Перейти до основного вмісту

«Друге дихання» єдиного податку

Підприємцям дозволено вибирати між двома його варiантами
30 листопада, 00:00
В єдиного податку ще є чимало вразливих місць: недостатнє врегулювання ПДВ може стати стримуючим чинником у його поширенні, запровадження заборони на бартерні операції для платників єдиного податку також змусить багатьох замислитися

Понад 27 тисяч юридичних осіб перейшло на сплату єдиного податку, встановленого з початку року для суб'єктів господарювання малого бізнесу. В Державній податковій адміністрації України (ДПАУ) вважають, що 2000 року кількість платників цього податку має збільшитися, оскільки рамки застосування спрощеної системи оподаткування помітно розширилися. Тепер на неї можуть перейти підприємства, в яких середня чисельність працюючих складає за списком не більше за 50 осіб, а обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) не перевищує 1 млн. грн. на рік (раніше потрібно було мати відповідно не більше за 10 найманих працівників і оборот не більший за 500 тис. грн.).

Це не єдине нововведення, встановлене Указом Президента № 746 «Про внесення змін в Указ Президента України від 3 липня 1998 року № 727 «Про спрощену систему оподаткування, обліку й звітності суб'єктів малого підприємництва». Відтепер суб'єкти підприємницької діяльності — юридичні особи, які перейшли на сплату єдиного податку, мають право вибирати на свій розсуд одну з двох ставок податку — 6% або 10% від обороту.

Підприємства, що обрали 6- відсоткову ставку, є платниками податку на додану вартість (ПДВ), і на них поширюються всі норми Закону «Про податок на додану вартість», включаючи податковий облік (книги обліку придбання й книги обліку продажу товарів), заповнення податкових накладних, подання декларації з ПДВ. Звітним (податковим) періодом для них є квартал.

У разі 10-відсоткової ставки підприємства звільняються від сплати ПДВ. За цього випадку, відповідно до чинного законодавства, їм забороняється виписувати при продажу податкову накладну з указанням у ній суми ПДВ. Підприємства також не мають права на податковий кредит по сумах податку, сплачених під час придбання товарів на митній території України або при їхньому ввезенні, а також на компенсацію податку, сплаченого постачальником у зв'язку з придбанням товарів, вивезених за межі України. Вказані суми податку додаються до вартості товарів. Операції з подальшого продажу товарів — як купованих, так і власного виготовлення — здійснюються без нарахування ПДВ.

Юридичні особи, які працювали за спрощеною системою оподаткування за ставкою 6%, автоматично переходять на діяльність відповідно до вимог Указу № 746. У випадку ж вибору ставки єдиного податку 10% потрібно письмово повідомити податківців про зняття підприємства з обліку як платника ПДВ. У зв'язку з переходом на єдиний податок переплачену суму вартості патенту може бути зараховано.

З числа фізичних осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, за 9 місяців 1999 року на сплату фіксованого податку перейшло 73,6 тис. осіб, поповнивши бюджет на 29,7 млн. грн. Для цих громадян єдиний податок вигідний тим, що тут невисокі ставки оподаткування — від 20 до 200 грн. на місяць (встановлюються диференційовано на місцях), не потрібно використання контрольно-касових апаратів, платник звільняється від сплати 8 видів податків і обов'язкових платежів (у тому числі ПДВ і плати за патенти). При річному обороті меншому за 500 тис. грн., єдиний податок сплачується щомісяця до 20-го числа наступного місяця.

Безсумнівно, перехід до спрощеної системи оподаткування знаменує собою якісно новий крок у розвитку малого підприємництва: істотно знижується податковий прес, спрощується ведення обліку, збільшуються можливості для легальної діяльності. Та в єдиного податку ще є чимало вразливих місць. Як визнає заступник голови ДПАУ Олексій Шитря, «найболючіше» питання тут — ПДВ. Саме недостатнє врегулювання ПДВ може, за словами О.Шитрі, стати стримуючим чинником у поширенні єдиного податку. До цього можна додати, що й запровадження заборони на бартерні операції для платників єдиного податку також змусить багатьох замислитися.

Як і в усякій новій справі, із запровадженням єдиного податку виникла безліч правових питань, не врегульованих законодавством. Тому, зазначив О.Шитря, в міністерствах і відомствах зараз йде робота з розробки відповідних підзаконних актів. А загалом, вважає О.Шитря, щоб об'єктивно оцінити всі переваги й недоліки єдиного податку, потрібна практика, принаймні, рік. Вже по завершенні першого кварталу 2000 року ДПАУ має намір зробити такий аналіз. О.Шитря впевнений, що деяке зменшення надходжень до бюджету єдиного податку за підсумками 9 місяців — явище тимчасове, й надалі його вдасться компенсувати за рахунок розширення кількості платників податків.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати