Полеміка навколо труби: польський етап
КОМЕНТАРПрезидент Польщі Александр Кваснєвський сказав, що серйозно розглядатиме критику позиції його уряду щодо співраці з Україною у проекті спорудження нафтопроводу Одеса — Броди — Ґданськ. Ця заява польського президента стала відповіддю на критичну статтю в провідній варшавській газеті «Жеч Посполита», яка у п’ятницю написала, що Варшава при вивченні питання про доцільність продовження нафтопроводу Одеса — Броди до Гданська керується не економічними інтересами, а політичними міркуваннями. Часопис також твердить, що люди, які відповідають за проект з польської сторони, були звинувачені у фінансових махінаціях.
Президент Кваснєвський наголосив, що він і далі залишається прихильником тісної та активної співпраці з Україною, повідомляє українська служба Бі-Бі-Сі.
Трубопровід з Одеси до польського порту Ґданськ може стати одним зі шляхів постачання нафти з Закавказзя та Центральної Азії (каспійських родовищ) до Західної Європи. Головним маршрутом транспортування каспійської нафти вже визначено шлях Баку- Джейхан (Туреччина). Трубопровід Одеса — Броди розглядається зараз не як альтернативний йому, а, швидше, як додатковий. Між тим, маршрут Одеса — Броди — Ґданськ може в перспективі «перетягти на себе» частину нафти, яка вже транспортується з Азербайджану через трубопровід Баку — Новоросійськ. Проект Одеса — Броди завжди викликав неоднозначне ставлення в Москві. Зараз, після оприлюднення проведеного американською компанією техніко-економічного обгрунтування цього шляху, має бути створено міжнародний консорціум, що завжди було головним каменем спотикання у переговорах на цю тему між Києвом та Баку і Варшавою.
Віце-прем’єр і міністр економіки у попередньому польському уряді, відповідальний за проект нафтопроводу Одеса — Броди — Ґданськ, Януш Штайнгоф після публікації газети «Жеч Посполита» сказав українській службі Бі-Бі-Сі, що надалі підтримуватиме побудову на терені Польщі такого трубопроводу. Штайнгоф заявив, що не має даних про невигідність для Польщі цього нафтопроводу. З іншого боку, те, що Польща підтримуватиме цей проект перш за все з політичних міркувань, ніколи ні для кого не було жодною таємницею.
КОМЕНТАР
Сергій МАКСИМЕНКО, директор Київського центру Інституту Схід-Захід:
В тому, що стосується перспектив нафтопроводу Одеса — Броди — Ґданськ, то я міг би сказати, що на сьогодні є достатньо інформації щодо останніх зрушень, які наводять на думку, що ситуація розвивається на користь України, на підтримку цього проекту. Як цілком вірно відзначено, проект Одеса — Броди — Ґданськ є більш політичним, ніж економічним. Цілком можливо, що саме тому й з’явилася ця стаття в польській газеті. Адже сьогодні ми можемо говорити, що деякі з учасників цього проекту, які є дуже зацікавленими сторонами, ще не визначилися остаточно — чи давати цьому проекту «зелене світло» в контексті інтересів України, чи ні. Саме протягом найближчого місяця, який би я охарактеризував як своєрідний перехідний етап, і будуть прийматися остаточні рішення, і стаття могла б, зокрема, «підпустити туману» у все те, що відбувається навколо нафтопроводу. Втім, про справжню мету можуть сказати лише ініціатори публікації.