Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Протистояння світоглядних парадигм

Святкування 1025-річчя Хрещення Русі набуває політичного забарвлення
19 березня, 11:05

Свято Хрещення Русі, 1025 років якого відзначатимемо цьогоріч, не привід для висування ультимативних вимог або підкреслення винятковості «своєї» Церкви. Тому, коментуючи заяву патріарха Кирила, мовляв, той не братиме участі в урочистостях, якщо на них буде присутній предстоятель УПЦ КП, патріарх Філарет в ефірі «5 каналу» заявив: «...У святкуванні 1025-річчя братиме участь і держава, і Церква в Україні. При чому і Московський патріархат, і Київський патріархат, і Українська греко-католицька церква, і Римо-католицька церква... Тому що це свято наше, українське. ...Йдеться про хрещення Київської Русі, не Московської. Москви в той час не було, і тому їм святкувати рано». «Ми домовилися, що це свято має об’єднувати український народ, а не роз’єднувати, — цитує Святійшого Філарета УНІАН. — А це значить, що ми повинні подію відсвяткувати усі разом, всі Церкви, які мають відношення до хрещення».

«День» попросив прокоментувати цю колізію відомого релігієзнавця Андрія ЮРАША:

— На мою думку, питання треба розглядати не лише в площині протистояння двох традицій. Тут зустрічаються два зовсім різні світоглядні погляди на цивілізаційний простір, зокрема на влаштування церковного життя. Суть російської парадигми, а відповідно і РПЦ, полягає в тому, мовляв, усе, що відбувається на історичному просторі Київської Русі, належить виключно РПЦ. Таким чином, тільки вона має ексклюзивне право представляти цю традицію. Всі, що не вкладаються в рамки російської традиції, — маргінали, розкольники — як українські православні Церкви, або взагалі ворожий елемент — як українські греко-католики. Натомість патріарх Філарет пропонує плюралістичну європейську модель, що не передбачає цього тоталітарного «ексклюзивізму», на який опирається Москва і патріарх Кирило. Згідно зі світоглядною системою, яку зараз однозначно сповідує і репрезентує патріарх Філарет, спадщина Київської Русі — спадщина всіх Церков і традицій, що бачать своє коріння в акті Хрещення. А це — УПЦ КП, УПЦ МП, УАПЦ, УГКЦ і РКЦ, навіть у певному сенсі українські протестанти.

Однак крім світоглядної площини, є ще дуже практична річ. Розуміючи, що в Україні зараз при владі політичні сили, які певною мірою симпатизують і постійно декларують своє членство в Російській православній церкві, патріарх Кирило намагається скористатися ситуацією, щоб укотре принизити всі інші українські Церкви та підтвердити своє теперішнє монопольне становище — і в сенсі впливу на політичні еліти, і реального впливу на перебіг політико-релігійних процесів.

Тож нам слід ставитися до таких спроб інтерпретувати національні вартості як до чогось зовнішнього, яке нав’язується. Тут велика роль відводиться громадськості, а також виконавчій владі. Остання повинна зрозуміти, що орієнтація на якусь одну модель поведінки, тим більше нав’язану ззовні, може викликати всередині країни різні тлумачення і протистояння. Отож за таких обставин роль державної влади як виразника і модератора суспільних орієнтацій суттєво підвищується. Очевидно, оптимально буде паритетне відзначення цього ювілею, а потім нехай кожна конфесія в своїх храмах відзначає як і з ким хоче.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати