Карикатура vs цензура
У Херсонській бібліотеці виставку робіт міжнародного конкурсу заборонили через їх «нетолерантність»![](/sites/default/files/main/articles/19112014/12kar3.jpg)
Кілька років поспіль херсонський митець, організатор Міжнародного фестивалю мистецтв «Гоголь-фентезі» Валерій Кругов ініціює проведення конкурсів карикатур і шаржів. Під час революційних подій на Майдані він згуртував колег довкола однієї ідеї — мовою фарб і пензля показати боротьбу українців проти узурпації влади екс-президентом Януковичем та цивілізаційний рух у бік Європи. Тоді на конкурс під назвою «Український вибір. Україна — Європейський Союз» відгукнулися автори з-понад тридцяти країн світу. Сто кращих робіт увійшли до підсумкового каталогу і пройшли окремими експозиціями в Рівному, Полтаві та в болгарському місті Габрово.
Наступний конкурс карикатур — «Диявольська бензоколонка» — став відгуком на анексію Криму Росією та збройне вторгнення на Донбас. До важливої теми долучилися митці з 26 країн. Серед учасників і членів журі були й росіяни, які погодилися на участь попри тиск на діячів культури (в Росії конкурс назвали «фашистським»).
Минулого тижня виставку кращих робіт обох конкурсів мали відкрити в Херсонській обласній універсальній науковій бібліотеці імені О. Гончара. Втім, за кілька днів до експозиції, коли вже було надруковано афіші і запрошено гостей, вивішувати карикатури заборонили. Керівник Інформаційного центру бібліотеки Микола Кошелюк пояснив це рішення тим, що виставка є «нетолерантною».
РОБОТА ВIКТОРА ГОЛУБА, УКРАЇНА
У цій історії дивує позиція бібліотеки. В час, коли Росія веде підлу війну проти України, освітньо-культурний заклад цензурує сатиричну виставку, спрямовану проти агресора. І це при тому, що зі своєю пропозицією автор приходить до бібліотеки ще з травня. Що це? Відсутність патріотизму чи почуття гумору? А може боязнь за те, щоб при зміні влади не довелося боляче розплачуватись за завищену любов до України? На жаль, подібні розчарування в деяких представниках місцевої інтелігенції стали частим явищем.
Однак організатор виставки Валерій Кругов не схильний сумувати з цього приводу. Головне, що карикатура як жанр продовжує розвиватись, а більшість колег, які взяли участь у конкурсах, дала правильну оцінку останнім подіям в Україні, зазначає художник.
РОБОТА МИКОЛИ КАПУСТИ, УКРАЇНА
«Зі мною траплялися випадки, коли подану карикатуру редакція газети оплачувала, але малюнки не публікувала. Мабуть, боялися образити якесь начальство, яке потім може розгнівитися на видання. Такий менталітет. Хоча карикатура передбачає вміння побачити якісь вади і посміятися над ними. Це — нормально, — коментує «Дню» Валерій Кругов. — Останні два проекти були найбільшими за останній час. Коли почалася наша революція, я вирішив, що всі її етапи ми будемо супроводжувати конкурсами. Ми отримали цілісну картинку сприйняття протестів в Україні, адже місцеві автори бачили її зсередини, а іноземці — ззовні. Було приємно усвідомлювати, що більшість художників зрозуміла, хто за що боровся. Протистояти божевільній російський пропаганді грошима ми не можемо. Але можемо талантом, правдою, цікавими й гострими роботами... 15 серпня розпочався конкурс «Диявольська бензоколонка». Радий, що журі, до якого входили представники восьми країн, визнали кращою роботу нашого художника із Полтави Андрія Левченка. Щодо ситуації з виставкою в Херсоні, то я не ображаюся, але шкода, що люди не побачать у нас ці роботи. У травні мені сказали, що «ситуація нестабільна», давайте почекаємо з виставками і т. д. Через півроку ми нарешті домовилися, але знову відмова. Я вкотре переконуюсь, що гоголівські персонажі живуть серед нас».
P. S. У коментарі «Дню» щодо заборони виставки карикатур голова управління культури Херсонської ОДА Віктор Гаврилюк пообіцяв, що експозиція в Херсоні таки відбудеться. Коли і в якому місці — узгодять з організатором.