Перейти до основного вмісту

Актори і воїни

У Києві відкрилася виставка 36 гравюр укійо-е з японської колекції Музею Ханенків
19 червня, 17:22
УТАГАВА КУНІСАДА. ІЗ СЕРІЇ «ПРОМІЖНІ СТАНЦІЇ ДОРОГИ ТОКАЙДО»

Шанувальникам східної культури Музей мистецтв ім. Богдана і Варвари Ханенків зробив витончений естетичний подарунок: виставку знаменитих на весь світ гравюр школи Утагава.

«Кольорова ксилографія, яку ми називаємо укійо-е, виняткове явище в японському образотворчому мистецтві, — розповідає керівник східного відділу музею Галина Біленко. — У фондах музею зберігається  колекція з 230 аркушів укійо-е. З архівних джерел ми знаємо, що 1912 року Богдан Іванович Ханенко придбав ці гравюри на аукціоні в готелі Дроу в  Парижі. Сьогодні ми показуємо в японській залі 36 аркушів. Це роботи відомих майстрів, на яких зображено акторів театру кабукі, красунь-гейш, героїв,  а також аркуші із зображенням пейзажів».

Художник, який створює укійо-е, малював тушшю на тонкому папері прототип гравюри, потім різьбяр клеїв цей малюнок лицьовою стороною на дошку і  вирізував з неї місця, де папір залишався білим. Так виникала  перша друкарська форма,  потім  робили декілька чорно-білих відбитків, з позначенням задуманих кольорів. На друкарську форму  наносили рослинну чи мінеральну  фарбу, накладали її на вологий  рисовий  папір і друкували  гравюру.

УТАГАВА КУНІСАДА. ІЗ СЕРІЇ «ВІРШІ  ТРИДЦЯТИ ШЕСТИ ВІДОМИХ ПОЕТІВ»

Цікаво, що спочатку зображення були чорно-білі, вже згодом з’явилися картинки, які розфарбовували вручну за допомогою пензля. В XVIII сторіччі стали застосовувати  техніку багатоколірного друку для виготовлення  так званих парчевих картинок.

Дослідники вважають, що своєю популярністю гравюра укійо-е зобов’язана  митцеві Кунісада (1786—1864): у музейній колекції перебуває  понад 100 його творів.  Шлях майстра тривав майже 56 років, збереглося  від 20 до 40 тисяч відбитків його гравюр.

В  експозиції можна побачити аркуш із серії «100 віршів ста поетів» 1848 року — це поетична антологія, створена Фудзівара Тейка, критиком XIII сторіччя. Кожен вірш належить  одному зі 100 поетів VII—XIII сторіч. У серіях «53 станції Токайдо в парних віддзеркаленнях» і «Проміжні станції дороги Токайдо» акторів зображено на тлі знайомих кожному японцеві  пейзажів, автор цієї серії Хіросіге (1797—1858).  Глядач може побачити виконавця жіночих ролей Іваї Хансіро VII, популярного в ролях молодих коханців актора Ічикавоя Дандзюро VII, виконавця чоловічих і жіночих ролей Ічикавоя Дандзо VI, Савамура Таносуке, який посмертно отримав звання «двічі кращий, блискучий», та інших знаменитостей японського  театру.

Серії «36 видів гори Фудзі» (1834) і «53 станції дороги Токайдо» (1833) належать  майстрові Хіросіге. Шлях цього художника незвичайний:  він був хлопчиком із  самурайської родини, який  так повірив у свій талант, що вирішив піти вчитися до школи майстрів укійо-е Утагава. Його гравюри «36 видів гори Фудзі»  1831 року (яка повторює тему відомих аркушів  Хокусая), стала настільки успішною, що Хіросіге декілька разів повторював наклад. На виставці показано і мінорну гравюру майстра — «Дорога Кісокайдо»; її було  створено  в той період, коли  померла його дружина,  і сумний  Хіросіге пішов у далекі  мандри.

Про історичні події розповідають роботи Кунійоші (1797—1861) «Війська Йосицуне атакують частини Хейке біля підніжжя гори в місцевості Ічинотані» розповідають про    битву, яка відбулася 1181 року. Цікавим доповненням до укійо-е служать самурайські мечі, кинджали та чудова колекція цуб, яка експонується поруч. Таким чином, у японській залі  наочно показано предмети, схожі з військовою зброєю на аркушах укійо-е.

Великим подарунком для любителів японської кольорової ксилографії  стануть гравюри майстра Утамаро (1754—1806). «Він працював у жанрі окубо-е  («великі голови») — уточнює Галина Біленко. — До створення портретів прославлених своєю красою гейш митця підштовхнув його друг, видавець Цутая Дзюсабуро.  Ми бачимо серії «Збори пануючих красунь» та «Славні красуні шести найкращих будинків», які створено в період злету в творчості майстра. Поруч ми показали ще  два аркуші «Такашима Охіса» та «Закохані під москітною сіткою». Відомо, що роботи в жанрі бідзінга  мали великий попит, їх наклад видавався як  у видавництві Дзюсабуро, так і видавництвах Омія Гонкур і Вакасая Йоїчі. Пишність і витонченість гравюри укійо-е розкриваються нам і в чудових творах митців Торії Кійонага, Кубо Сюммана, Кацукава Сюнтьо, Утагава Тойохіро (1773—1828) Хоккея, Цукімаро».

Ілюстрації  надано  Музеєм Ханенків

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати