнги, то вони анітрохи не молодшi за нашу техніку, зате наша техніка, якщо подивитися статистику, ламається значно рідше, і за весь час існування підприємства «Україна» не було жодного серйозного інциденту». На його думку, причиною появи такої інформації у Президента стали і чиїсь «політичні мотиви, і прагнення іншої компанії заволодіти правом займатися державними перевезеннями».