Перейти до основного вмісту

Україна втрачає теплоходи та... громадян

«Одесса» звертається по допомогу до Києва
01 лютого, 00:00

Більше ніж на $31 млн. виросла сума боргу українського теплоходу «Одесса», що стоїть під арештом з квітня 1995 року на внутрішньому рейді в портi італійського міста Неаполь. За неповні п'ять років на судні помер другий механік, з важкими нервовими розладами на батьківщину насилу було відправлено старшого помічника капітана, з серцевими нападами i у важкому стані до італійських госпіталів неодноразово доставлялися боцман і сам капітан судна Володимир Лобанов. Але... Через відсутність грошей і медичної страховки через декілька днів їх виписували — госпіталі відмовлялися лікувати безкоштовно, повідомив кореспонденту «Дня» представник, який попросив не називати його, екіпажу судна, що, як і раніше, належить Чорноморському морському пароплавству (ЧМП).

За його словами, з кожним днем «Одесса» приходить у все більшу непридатність — металеві частини судна поржавіли, палуби протікають, якорі не тримають, швартові троси зношені, механізми, катери, мотоботи, апаратура вийшли з ладу й нині вимагають ремонту, що дорого коштує. В будь-який час і, особливо, у разі сильного шторму теплохід може бути викинутим i розбитим об причал.

Доведені до відчаю моряки днями передали до Києва листа на ім'я Президента України, в якому вказують: на жодний із 26 рапортів і аварійних капітана, надiсланих до офіційних інстанцій Міністерства транспорту, депутатам Верховної Ради, керівнику адміністрації Президента, відповідей отримано не було. «На всі наші телефонні дзвінки ми чуємо одне — «тримайтеся»... А як триматися в чужій країні, без продуктів і грошей, коли ти нікому не потрібен? Адже навіть худобу господар тримає в теплі й годує. А ми — люди! Й у нас є родини, яким потрібні живі, здорові чоловіки, батьки й сини, а не небіжчики та інваліди», — пишуть моряки.

За оцінками експертів, до арешту «Одесса» оцінювалася в суму близько $30 млн., тепер же коштує не більше нiж $4–5 млн. У разі продажу судна ця нікчемна сума тільки частково погасить вартість стоянки в порту Неаполь. Через фінансові проблеми ЧМП від «Одессы» відмовився зарубіжний представник — агентство «Марсервіс» і в грудні 1997 року розірвав договір з пароплавством.

Як свідчить капітан «Одессы» Володимир Лобанов, екіпаж iз 10 чоловік, прибувши на судно в липні 1997 року, з першого й до сьогоднішнього дня живе в екстремальних нелюдських умовах. У зв'язку з відсутністю палива на судні немає світла, гарячої води, обігріву та вентиляції. Через нагрів металу температура в каютах улітку піднімалася до +50 о С, а взимку опускалася до 1-2 о С. Нині екіпаж живе в каютах при температурі +3 о С, сильній вологості й затхлому важкому повітрі.

Останні гроші українські моряки бачили в лютому 1999 року, коли їм виплачувалася... заборгованість по командировочних до середини листопада 1998 року. Відтоді екіпаж не отримав жодної копійки. Спочатку безкоштовне триразове харчування українські моряки отримували від італійської церкви. Зараз — просто голодують. Кажуть, італійці зрозуміли: якщо годуватимуть, то в Неаполі вони залишатимуться до нескінченності. «Чому ж до нас таке ставлення, неначе ми державі й батьківщині зовсім не потрібні? Навіть у Неаполі про біди судна щотижня пишуть газети, інформують по телебаченню», — запитують моряки. Враховуючи умови життя на судні, фізичний і моральний стан людей, суд Неаполя виніс рішення про заборону від'їзду екіпажу «Одессы» з Італії до виплати судновласником усієї заборгованості по командировочних. Потребує компенсації фізична й моральна шкода.

КОМЕНТАР «Дня»

Головний фахівець договірно-правового відділу міжнародно- правового управління «Укрморрічфлот» Олександр Кудлай повідомив кореспонденту «Дня», що «за станом на 31 грудня 1998 року екіпаж «Одессы» отримав гроші за попередню заборгованість із заробітної плати та добових в іноземній валюті. На пропозицію здійснити заміну i повернутися в Україну він відмовився, наполягаючи на відшкодуванні моральних збитків. Щодо 1999 року, то згідно з постановою Кабміну України №1180 від 3.07.1999 р., Мінфін із резервного фонду мав виділити гроші для погашення заборгованості по зарплатi та репатріації екіпажів усім заарештованим судам ДСК ЧМП в еквіваленті $1 422 315. Але гроші на ЧМП не надійшли, i зараз невідомо, чи надійдуть взагалі. Щодо безпосередньо самої ДСК ЧМП, то, як відомо, в пароплавства заарештовано всі рахунки, i самостійно виплатити зарплату своїм морякам вони не в змозі». За словами О. Кудлая, на сьогоднішній день за кордоном під арештом перебуває 7 суден ДСК ЧМП. До «Одессы» в екстремальному стані перебував екіпаж теплоходу «Львів» у Бразилії.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати